ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: يکشنبه ٢٩ مهر ١٣٩٧      ساعت: ٠٩:٣٣        شماره خبر: ٩٥٤٤٢          پرینت

بنیانگذاری کارگروه اندیشه ورز مرتبط با مسائل کلان بانوان

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی از بنیانگذاری کارگروه اندیشه ورز مرتبط با مسائل کلان بانوان در حوزه تربیت به منظور ساماندهی بحث بانوان و امور مرتبط با سیاست گذاری های کلان بانوان خبر داد.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی از بنیانگذاری کارگروه اندیشه ورز مرتبط با مسائل کلان بانوان در حوزه تربیت به منظور ساماندهی بحث بانوان و امور مرتبط با سیاست گذاری های کلان بانوان خبر داد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، به مناسبت آغاز سال تحصیلی 98-97 با حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود حسینی کاویانی، رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی مصاحبه ای ترتیب داده شد که در زیر متن آن ارائه شده است.

1. اکنون چه تعداد طلبه در چه مقاطع و رشته هایی و از چه ملیتهایی در مجتمع در حال تحصیل هستند؟ پذیرش امسال چه تعداد طلبه و در چه مقاطعی و کدام ملیت ها بوده است؟

هزار و 562 نفر طلبه در مجتمع در حال تحصیل هستند که از این تعداد 229 طلبه برای سال تحصیلی جاری پذیرش شدند. آمار طلاب شامل 13 نفر در رشته زبان فارسی آزاد، 299 نفر در رشته زبان فارسی و تمهیدیه، 983 نفر در مقطع کارشناسی، 26 نفر دوره محاوره عربی، 193 نفر ارشد، 43 نفر دکتری و پنج نفر سطح چهار است.

از ابتدای تابستان امسال دوره های پودمانی عربی و انگلیسی شروع به ثبت نام کردند که اکنون 150 تا 170 نفر در حال گذراندن دوره هستند.

طلاب مجموعه از 73 ملیت هستند که از جمله ملیت های طلاب می توان به اتريش، اردن، ازبكستان، استراليا، افغانستان، الجزائر، اندونزي، انگلستان، اوگاندا، بحرین، بلژیک، پاکستان، سودان و... اشاره کرد.

رشته های تاريخ اهل بيت(ع)، تفسير تطبيقي، فقه مقارن گرايش شيعه و حنفي، قرآن و علوم گرايش علوم تربيتي، كلام اسلامي در مقطع دکترا، فقه خانواده در سطح چهار و تاريخ اهل بيت(ع)، تفسير و علوم قرآن، حقوق خصوصي، روانشناسي تربيتي، زبان و ادبيات فارسي، فقه خانواده، كلام اسلامي و مطالعات اسلامي در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش انجام می شود همچنین طلاب ملزم به گذراندن دوره محاوره عربی پیش از ورود به مقطع کارشناسی ارشد هستند.

در مقطع کارشناسی رشته های تاريخ اسلام، زبان و ادبيات فارسي، علوم قرآن و حديث، فقه اسلامي، فقه و اصول، فقه و معارف اسلامي، كلام اسلامي، معارف اسلامي، معارف اسلامي و زبان و ادبيات عرب، معارف اسلامي و حقوق و معارف اسلامي و روانشناسي ارائه می شود. در دوره زبان فارسی و تمهیدیه نیز پذیرش صورت می گیرد.

 

2. جایگاه مجتمع آموزش عالی بنت الهدی در بین نهادهای حوزوی و دانشگاهی از نظر حضرت عالی چه طور ارزیابی می کنید؟

مجتمع دارای رویکرد علمی، دینی و دانشگاهی است که متشکل از گروه های علمی و رشته های مختلف است و همچنین رویکردهای مخصوص مجتمع نیز پیگیری می شود و در حقیقت مجتمع آموزش عالی ویژه بانوانی است که قصد دارد رسالت جهانی کمال رساندن شأن و جایگاه بانوان در سطح بین الملل را به عهده بگیرد.

این مجتمع به طور تقریبا نیمی از رسالت المصطفی را در شهر مقدس قم بر عهده دارد و باید در این زمینه برنامه ریزی، سیاستگذاری و هدف گذاری های کلان در حوزه مباحث آموزشی، تربیتی و پژوهشی برای بانوان بر عهده داشته باشد و مدیریت کند.

رویکرد خاصی در برنامه های مجتمع پیگیری می شود مانند اینکه برخی رشته ها مانند مطالعات زنان ویژه بانوان است و در تمام رشته ها و تدوین پایان نامه های ارشد و دکتری به اقتضائات بانوان توجه می شود.

 

3. اولویت های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی تربیتی و ... مجتمع از چه دسته بندی برخوردار است؟

اولویت ها در کشورهای مختلف متفاوت است و اینگونه نیست که یک اولویت برای همه بانوان در سطح بین الملل مشخص کنیم بلکه بر اساس نیازی که بانوان در کشورهای خود احساس می کنند برنامه ریزی می کنیم و سعی می شود که به نیازهای مخاطب پاسخ داده شود و مخاطب محور حرکت کنیم.

افزودن برخی از رشته ها به عنوان برنامه های آینده در دستور کار مجتمع است که از جمله آنها رشته اخلاق کاربردی، فلسفه و عرفان و تبلیغ و ارتباطات می باشد.

این رشته ها به نوعی پوشش کامل نسبت به اجرای حداکثری تمامی رشته هایی است که مخاطبان به آن نیاز دارند. همچنین توسعه کمی و کیفی در زمینه مباحث آموزشی، پژوهشی و تربیتی در دستور کار قرار دارد.

4.  برنامه های آموزشی مجتمع نسبت به سال گذشته چه تغییراتی داشته است؟

به طور معمول برنامه آموزشی تغییرات عمده را نمی پذیرند ولی در زمینه نظام مندسازی و ضابطه مند کردن قوانین و برنامه های آموزشی فعالیت می شود. به این وسیله علاوه بر اعمال جدیت بیشتر مقررات آموزشی طلاب به تدریج از سردرگمی اولیه خارج می شوند و در گروه ها نیز توزیع کار منطقی تر انجام می شود.

 

5. راه اندازی گروه تبلیغ و ارتباطات چه میزان می تواند در زمینه نیازهای تبلیغی طلاب پاسخگو باشد؟آیا برنامه ای برای گسترش رشته های این گروه در دستور کار دارید؟

نگاه و باور عمومی وجود دارد که عالم کنونی، عالم ارتباطات است و کوچکترین خبر در سریع ترین زمان در تمام نقاط عالم توزیع می شود.

ابزارهای تبلیغی به شدت مؤثر عمل می کنند و به همین دلیل ما در زمینه این دانش تأثیرگذار نمی توانستیم بی تفاوت باشیم؛ شبکه های اجتماعی، برنامه های سینمایی و ماهواره ای از سوی دارندگان افکار پلید، بستری برای به چالش کشیدن فرهنگ و دین مردم شده اند بنابراین اگر اکنون در دنیا بخواهند حرکت کلان انجام دهند پیش از آن به تبلیغات می پردازند و ذهنیت سازی می کنند تا افکار عمومی به سمتی سوق پیدا کند و اهداف نامبارک خود را بر اساس بستر ها پیاده سازی کنند.

به طور طبیعی ما نیز برای اهداف مقدس خودمان باید از این ابزارها استفاده بهینه نماییم. مباحث تبلیغی، استفاده از انیمیشن، هنر در عرصه های گوناگون از قبیل فیلم، تئاتر، پویانمایی و... از مواردی هستند که کار با آنها علم مربوط به خود را لازم دارد و به طور طبیعی برای بهره برداری از این فضای کلان مجبور هستیم افرادی توانمند تربیت کنیم که بتوانند داشته ها و دانش اسلامی خود را در قالب انیمیشن، داستان، تئاتر و... و هر چه در عالم تبلیغ و ارتباطات عرضه کنند و در مسیر اهداف کلان قرار دهند.

 

6. مجوز چه رشته هایی در حال گذراندان مراحل تصویب است؟

در زمینه دریافت مجوز چالش جدی در المصطفی وجود ندارد بلکه مهم دستیابی به مخاطبان مناسب برای این رشته ها می باشد و داوطلبانی که متقاضی گذراندن رشته ها باشند.

به لحاظ اینکه ما در بنت الهدی تنها مجموعه بانوانی المصطفی در قم هستیم و در تمام رشته ها و حوزه های دانشی المصطفی مجوز ورود وجود دارد بر اساس اولویت ها، سیاست گذاری ها و نیاز مخاطبان این امر پیگیری و بر اساس جدول زمانی به آن پرداخته می شود.

 

7. آیا در زمینه بومی سازی آموزش های طلاب و شناخت از منطقه خود برای اتخاذ روش مناسب اجرای برنامه های فرهنگی و تبلیغی اقداماتی انجام شده است؟

طلاب و دانش پژوهان دارای تنوع بالایی در مجتمع هستند و در این مجتمع نزدیک به 90 ملیت در حال تحصیل می باشند. در بین این کشورها فرهنگ و زبان های مختلف و رویکردهای متفاوت وجود دارد و طبعاً امکان اینکه به همه این موارد پرداخته شود وجود ندارد.

وجه مشترک و جامع نیازهای علمی مناطق مختلف در نظر گرفته شده و به طور طبیعی رشته های متعددی که در مجتمع در حال اجرا است با همین رویکرد است به طوری که طلاب بر اساس نیازهایی که در کشورهای خود دارند به این سمت و سو حرکت می کنند.

حوزه های علمیه پیشینه بیش از هزار سال دارند و در طول فراز و فرود به تدریج روش ها بهینه سازی شده و میراث دار و بهره مند از نگاه های تربیتی، علمی و پژوهش مرتبط با نیاکان در المصطفی هستیم.

 

8. فعالیت های پژوهشی مجتمع در چه سطحی قرار دارد؟ مجتمع موفق به دریافت نخستین گواهی امتیاز کرسی عرضه و نقد دیدگاه علمی شد چه زیر ساخت هایی را در این زمینه مؤثر می دانید؟

نخستین قدم جدی، برگزاری همایش بین المللی جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی بود. پیش از این همایش هایی برگزار می شد ولی هیچ یک در سطح بین الملل نبود.

فعالیت دیگر، پیگیری متعدد در بحث برگزاری کرسی های نظریه پردازی بود. زمینه سازی ها انجام شده و اساتید مختلف که در این زمینه قدرت نظریه پردازی دارند شناسایی شدند.

در این خصوص مجتمع بنت الهدی به عنوان رتبه اول در تعداد کرسی های آماده اجرای پیشنهاد شده به کمیته دستگاهی انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت. از این میان با پیگیری های متعدد از کمیته های دستگاهی موفق به اخذ مجوز برگزاری 2 کرسی علمی – ترویجی و یک کرسی نظریه پردازی شدیم.

برنامه ریزی شده مجله ها از رویکرد ترویجی به مجله تخصصی تغییر وضعیت دهد و در دیگر مجله ها نیز این امر باید انجام شود و در برنامه ریزی ها قرار دارد.

 مجوز مجله علمی پژوهشی «تاریخ اهل بیت» از المصطفی دریافت شده و فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال انجام است. ظرفیت داخلی اقتضا دارد به مجرد اینکه موانع برطرف شود مجله با شتاب قابل قبول و مناسبی کار خود را آغاز کند.

فعالیت دیگر انتشار مجله علمی پژوهشی «زنان و خانواده» است که از دو فصلنامه به فصلنامه تبدیل شد؛ گام هایی در دستور کار است تا سطح مقالات این مجله به isi ارتقا پیدا کند.

در معاونت پژوهش مجموعه مباحث و موضوعات مختلفی که طلاب و دانش پژوهان در عرصه پژوهش نیاز داشتند استخراج، دسته بندی و رده بندی شد و اولویت ها تعیین شد.

ایجاد تمرکز یکی از اقدامات خوبی بود که به فعالیت های پژوهشی گروه ها کمک جدی کرد و در ساماندهی همایش ها، نشست ها و کرسی ها مؤثر بود تا به شکل متمرکز سیاست ها اعمال شود.

 

9. با توجه به اینکه طلاب خواهر در این مجتمع مشغول تحصیل هستند مجتمع چگونه در مسیر اقتضائات بانوان گام برمی دارد؟ آیا در این زمینه سند و آیین نامه ای متمایز از دیگر مراکز دارد؟

تمرکز بر نگاه مبتنی بر اقتضائات بانوانی وجود دارد و عمدتا با همه مدیران گروه ها مشورت شد تا اقتضائات لازم در موضوع مرتبط با گروه و رشته های تحصیلی را بررسی و ابلاغ کنند.

به طور معمول در برنامه ریزی ها و آیین نامه های آموزشی نگاه بانوان کمتر بوده و عمدتا بر اساس نگاه و رویکرد برادران نوشته شده بنابراین مأموریت داده شد که آیین نامه های آموزشی با این نگاه بررسی شود و این کار انجام شده و پیشنهادات اصلاحی برای آیین نامه های مرتبط با طلاب خواهر به دست آمده و برای تصمیم گیری به ستاد ارسال شده است.

از سیاست جدی اینجانب بوده که موضوعات پایان نامه ها به سمت و سوی مسائل مرتبط با بانوان هدایت شود و اقتضائاتی که فکر می کردیم اگر لحاظ نشوند مشکلاتی را ایجاد می کنند در زمینه های مختلف اعمال شده است.

برای اینکه مباحث مرتبط با سیاست گذاری های کلان بانوان در عرصه مباحث تربیتی ساماندهی شود کارگروه اندیشه ورز مرتبط با مسائل کلان بانوان در این حوزه بنیانگذاری شده که جلسات آن با حضور بنده، معاون محترم تربیتی المصطفی، سایر اعضای هیأت علمی و معاونت ها برگزار می شود.

بر اساس مکاتبات صورت گرفته در این کارگروه نمایندگانی از شهرستان هایی که در ارتباط با خواهران فعالیت دارند، شرکت می کنند.

 این گروه چند جلسه خود را تشکیل داده و مصوباتی داشته و با نگاه بررسی اقتضائات بانوان کار خود را ادامه می دهد.

سند جامع مجتمع بنت الهدی از دیگر مواردی بود که از ابتدای امر این سند برای بنده اهمیت داشت و به عنوان ایده جدی مطرح بود. امیدواریم در نخستین فرصت که رفع موانع شود، سند مجموعه نگاشته شود تا تصمیم گیری های آینده بر اساس این سند باشد.

10. در زمینه تعامل با مراکز دیگر به منظور استفاده از ظرفیت های طلاب و همچنین استفاده طلاب از امکانات آن نهادها چه برنامه هایی اتخاذ شده است؟

مجموعه های بانوان محدودیت هایی دارند که به لحاظ جنسیت تحمیل می شود بنابراین مجبور هستیم که این ملاحظات را رعایت کنیم.

دو ملاحظه در زمینه تعامل با مراکز دیگر وجود دارد اول اینکه طلاب خارجی و غیر ایرانی هستند و ارتباط طلبه غیر ایرانی با مراکز ایرانی یک محدودیت هایی داشته که به مصلحت نیست به شکل گسترده انجام شود.

دوم اینکه ملاحظه جنسیتی محدودیت ایجاد می کند و نسبت به آنها حساسیت وجود دارد ولی با مراکز همسو در المصطفی و نمایندگی ها مانند مشهد و اصفهان تعامل وجود دارد.

در تعاملات با مراکز همکار و همسو، میهمان کردن برخی از طلاب به دلیل شرایطی که دارند، در دستور کار است که از جمله با دانشگاه مجازی ارتباطات شروع شده امیدواریم زمینه های همکاری گسترش پیدا کند.

با نمایندگی های المصطفی در موضوعات مختلف تعامل وسیعی وجود دارد و نوع دیگر ارتباط و تعامل به  اداره ارتباطات و بین الملل مربوط می باشد که نهادهایی که می خواهند از ظرفیت طلاب مجتمع استفاده کنند به این اداره ارجاع داده می شوند تا زمینه به کارگیری طلاب به شکل موقت و بیشتر فراهم شود.

تاکنون هر مرکزی که دارای زمینه تعامل بوده ورود پیدا کردیم و از ظرفیت این مراکز تا اندازه ای که امکان پذیر بوده بهره گرفتیم.

 

11. اخیراً جنابعالی دیداری با مسئولان مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی داشتید، در رابطه با دستاوردهای این دیدار توضیحاتی بفرمایید.

مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی پیشرفت های زیادی در امور فرهنگی هنری داشته است که مقرر شد در زمینه واحدهای درسی و استاد از همکاری مرکز فرهنگی بهره مند شویم. با توجه به اینکه این مرکز از وجهه حوزه ای برخوردار است و دانش حوزه ای مرتبط با مباحث تبلیغ و ارتباطات دارند.

 

12.  با توجه به مراحل ساخت ساختمان جدید مجتمع در پردیسان، فکر می کنید این مجموعه چه زمانی به بهره برداری می رسد؟

آیت الله اعرافی آخرین بار در جلسه شورای المصطفی اکیدا سفارش کردند که باید هر چه سریع تر ساختمان پردیسان سامان بگیرد و موانع مالی آن از سر راه برداشته شود. بر اساس دستور ریاست محترم جامعه المصطفی مقرر شده بود تا بهمن ماه97  یعنی ترم آینده نقل مکان کنیم ولی به دلیل بحران مالی ممکن است به تعویق بیفتد. امیدواریم در مهر سال آینده ساختمان جدید مجتمع در پردیسان به بهره برداری برسد بنابراین با توجه شرایط اقتصادی امکان اعلام قطعی وجود ندارد.

 

13. چه برنامه ها و فعالیت هایی را برای توسعه کمی و کیفی مجتمع در پردیسان مد نظر دارید؟

بنا داریم ظرفیت طلاب را در یک چشم اندازه پنج ساله به حول و قوه الهی به 10 هزار نفر گسترش دهیم و امکان این امر در چشم انداز وجود دارد. تصور می شود که توجه به نیاز آموزشی بانوان باید بیش از این باشد.

داوطلبان زیادی هستند که قصد دارند وارد مجموعه شوند ولی به دلیل محدودیت جذب مؤسسات و مراکز دیگر می شوند. امید است در فاصله پنج ساله به این آمار دست پیدا کنیم تا بتوانیم به نیازها و درخواست های طلاب پاسخ دهیم.

توسعه کمی همراه توسعه کیفی برنامه ها خواهد بود بنابراین توسعه رشته ها در دستور کار است زیرا رشته های بیشتر، سلایق بیشتری را جذب می کند و این امر سبب جذب طلبه بیشتر در رشته های متناسب با فکر، سلیقه و نیاز مردم در مجموعه می شود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل