ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: شنبه ١٠ خرداد ١٣٩٩      ساعت: ١١:١٦        شماره خبر: ١١١٩٩٣          پرینت

سلسله مباحث «اخلاق اسلامی از منظر قرآن و روایات» در نمایندگی المصطفی در مشهد

«ایمان صادقانه و نشانه های آن»

اگر اعتقاد به خداوند در اعماق وجود انسان ریشه داشته باشد، می تواند سرچشمه رفتارها و کردارهای صالح و سازنده در انسان و در حوزه های مختلف عبادی، اخلاقی، اجتماعی و دیگر ابعاد حیات بشر باشد.

 گروه خبر: سلسله مباحثی با عنوان «اخلاق اسلامی از منظر قرآن و روایات» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین‌ محمدرضا صالح، نماینده جامعةالمصطفی در خراسان، در نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، در نخستین شماره از این سلسله مباحث، شرح فرازهایی از خطبه شعبانه با موضوع «ایمان صادقانه و نشانه های آن» در قالب متن سخنرانی تقدیم شما علاقه مندان می گردد.

متن سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین صالح بدین شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم   

یکی از موضوعاتی که در قران کریم بر آن تأکید شده و در چند جای قرآن مورد اشاره قرار گرفته، ایمان صادقانه و نشانه های آن است. قرآن ایمانی را مورد تأکید قرار می‌دهد که اثبات شدنی باشد و نشانه‌های ایمان واقعی را داشته باشد.

«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فی سَبيلِ اللَّهِ أُولئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ» (حجرات: 15)

یک بخش از ایمان صادقانه، اعتقاد باطنی است که همان ایمان به خدا و رسول خدا(ع) یقین در آن است.

اگر اعتقاد به خداوند در اعماق وجود انسان ریشه داشته باشد، می تواند سرچشمه رفتارها و کردارهای صالح و سازنده در انسان و در حوزه های مختلف عبادی، اخلاقی، اجتماعی و دیگر ابعاد حیات بشر باشد، ولی اگر این ایمان راسخ نباشد و با شک و تردید همراه باشد، شک باطنی و قلبی در رفتار و عملکرد انسان هم نمایان می شود.  

بخش دیگر از نشانه های ایمان صادقانه، بعد رفتاری و گذشتن از مادیات و جهاد با اموال در راه خداست. خدا از همه بندگان مؤمن خود خواسته است که برای توسعه و تبلیغ دین مشارکت مالی داشته باشند؛ از این رو، اگر در اموال شخصی حقی برای خدا وجود دارد و ادا نمی کند، ایمانش واقعی نیست. 

قید دیگر برای ویژگی های مؤمن این است که همه این اقدامات باید در راه خدا و برای رضایت خداوند باشد.

خداوند می فرمایند:

«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَ عَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» (انفال: ۲)

یعنی مؤمنان حقیقی تنها كسانى هستند كه هر گاه نام خدا برده شود، دل‌ هايشان (از عظمت او) لرزان شود و هر گاه آيات خدا بر آنان تلاوت شود، ايمانشان را مى‌افزايد و تنها بر پروردگارشان توكل مى‌كنند.

اگر باور کنید که خدا از رگ قلب به ما نزدیک تر است، باور احاطه خدا به ما، باور اینکه خدا می شنود و می بیند، نشانه ایمان واقعی به خداست.

۱. در روایات هست که ایمان واقعی باید در رفتار دیده شود. کسی که به نداى اذان و آيات الهى بی اعتنا باشد، بايد در كمال ايمان خود شك كند. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ»؛ هنگامی که صدای اذان را می شنویم، باید تغییر و تحولی در دل ما ایجاد شود. این هم ذکر خداست و باید به سوی نماز بشتابیم.

۲. در جامعةالمصطفی نماز را بسیار جدی بگیرید. عهد کنیم در هر جا که هستیم، مراقب نمازمان باشیم. هدف را فراموش نکنیم. هدف فقط کار نیست؛ باید به احوال معنوی و عبادی خود توجه و از آن مراقبت جدی داشته باشیم.

۳. نماز، ایمان سنج است. نکند در هنگام نماز، در اتاقمان مشغول کار باشیم.

۴. مرکز حوزوی و دینی باید نماد تقید و التزام به دین و شرعیات باشد و در هنگام نماز کسی داخل اتاق بی اعتنا به نماز، مشغول کار نباشد، مگر اینکه مشغول کار طلبه ای باشد که ضروری است و باید انجام شود و چند دقیقه دیگر تمام می شود. 

۵. شهید صیاد شیرازی دستور داد هلی کوپتر وسط بیابان بنشیند و پس از ادای نماز دوباره راه افتادند. نماز را در اول وقت بخوانید که در روز قیامت شهادت می دهد.

۶. وقتی ذکر خدا می شود، قلب مؤمنین به لرزه می آید. وقتی آیات خداوند تلاوت می شود، ایمان آنها افزایش می یابد و بر خدا توکل می کنند و نماز را به پا می دارند و انفاق می کنند.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل