ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: شنبه ٢٢ دی ١٣٩٧      ساعت: ١٠:٤٧        شماره خبر: ٩٦٦٦٣          پرینت

«حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی» تأکید کرد

لزوم گنجاندن نامه ۳۱ نهج‌البلاغه در کتب درسی آموزش و پرورش

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی با بیان این که یکی از وصیت‌ها و سفارش‌های زیبا و پرمحتوای امیرمؤمنان(ع) به امام حسن(ع)، نامه ۳۱ نهج‌البلاغه است، پیشنهاد کرد که این نامه در کتب درسی گنجانده شود.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعة‌المصطفی، «حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی» در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به آیه 132 سوره بقره (وَ وَصَّىٰ بِهَا إِبْرَاهِيمُ بَنِيهِ وَ يَعْقُوبُ يَا بَنِيَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ لَكُمُ‌الدِّينَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ) در جمع زائران و مجاوران حرم بانوی کرامت گفت: یهودیان زمان نبی گرامی اسلام(ص) با این که یقین داشتند آخرین فرستاده خداوند، حضرت محمد(ص) است، ولی بهانه‌های واهی تراشیده و مدعی بودند حضرت یعقوب(ع)، پیامبر دین یهود، به هنگام مرگ به فرزندان خود وصیت کرد که از دین خود دست برندارند.

وی افزود: اسرائیل، کلمه‌ای مقدس و به معنای بنده خدا و از القاب حضرت یعقوب(ع) است؛ از این رو، یهودیان برای حضرت یعقوب(ع) احترام ویژه‌ای قائل هستند، ولی براساس فرموده قرآن کریم، یهودیان زمان صدر اسلام با این ادعای خود، به حضرت یعقوب(ع) اتهام زده و به زبان آن حضرت دروغ بسته‌اند.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: براساس آیات قرآن کریم، حضرت یعقوب(ع) و حضرت ابراهیم(ع) هنگام مرگ، امر به تسلیم شدن در برابر خداوند را وصیت کرده‌اند.

عضو هیئت ‌علمی جامعه‌المصطفی تأکید کرد: وقتی انسان تسلیم خداوند باشد، باید در برابر اوامر و نواهی، ارسال رسل و دین جدید خداوند تسلیم باشد و گزینشی عمل نکند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی، در ادامه، یادآور شد: اسلام به ‌عنوان آخرین دین خدا، آخرین دستورهای خداوند برای بشریت است و بهانه‌جویی‌ یهودیان مبنی بر وصیت حضرت یعقوب(ع) به التزام دین یهود، دروغی بیش نیست.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: خداوند سلسله اوامر، نواهی، احکام شرعی، تعداد رسولان و امامان را برای بشریت براساس مصالح و حکمت‌های ویژه در نظر گرفته است؛ معنای تسلیم شدن این است که انسان باید همه آنها را قبول نماید و گزینشی انتخاب نکند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی تأکید کرد: اگر کسی نبی گرامی اسلام(ص) را آخرین رسول و اسلام را آخرین دین قبول نماید، باید صلح و جنگ، قضاوت، اوامر و نواهی، عزل و نصب، انتخاب وصی و… نبی گرامی اسلام(ص) را نیز قبول کند، زیرا که در غیر این صورت، به گمراهی کشیده خواهد شد.

سخنران حرم مطهر یادآور شد: دو نکته اساسی از این آیه استنباط می‌شود، مبنی بر این که زمانی که انسان به فرزندان خود قصد وصیت دارد، این وصیت فقط مالی نباشد و جهات معنوی وصیت نیز رعایت شود و دیگر این که همه انسان‌ها باید نگران مرگ و عاقبت‌به‌خیری باشند و در انتخاب شیوه مرگ دقت نمایند، زیرا مرگ اختیاری نیست، ولی شیوه مرگ، اختیاری است. بهترین مرگ، زمانی است که انسان به حالت تسلیم از دنیا برود و براساس روایات و تفسیر باطنی این آیه، تسلیم شدن در زمان مرگ، یعنی تسلیم ولایت حضرت علی(ع) بودن و این‌ گونه از دنیا رفتن، معنای واقعی تسلیم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی، در پایان، گفت: یکی از وصیت‌ها و سفارش‌های پرمحتوا، که خوب است آموزش‌ و پرورش در کتب درسی بگنجاند، نامه 31 نهج‌البلاغه است که حضرت علی(ع) خطاب به فرزندشان، امام حسن مجتبی(ع)، کتابت کردند که حاوی مطالبی آموزنده است.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل