ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: سه شنبه ٢٤ مهر ١٣٩٧      ساعت: ١٤:١٥        شماره خبر: ٩٥٤٠٠          پرینت

به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی برگزار شد؛

نشست علمی «برنامه درسی پنهان با نگاهی بر دیدگاه اسلام»

نشست علمی «برنامه درسی پنهان با نگاهی بر دیدگاه اسلام» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علی همت بناری و حضور اساتید و کارکنان مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد.

 نشست علمی «برنامه درسی پنهان با نگاهی بر دیدگاه اسلام» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علی همت بناری و حضور اساتید و کارکنان مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر واطلاع رسانی جامعه المصطفی، حجت الاسلام والمسلمین علی همت بناری ظهر امروز در نشست علمی تخصصی برنامه درسی پنهان با نگاهی بر دیدگاه ها، با اشاره به این که بحث تعلیم و تزکیه در 4 آیه از قران کریم در کنار هم ذکر شده است، اظهار داشت: در سه آیه قرآن، تزکیه مقدم بر تعلیم و در یک آیه تعلیم مقدم بر تزکیه ذکر شده است.

وی در ادامه با تأکید بر این که تعلیم تنها گامی برای رسیدن به تزکیه است، خاطرنشان کرد: نظام اموزشی ما عمدتاً آموزشی بوده، خروجی های ما آن گونه که باید در راستای تزکیه محوری قدم برنداشته است.

حجت الاسلام والمسلمین بناری با بیان این که فعالیت های معاونت های فرهنگی- تربیتی غالباً از جنبه فرهنگی برخوردارند تا جنبه های تزکیه اس، خاطرنشان کرد: باید ضعف بزرگ نظام آموزشی را اصلاح نموده، ضمن بازتعریف نظام آموزشی از اموزش محوری صرف به تربیت محورری سوق پیدا کرده، ضمن ارائه برنامه های اموزشی به تربیت جامه عمل بپوشانیم.

وی به جایگاه و اهمیت برنامه درسی پنهان اشاره و خاطرنشان کرد: باید خاستگاه، عوامل مؤثر و قلمروها و مدیریت برنامه درسی پنهان را به خوبی شناسایی و هدف‌گذاری نموده از این برنامه در جهت تحقق مثبت استفاده از تربیت گام برداریم.

حجت الاسلام والمسلمین بناری با تأکید بر این که بیشترین خواستگاه برنامه درسی پنهان در دوران تحصیل و کودکی است، خاطرنشان کرد: کلیه تاثیرات و پیامدهایی که در نگرش ها اداب و رفتار افراد حاصل می شود، بدون برنامه ریزی قصد شده و طراحی شده پیشین باشد.

سخنران این نشست با بیان این که استفاده از عنوان برنامه تسامحاً و به دلیل گستردگی تأثیرات آن نسبت به برنامه های آشکار استفاده می شود، خاطرنشان کرد: یکی از بارزترین مکان های تحقق برنامه های درسی پنهان در کلاس درس و رابطه های استاد و شاگردی شکل می گیرد. هیچ مؤلفه ای در نظام آموزشی به اندازه مولفه استاد به عنوان رکن اصلی نظام های اموزشی در تربیت آشکار و پنهان تاثیرگذار نیست.

وی افزود: استاد در ضمن تدریس و آموزش تأثیرات تربیتی را خواسته و ناخواسته رقم می زند، خاطرنشان کرد: برنامه درسی پنهان به مراتب مهم‌تر از برنامه درسی آشکار است؛ چرا که آثار ان ماندگار و عمیق است، به صورت ضمنی و نامحسوس ایجاد و گاهی در جهت مثبت و در برخی از مواقع به صورت منفی بروزو ظهور پیدا می کند.

حجت الاسلام والمسلمین بناری در ادامه به برخی از عرصه های تأثیرگذاری اساتید در فرایندهای برنامه درسی پنهان اشاره نمود و ابراز داشت: رفتار، منش و سبک زندگی اساتید و نحوه دستگیری از ایشان از شاگردان تأثیرات فراوانی در فرایند تربیتی ایجاد می کند.

وی خانواده، رسانه و حکومت را از دیگر عرصه های تأثیرگذار در برنامه های درسی پنهان دانست و تصریح کرد: خروجی های خانواده و جامعه، حاصل برنامه های پنهانی است که خواسته و یا ناخواسته دنبال می شود. با توجه به گسترش استفاده از ابزارهای رسانه ای متعدد در عصر کنونی، با تهدیدات فراوانی در حوزه برنامه درسی پنهان روبرو هستیم.

سخنران این نشست ضمن اشاره به روایتی در رابطه با پرهیز از هم نشینی با انسان های بد، به نحوه مثبت سازی نتایج برنامه های درسی پنهان اشاره نمود و خاطرنشان کرد: سبک زندگی انسان ها شدیداً تحت تأثیر اطرافیان قرار دارد و به صورت طبیعی و ناخودآگاه در ضمیر آنها نفوذ می کند.

وی ضمن تأکید بر طراحی دقیق و حساب شده برنامه اشکار، خاطرنشان کرد: دقت در برنامه ریزی های درسی آشکار و پایبندی به آموزه های دینی، تأثیرات فراوانی را در برنامه درسی پنهان ایجاد و فرد را در راستای سبک زندگی مثبت تربیت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین بناری بر مدیریت عوامل موثر بر برنامه درسی پنهان تأکید نمود و خاطرنشان کرد: ساختمان و نماهای بیرونی و درونی مراکز آموزشی و ساختار اداری مجموعه ها و فضای حاکم بر مجموعه های آموزشی به صورت پنهان بر نوع تربیت افراد تأثیرگزار است.

وی توجه به پی‌آمدهای مثبت و منفی رفتارها و سیاست ها را از لوازم سنجش برنامه درسی پنهان عنوان کرد و ابراز داشت: با ارزیابی مستمر، دقیق و حساب شده برنامه آشکار با نگاه به برنامه پنهان، می توان ضمن وضعیت شناسی روند زندگی، به سمت تعالی روحی و معنوی حرکت نمود.

حجت الاسلام والمسلمین بناری در پایان تأکید کرد: مدیران مجموعه های اموزشی حوزوی باید به صورت مستمر ارزیابی های گسترده ای را از دایره تأثیرگذاری برنامه های درسی پنهان داشته باشند

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل