ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: سه شنبه ٣٠ ارديبهشت ١٣٩٩      ساعت: ١١:٥٩        شماره خبر: ١١١٨٧٠          پرینت

نمایندگی جامعةالمصطفی در آذربایجان شرقی برگزار کرد

نشست «نقش ادبیات کهن فارسی در گسترش اسلام‌گرایی»

در کنار عمومیت باورمندی و دین داری در ادبیان قلمرو زبان فارسی، ادب عرفانی فارسی هم قله برجسته ای از علوم دینی و ادبیات دینی به شمار می‌ رود.

گروه خبر: نمایندگی جامعةالمصطفی در آذربایجان شرقی نشست «نقش ادبیات کهن فارسی در گسترش اسلام‌گرایی» را با حضور دکتر طه صادری، مدیر گروه آموزش زبان فارسی نمایندگی برگزار نمود.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، در ابتدای نشست دکتر صادری با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنان در این ماه پرفیض، با اشاره به گرایش های مختلف ادبیات معاصر، تصریح کرد: ادبیات کهن فارسی رنگ و بوی اسلامی غلبه دارد.

وی افزود: زبانی که اکنون به آن سخن می گوییم، فارسی دری است که زبان گفتار ساسانیان بود. زبان نوشتار حکومت ایران پیش از اسلام، زبان پهلوی ساسانی یا فارسی میانه بود. زبان گفتار آنها نیز زبان دری به معنای دربار نام داشت که بعدها «فارسی» هم نامیده شد.

مدیر گروه آموزش زبان فارسی نمایندگی جامعةالمصطفی در آذربایجان شرقی، در ادامه، از تغییر زبان نوشتار فارسی به شکل امروزی به دلیل ورود اسلام به ایران و سلطه خلفای اموی و عباسی سخن گفت و اظهار داشت: اولین شعر فارسی را در عجم، محمد وصیف گفت که سیستانی بود. زبان فارسی - زبانی که امروزه به آن سخن می گوییم- از سال ۲۵۰ق،‌ زبان رسمی ایران شد.

وی با اشاره به سابقه ۱۲۰۰ ساله متون ادبیات فارسی، خاطرنشان ساخت: ادبیات فارسی در دوره اسلامی شکل گرفته است و رنگ و بوی اسلامی دارد. همه کشورها آثار ادبی دارند، ولی برخی ملل از آثار ادبی فاخری برخوردارند، مانند ادبیات فارسی، یونانی، عربی و هندی.

به نظر دکتر صادری، بزرگان ادبی ما، باورمند و آسمانی بودند. وی، در ادامه، در شعر، از فردوسی، نظامی، مولوی، سعدی و حافظ و در حوزه نثر، از بیهقی، سعدی، میبدی و نصرالله منشی نام برد که معتقد و مؤمن بودند و اسلام گرایی از نوشته آنان آشکار است.

مدیر گروه آموزش زبان فارسی نمایندگی جامعةالمصطفی در آذربایجان شرقی با اشاره به کسایی مروزی، که از قصیده سرایان قرن ۴ است، آثار وی را بر آثار ادیبانی مانند فردوسی و ناصرخسرو تأثیرگذار دانست و شخصیت رستم را در شاهنامه، یادآور رشادت‌های حضرت علی(ع) برشمرد.

دکتر صادری، در ادامه، به نمونه‌ هایی از ادبیات فارسی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در کنار عمومیت باورمندی و دین داری در ادبیان قلمرو زبان فارسی، ادب عرفانی فارسی هم قله برجسته ای از علوم دینی و ادبیات دینی به شمار می‌ رود. در ادامه، بزرگانی به تصوف معتقد شدند، مانند ابراهیم بن  ادهم بلخی، بایزید بسطامی و بشر حافی مروزی، که از پیشگامان تصوف در ایران هستند.

وی ادامه داد: وقتی ادبیان عارف دست به قلم می شوند و به نظم و نثر متون ادبی می‌ آفرینند، جلوه‌های دیگری از ادبیات عرفانی شکل می گیرد.

دکتر صادری تصریح کرد: عرفایی مانند ابوسعید، باباطاهر، که در سده های اول می زیستند، خانقاهی بودند، ولی برخی دیگر، عالمان خانقاهی نبودند و مقوله جدید از عرفان عاشقانه را مطرح کردند، مانند احمد غزالی، سنایی، مولوی، خواجوی کرمانی، حافظ.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل