ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: پنج شنبه ٩ مرداد ١٣٩٩      ساعت: ١٤:٠٠        شماره خبر: ١١٢٩٦٦          پرینت

سخنان آیت‌الله اعرافی در چهاردهمین نشست اداری هیئت رئیسه المصطفی با نمایندگان خارج از کشور

گروه خبر: رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی در چهاردهمین نشست اداری هیئت رئیسه المصطفی با نمایندگان خارج از کشور از ویژگی‌هایی سخن گفت که لازم است المصطفائیان در ایجاد و تقویت آن بکوشند.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، آیت‌الله اعرافی با اشاره به برکات ماه ذی‌الحجه و اعیاد پیش رو، در بخش نخست سخنانش، به نامه ۲۶ نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: در این نامه، امیرمؤمنان(ع) خطاب به مأمور خویش، که به اصفهان اعزام می‌شدند، توصیه‌هایی فرمودند.

رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی افزود: حضرت(ع) در این نامه، مأمور خویش را به رعایت تقوای الهی فراخواندند. به فرموده حضرت علی(ع)، تقوای عالی و راعی باید در خفیات اعمال و سرائر وجود انسان نفوذ نماید.

آیت‌الله اعرافی خداترسی انسان در انجام اعمال خفی را درجه‌ای از تقوا دانست و اظهار داشت: این مرحله، نخستین مرتبه سنجش تقواست. نمی‌توان دیگران را به سادگی ارزیابی کرد، ولی هر کس می‌تواند خویشتن را ارزیابی نماید.

وی مرحله بالاتر تقوا را شامل سنجش اعمال جوانحی و دنیای اندیشه دانست و تصریح کرد: برای نفوذ تقوا در همه وجود، هر کس باید خود را پیوسته با استفاده از این دو سنجه ارزیابی کند.

رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی با تأکید بر دقت نظر در سرائر امر و خفیات عمل، خاطرنشان ساخت: هر کس باید مواظب باشد که طاعات ظاهری‌‌اش مطابق با طاعات باطنی‌اش و همچنین عملش مطابق سخنش باشد.

وی تصریح نمود: بدین ترتیب، لازم است تلاش کنیم که فعل و قول و نیز عمل ظاهر و خفای ما با هم تطابق داشته و افزون بر این، عمل با اندیشه و انگیزه ما انطباق داشته باشد که این سه، مهم‌ترین ابعاد تقوای واقعی برشمرده می‌شود.

آیت‌‌الله اعرافی با اشاره به دسیسه‌ها و وسوسه‌های شیطان در این مراحل، گفت: به فرموده حضرت علی(ع)، کسی امانت الهی را به خدا تحویل داده و عبادت خالص انجام داده است که به این سنجه‌ها توجه داشته باشد.

رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی، در ادامه، از توصیه‌های حضرت علی(ع) در این نامه سخن گفت و ابراز کرد: پرهیز از تندخویی و رواج دروغ و خلاف و دوری از کبر و خودپسندی در رفتار با دیگران، از توصیه‌های حضرت علی(ع) در این نامه است.

آیت‌الله اعرافی، در بخش دیگری از سخنانش، برخورداری از عقل راهبردی را نکته مهمی در حرکت عظیم جامعةالمصطفی دانست که لازم است مدیران در تقویت آن بسیار بکوشند و اظهار داشت: برخورداری از عقل راهبردی و قدرت تحلیل و اتخاذ تصمیم‌های درست برای کارگزاران جامعةالمصطفی و به ویژه مدیران المصطفی در نمایندگی‌های خارج کشور بسیار مهم است.

وی، در ادامه، برخورداری از همت بلند را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: با همت بلند می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.

میزان همت، دنیا را تغییر می‌دهد؛ همت بلند امام خمینی(ره) در دوران حاکمیت پهلوی و اهتمام ایشان به پیروزی انقلاب اسلامی، سبب به ثمر رسیدن این انقلاب شد. امتیاز مهم امام(ره) این بود که همتشان را به آن هدف بلند معطوف کردند.

رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی با بیان اینکه همت بلند، انسان را از گردنه‌های سخت عبور می‌دهد، خاطرنشان ساخت: افراد دیگر با دیدن همت بلند، مجذوب می‌شوند و با صاحبان همت بلند همراهی می‌کنند.

آیت‌الله اعرافی حکمت، بصیرت، تلاش و سعی مستمر را ضرورت‌های دیگر برای المصطفائیان برشمرد و بر اتخاذ تدابیری به منظور ایجاد و تقویت این ظرفیت‌ها تأکید ورزید.

وی ادامه داد: نظم‌بخشی و انتظام امور، ضرورت سازمان‌هاست، ولی آسیب‌های جانبی دارد. در این زمینه لازم است خود را از روزمرگی و التزام‌های شکلی رها سازیم. لازمه هر سازمان پویاست که پیوسته آسیب‌های انتظام را رصد و معالجه نماید.

رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی ایجاد حس آزادی در طلبه و استاد را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: حس آزادی و مشارکت را باید در طلاب ایجاد و تقویت کرد و پاس داشت. از امتیازات جامعةالمصطفی این است که راه‌های گوناگونی پیش پای طلاب می‌گذارد و به آنان حق انتخاب می‌دهد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه طبق سنت دیرینه حوزه، طلبه در انتخاب استاد، رشته، درس و... آزاد است، بیان نمود: القای چنین احساسی موجب عزت افراد و رشد آنان می‌شود.

رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی، در ادامه، به انباشت تجربه و دانش فنی در جامعةالمصطفی اشاره کرد و بر قدردانی از آن، حفظ و حراست و نیز تکامل و جهت‌دهی درست به آن تأکید ورزید.

وی المصطفی را نخل برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی نامید و بیان نمود: جامعةالمصطفی واجد این اندوخته و تجربه کم‌نظیر است که باید آن را شناخت و مدون ساخت و پیوسته تعالی بخشید.

ارزیابی دقیق برون‌داد کیفی اسناد و برنامه‌های جامعةالمصطفی و تقویت کیفی‌سازی ارزیابی‌ها، نکته دیگری بود که آیت‌الله اعرافی بر آن تأکید کرد.

وی ضمن تأکید بر بهبود روزافزون تعامل نهادهای حوزه با یکدیگر، از ظرفیت‌ عظیم جامعةالمصطفی و نیاز متقابل حوزه علمیه و المصطفی به بهره‌مندی از ظرفیت‌ها سخن گفت و بیان نمود که جامعة‌المصطفی می‌تواند ظرفیت حوزه علمیه را در خارج کشور منعکس نماید.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به بلوغ جامعةالمصطفی در بومی‌سازی دانش‌های اسلامی، تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای استفاده هر چه بهتر از این ذخایر ضروری است. تولید علوم اسلامی به زبان‌های دیگر یا ترجمه و اقتباس، نیازمند کوشش بسیار است.

رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی، در ادامه، از آمادگی متقابل حوزه علمیه و جامعةالمصطفی برای تعریف پروژه‌هایی در این زمینه سخن گفت و اظهار داشت: برخی از اقداماتی که در دوره پساکرونا بیشتر باید به آن اهتمام ورزید، عبارت است از: بومی‌گرایی، توجه به ظرایف مناطق، مجازی‌سازی فعالیت‌ها.

وی با اشاره به تغییرات جدی در آینده فکری، معیشت و اقتصاد جهان تحت تأثیر کرونا، تأکید نمود: ضرورت دارد در حوزه معرفت، سیاست و کارکردهای اصلی نظام دینی و حوزوی، طرح‌های جامعی تدوین نماییم و جامعةالمصطفی به طور ویژه در این زمینه وظایف سنگینی بر عهده دارد.

آیت‌الله اعرافی ضمن تأکید بر ارتقای رویکرد اجتماعی و حضور در کنار مردم، گفت: در حوادثی مانند سیل، زلزله و کرونا، نزدیک به ده‌هزار طلبه در صحنه‌های مختلف حضور یافتند که سرمایه اجتماعی برای روحانیت به شمار می‌رود و بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه این تجربه‌ها باید در کشورهای دیگر نیز شکل بگیرد، خاطرنشان ساخت: بدین ترتیب نباید کارویژه‌های روحانیت را محدود ببینیم و آنان را منحصر در زمینه‌های علمی، پاسخ به شبهات دینی و مواردی از این دست قلمداد کنیم.

رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی، در پایان، با بیان اینکه لازم است کار اجتماعی، امدادی و خدماتی، با رعایت شئون خاص، به اصل پایداری تبدیل شود، گفت: چنین تحولاتی، بن‌مایه معرفت الهی و معنوی به شمار می‌رود و به تئوری و عرضه درست نیاز دارد. تولید گفتمان مناسب در دوران پساکرونا، ضرورتی است که بخش علمی نهادهای حوزوی باید به آن اهتمام داشته باشند.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل