ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: پنج شنبه ٢٨ تير ١٣٩٧      ساعت: ١٠:٢٦        شماره خبر: ٩٤١٥٥          پرینت

گزارشی فعالیت های دانش آموختگان در تهران

دانش آموختگان جامعه المصطفی با حضور در تهران ضمن بازدید از مراکز علمی از نشست های علمی نیز بهره گرفتند

گروه گزارش:  دانش آموختگان جامعه المصطفی با حضور در تهران ضمن بازدید از مراکز علمی از نشست های علمی نیز بهره گرفتند

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، در نشست آشنایی با تربیتِ معلم در دانشگاه فرهنگیان؛ پس از معرفی پیشینه و فرآیند های تربیتِ معلم در دانشگاه فرهنگیان، ساختار، آئین نامه ها، نظارت و ارزیابی و  روند فعالیت های معاونت های مختلف دانشگاه در دو بخش از سوی معاونان تشریح شد و در ادامه به پرسش های حاضرین پاسخ داده شد.

اشاره به سیستم جامع جذب و پیگیری مسائل اساتید و تشریح فرآیند های جذب، اصلاح، ترمیم و ارتقاء اعضای هیات علمی و پایش مستمر آنان، شرایط اختصاصی و عمومی برای جذب اساتید و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، برنامه ریزی درسی و تعریف شاخص های کسب شایستگی های معلمی، فعالیت های آموزشی دانشگاه، شیوه های گذراندن کارورزی، اهمیت همراهی آموزشی و پژوهشی به منظور ارتقاء آموزشی دانشگاه و تاکید بر ارتباط دانش آموختگان با اساتید در حین اشتغال به کار معلمی از نکاتی بود که از سوی نمایندگان معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و هیات جذب دانشگاه بیان شد.

همچنین در این نشست، دکتر خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به تاریخچه تربیت معلم در ایران و پیشتازی جهان اسلام در تولید و صدور علم گفت: ایران در قبل از اسلام و میلاد مسیح نیز مدرسه ومکتبخانه داشته است.

وی در ادامه با اشاره به یکصد سالگی تربیت معلم در ایران، خاطر نشان کرد: رسالت دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلمانی در طراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و در همین راستا نیاز است که معلمان آموزش هایی ویژه داشته باشند.

وی با تاکید بر اهمیت کارورزی بر اهتمام دانشگاه در مطالعه دانش بین المللی تربیت معلم و اقتباس بر اساس مطلوب نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد.

دکتر خنیفر در ادامه بر اولویت آموزش 4 ساله و حضور شبانه روزی دانشجو معلمان در مراکز تربیت معلم، تاکید کرد.

وی با اشاره به نمره مطلوب دانشجو معلمان در رتبه بندی جهانی معلمان خاطر نشان کرد: دانشگاه فرهنگیان امسال 9500 نو معلم جدید را تحویل آموزش و پرورش خواهد داد، که علاوه بر گذراندن دروس تخصصی با دانش موضوعی تربیتی از جمله مفاهیم، اصول معلمی، فنون تدریس، برنامه ریزی، ارزشیابی درسی و ... آشنا هستند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه در دانشگاه فرهنگیان به دنبال کسب صلاحیت حرفه ای معلمی هستیم، اظهار کرد: نظام آموزشی کشور باید نظامی شایسته و بایسته و بر اساس دانش روز حرکت کند.

وی با اشاره به دوران طلایی اسلام و شرق در تولید  و صدور علم، بر لزوم اهتمام در کسب و تولید دانش تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در نشست آشنایی با نظام تربیت معلم با اشاره به ماموریت و رسالت مهم تربیت معلم برای جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه فرهنگیان، گفت: تلقی ما از سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی و سند مهم تحول بنیادین آموزش و پرورش و اساسنامه دانشگاه به عنوان مهمترین اسناد بالادستی این دانشگاه، این است که دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش جنبه حاکمیتی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در تربیت معلم توانسته ایم به مطلوب نظام اسلامی دست یابیم یا خیر؟ تصریح کرد: در عین کسب توفیقات فراوان در تربیت معلم، به دلیل رسوبات فکری لیبرالی و سکولاریستی موجود در عرصه تعلیم و تربیت که بخشی مربوط به قبل از انقلاب و بخشی مربوط به دانش آموختگان آموزش دیده و تربیت شده آموزه های غربی است، هنوز با آنچه مطلوب نظام اسلامی و انتظار از تربیت معلم طراز است فاصله داریم.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر با بیان اینکه زمینه سازی در تربیت معلم برای رشد و تعالی شخصیت دانشجومعلمان در ساحت های شش گانه تربیتی ؛ دینی و معنوی و اخلاقی و عبادی ، سیاسی و اجتماعی از سوی نظام تعلیم و تربیت اسلامی و دانشگاه فرهنگیان جهت دست یابی به معلم طراز نظام اسلامی مورد انتظار است، خاطر نشان کرد: یکی از وظایف مهم دانشگاه در تربیت معلم، ایجاد محیط مناسب شبانه روزی درخوابگاها و سراهای دانشجویی برای زندگی جمعی، ایجاد فرصت برای یادگیری، تبادل تجربه و رشد شخصیت اجتماعی و انسانی و اسلامی افراد است.

وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت رشد ابعاد بصیرتی و انقلابی دانشجو معلمان در مقابله با نفوذ و توطئه های دشمنان نظام و اسلام بعنوان یکی از مباحث مهم ذیل ساحت اجتماعی و سیاسی، ایجاد زمینه و فرصت برای پرداختن به مناسک دینی و مذهبی و شعائر ارزشی را فرصتی برای رشد و ارتقاء معنوی،نظم و مسئولیت پذیری و از مهمترین مولفه های ساحت اعتقادی و عبادی و اخلاقی دانست.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه وجود فرهنگ های مختلف در محیط شبانه روزی و سراهای دانشجویی را بستری برای تبادل و مشارکت فرهنگی دانشجو معلمان و آشنایی با فرهنگ های مختلف دانست  و افزود: در این ظرفیت ها و فرصت ها باید شرایط آگاهانه و اختیاری یادگیری، رشد معنوی و فرهنگی، هم افزایی ، تعالی فکری و استحکام  ارتباط دانشجو معلمان با خدا و اخلاق و معنویت فراهم شود.

وی اضافه کرد: اگر این بسترها و فرصت ها در اختیار برنامه های رشد دهنده و تعالی بخش برای دانشجو معلمان قرار گیرد قطعا در تربیت معلم به توفیقات بیشتر و مطلوب نظام اسلامی دست خواهیم یافت.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر اساس کار در تعلیم و تربیت را مدرسه و معلم برشمرد و گفت: تربیت و رشد و دست یابی به هویت درست و شایسته در مدارس شکل می گیرد و معلم است که ما را در تربیت نسل مفید به مطلوب نزدیک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در نظام تعلیم و تربیت بنا است معلم طراز انقلاب و نظام اسلامی تربیت شود، اظهار کرد: برای این مهم لازم است که اسناد بالادستی تدوین شده در دانشگاه و آموزش و پرورش همواره مورد توجه مسئولان و متولیان امر تعلیم و تربیت باشد.

این مقام مسئول با تاکید بر دلالت تمام بر ضرورت وجود چنین دانشگاهایی برای تربیت معلم، بر اهمیت توجه به دوره های کارورزی و ایجاد مدارس وابسته به تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد.

وی همچنین ضرورت آشنایی با سرعت تغییرات و تحولات جهانی و استفاده از ابزارها و دانش های روزآمد و با جاذبه در تربیت معلم را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر معلم از حیث حرفه ای همگام با سرعت تغییرات و تحولات و متناسب با آن دانش تربیت نشود تربیت ایشان ناقص خواهد بود و از دانش آموزان پیشروی خود عقب خواهد ماند.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر با اشاره به وجود دو نوع برنامه در دانشگاه تحت عنوان برنامه رسمی درسی و برنامه رسمی غیر درسی یا غیر متشکل ، با اشاره به اهمیت برنامه های غیر متشکل در تربیت معلم، گفت: بسیاری از اهداف تربیتی و آماده سازی دانشجو معلمان در برنامه های غیر متشکل به ثمر می رسد و دانشجویان با انگیزه امروزه منتظر نمانده و از فرصت ها و ابزارها و ظرفیت های نوین و یافته ها و اطلاعات علمی جدید جهت پاسخ به نیازهای خود برای کسب شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای معلمی خود بهره میبرند.

وی با اشاره به برخی مغالطه ها و نیز سم پاشی ها و ایجاد یاس از سوی دشمنان ملت ایران و نظام اسلامی در میان خصوصا جوانان ایرانی، تصریح کرد: در نظام تعلیم و تربیت باید هوشمندانه مراقب این مغالطه کاری ها و توطئه ها بود، زیرا دشمنان برای عدم دستیابی جوانان به پیشرفت و مطلوب ها و قله ها تلاش نموده و خواهند نمود تا ضعف ها را برجسته و نقاط قوت را تضعیف کنند و بحمدالله تاکنون با استقامت و بصیرت با آن مواجهه شده و امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به مواجهه عالمانه و هوشمندانه است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: نسل جوانان ملت شریف ایران اسلامی در تربیت معلم علیرغم  اینکه اول انقلاب و دوران دفاع مقدس و برخی فتنه ها در طول این مسیر را ندیده اند و از نزدیک حضور بنیانگذار انقلاب اسلامی را درک نکرده اند، امروز هوشمندانه و انقلابی و مومنانه در دفاع از ارزش های اسلام و انقلاب در میدان حضور دارند و با علاقه و انگیزه و روحیه بسیجی و جهادی و عشق به معلمی خود را آماده ایفای این نقش و مسئولیت بزرگ می نمایند.

وی با اشاره به بازتاب جهانی تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کشورمان مستقل از سند 2030، خاطر نشان کرد: سند تحول بنیادین یک سند بومی است که بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران تدوین شده و در عرض سند 2030 بوده و البته در آن از تجربه های جهانی و تاریخی متناسب با اقتضائات و شرایط بومی و اسلامی استفاده شده است.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه فرهنگیان را نقطه عطف تاریخی برای این دانشگاه دانست و گفت: این حضور تکریم مضاعف نسبت به معلم و دانشگاه معلم پرور فرهنگیان و اعتناء به تربیت معلم بود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: ایران اسلامی می تواند با سرعت و دقت بیشتر و ابتناء بر نظام تعلیم و تربیت اسلامی و تربیت معلم طراز، در آینده ای نه چندان دور مدل مطلوب جهانی را مبتنی بر نگرش صحیح و سالم توحیدی با زدودن برخی از پیرایه ها و زواید افراطی موجود در برخی از نقاط عالم در اندیشه، رفتار، احساس و نگرش و رفتار به جهان ارائه نماید و در کشور نیز بتواند با روحیه و عمل جهادی در برطرف نمودن کاستی ها، نسل جدید معلمان و دانش آموزان را نسلی پیشتاز و الگو برای کشورهای اسلامی و دیگر کشورها تربیت نماید.

همچنین معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز با اشاره به لزوم پرداختن به فعالیت های فرهنگی بر اساس اسناد بالادستی، گفت: تربیت معلم شایسته نیازمند توجه به برخی اقتضائات است، باید معلمی اهل و حسب معارف دینی و حکمت دین تربیت کرد چرا که نمی توان فرزندان را به دست هر کسی سپرد.

وی با اشاره به طراحی برنامه راهبردی  فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برای کسب شایستگی های معلمی در ساحت های ششگانه، تربیت هنری و زیبایی شناسی، تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی و تربیت سیاسی و اجتماعی را در حیطه ماموریت های این معاونت برشمرد و خاطر نشان کرد: مجرای تامین فرهنگ، هنر است و با هنر خلاق است که اندیشه ماندگار خواهد شد.

دکتر صفرزاه ادامه داد: همه بزرگان و مصلحان بزرگ بشری با استفاده از هنر، فرهنگ را غنی کردند.

وی با اشاره به طراحی برنامه های این معاونت به صورت متمرکز؛ نیمه متمرکز و غیر متمرکز ( طراحی برنامه ها براساس اقتضائات بومی ومنطقه ای) و با بیان اینکه در دانشگاه تلاش می شود که کار فرهنگی توسط دانشجو معلمان انجام شود، تصریح کرد: اگر بنا است کار فرهنگی برد موثر داشته باشد باید بر اساس ذائقه و سلیقه دانشجو معلمان و هدایت اسناد بالادستی تعریف شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی، رسالت دانشگاه را پرورش معلمانی آزاده و دارای توانایی راهبری جامعه دانست و ابراز امیدواری کرد: معلمان پرورش یافته به ارتقا فرهنگ عامه مبادرت ورزند.

بازدید از شرکت صنایع آموزشی

در ادامه برنامه ها دانش آموختگان از شرکت صنایع آموزشی نیز بازدید کردند و مهندس شکوهی مدیر عامل شرکت صنایع آموزشی دراین بازدید تصریح کرد: بزرگترین رسالت جوامع اسلامی رشد علمی و سعی بر تربیت فرزندانی همگام با رشد علمی می باشد، لذا ما باید در این عرصه علم خود را به روز رسانی کنیم و در عین حال محقق شدن این امر نیازمند تلاش و فراهم کردن زمینه های اموزشی  است.

وی در ادامه ضمن تشریح فعالیت های این شرکت ابراز داشت: تولیدات این مرکز در خدمت آموزش و پرورش قرار می گیرد و تنها شرکتی است که در خاورمیانه به صورت گسترده در در زمین تهیه تجهیزات آموزشی متناسب با رشته هدف فعالیت می کند.

 برگزاری نشست علمی نظام نام تاسیس و اداره مدارس

 از دیگر برنامه های دانش اموختگان برگزاری نشست علمی نظام نام تاسیس و اداره مدارس بود که  دکتر هاشمی در این نشست علمی که با حضور دانش آموختگان برگزار شد ضمن بیان تاسیس اهداف مدرسه تصریح کرد: ایجاد کانون علمی  فرهنگی چند جانبه، ارتقاء سطح علمی، مهارتی دانش آموزان ، استقرار نظام تعالی فضائل اخلاقی در بین دانش آموزان و خانواده ایشان و فراگیری تثبیت هویتی و تعامل در جوامع با تنوع فرهنگی می تواند از مهمترین اهداف تشکیل مدرسه باشد.

دکتر هاشمی ابراز داشت: مدرسه می تواند کارکرد خود را برای مخاطب خاص یا بر حسب خدمات خاص طراحی نماید و مثلا مدرسه تیزهوشان و نخبگان، مدرسه فنّی و حرفه ای و هنرستان مدرسه استثنایی ها، مدرسه ایتام، مدرسه معارف اسلامی و مدرسه شبانه روزی که در این زمینه بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد که آیا تفکیک کارکردی مدارس بر حسب ویژگی های دانش آموزان باشد یا بر اساس ویژگی خدمات خاصی که مدرسه ارائه می دهد.

وی درادمه تصریح کرد: در ابتدای تشکیل مدرسه باید هیات موسس مشخص باشد که اعضای این هیأت، عبارتند از 5 یا 7 نفر از سهام داران، سرمایه گذاران، خیّرین و فعالان عرصه مدرسه داری با شرایط ذیل که همگی افراد دارای حسن سابقه، مشهور به تدّین و اخلاق و حسن سلوک باشند و قبل از تأسیس هیأت مؤسس باید رویکرد تأسیس را مشخص نمایند.

وی در ادامه تصریح کرد: از اولین وظائف هیأت مؤسس انتخاب دبیر اجرایی است که تجربه و سابقه مثبتی در امر تاسیس مدرسه و مدرسه داری داشته باشد و از تعاملات مناسبی با نهادهای قانونی برخوردار باشد و حسن اشتهار داشته و دارای تیم کاری مربوطه باشد

دکتر هاشمی گفت: اعضای هیأت مؤسس به ویژه دبیر اجرایی وظیفه دارند قبل از هرگونه اقدامی، با بررسی دقیق قوانین و مقررات خاص آن کشور در مورد افتتاح مدرسه از لحاظ شرایط تأسیس، مشارکت با خارجی ها، احداث یا اجاره ملک، وضعیت درآمدزایی مدرسه، تطابق با رویکردهای مورد نظر، توسعه مجتمع در آینده، کمک های دولتی و مسائل فنّی اطلاعات دقیق به دست آورده و برای کاربست نقشه راه تأسیس طبق این شیوه نامه اقدام لازم را به عمل آورند.

وی در ادامه  خاطرنشان ساخت: پس از تشکیل مؤسسه و تصویب اساسنامه پیشنهادی و برداشتن گام های اصلی تأسیس، هیأت مؤسس و هیأت امنا را تشکیل می دهد و خود منحل می شود و کلیه وظایف و اختیارات عیناً به هیأت امنا تفویض می گردد و اعضاء هیأت مؤسس می توانند عضو هیأت امنا بشوند

استاد دانشگاه در پایان عنوان داشت: از دیگر شاخص های مدرسه برنامه درسی یا است که به محتوای رسمی و غیر رسمی، فرآیند محتوا، آموزش های آشکار و پنهان اطلاق می گردد که بوسیله آن فراگیر تحت هدایت مدرسه دانش، مهارت و ارزش ها را در خود نهادینه می کند و برنامه درسی تلفیقی از برنامه درسی رسمی یا مورد قبول کشور با برنامه های مکمل خاص هر مدرسه است و جریان علمی – فرهنگی مدرسه را بیان می کند.

 


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل