مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: سه شنبه ٣١ ارديبهشت ١٣٩٨      ساعت: ١٢:٤٤        شماره خبر: ٩٩٧١٩          پرینت

رئیس اتاق فکر جامعةالمصطفی:

انقلاب اسلامی ایران، حاصل خوانش تمدنی قرآن است

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی، انقلاب اسلامی را حاصل خوانش تمدنی قرآن دانست که با مجاهدت امام خمینی(ره) شکل گرفته است.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، یازدهمین برنامه «ضیافت» با موضوع «مرجعیت قرآن در فرهنگ اسلامی معاصر» اختصاص داشت که با اجرا و سردبیری «مالک شجاعی»، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با حضور «حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی»، پژوهشگر مسائل معاصر اسلامی و عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی از شبکه چهار سیما روی آنتن رفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی در مقدمه بحث «مرجعیت قرآن در فرهنگ معاصر اسلامی»، درباره قرآن و جریان‌هایی که شکل گرفتند، گفت: در شرایطی هستیم که باید از منظر متفاوتی به سیر شکل‌گیری مواجهه‌های مسلمانان با قرآن نگاه کنیم؛ باید بپذیریم اصل تکثر، تهدید نیست و اگر تهدید است، ناشی از خوانش‌های متفاوت از آن است. نکته بعدی این است که بسیاری از این خوانش‌ها و بیشتر جریان‌های موجود، ناشی از روح تجددخواهانه مسلمانان است. قرآن پرسش‌های بنیادینی مطرح می‌کند؛ پرسش‌های بنیادینی که قابل بحث هستند؛ برای نمونه، مطرح شده آیا قرآن به عنوان عاملی برای همگرایی بین مسلمانان مطرح بوده است؟ که متأسفانه برخلاف انتظار و ظرفیت‌های عجیبی که در قرآن است و به همه وحدت می‌بخشد و راهنمایی وجودی می‌دهد، بسیاری از جریان‌ها عامل تشتت و فتنه شدند.

وی به جریان قرآن بسندگان یا قرآنیون اشاره کرد و در مورد این جریان و خط فکری آنها توضیح داد: جریان قرآن‌بسندگان یا قرآنیون، قائل به حجیت و اعتبار انحصاری قرآن هستند و برای سنت و حدیث ارزشی قائل نیستند. این جریان، فقط قرآن را به عنوان تنها متن معتبری که مرجعیت دارد، می‌دانند و حدیث و سنت را قبول ندارند. قرآن بسندگان، در واقع شاهد آسیب‌هایی در منابع دیگر دینی و ناکارآمدی‌هایی بودند و به دنبال این بودند که جهان اسلام را از چالش‌های موجود عبور دهند و به قرآن روی آوردند. «احمد صبحی»، یکی از بزرگان این جریان، معتقد است قرآن باید منبع و مرجع همه امور باشد. صبحی برخلاف برخی از این جریان، که سکولار هم هستند، سکولار نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی تأکید کرد: ما وظیفه داریم میراث اسلامی را بازخوانی کنیم تا هیچ قرآن بسنده‌ای توجیهی برای تفکر خودش نداشته باشد. داعش، یکی از جریانات انحرافی است که برخلاف ادعایش، از قرآن بهره‌ای نمی‌برند، زیرا در قرآن هیچ آیه‌ای نداریم که به جریان‌های تروریستی مجوز قتل و کشتار دهد. داعش، جریان‌های تکفیری، سلفی و حدیث بسنده‌ها و... را می‌توان از این نوع جریان‌ها برشمرد.

وی درباره مقایسه قرآن در جایگاه تمدنی نیز گفت: در غرب با سه مرحله رنسانس، روشنگری و مدرنیسم مواجه هستیم و هر سه جریان در مواجهه با کتاب مقدس جریان‌سازی و تلاش کردند کتاب مقدس را از میدان به در کنند. در جهان اسلام ولی برعکس این جریان بوده است برای همین کسانی که به دنبال احیای تمدن بودند، روی قرآن دست گذاشتند. از سوی دیگر، در جمهوری اسلامی ایران، تلاش برای اسلامی‌سازی علوم، حرکتی ناقص صورت گرفته است. همچنین همه جریان‌های تازه قرآنی به دنبال جبران انحطاط تمدنی بودند و هستند، مانند تفکر «محمد عبدو»، «سیدجمال‌الدین اسدآبادی»، «شهید مطهری»، «دکتر شریعتی» و... تکثر این جریان‌ها به دلیل قلیان و تلاش برای برون رفت از جریانات انحرافی بودند و به همین دلیل این افراد قصد براندازی دینی ندارند.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی، انقلاب اسلامی را حاصل خوانش تمدنی قرآن دانست که با مجاهدت امام خمینی (ره) شکل گرفت و افزود: انقلاب اسلامی ایران، الهام‌بخش خوانش متفاوتی در کنار جریان قرآن بسنده و سلفی بوده است. انقلاب اسلامی، جریانی تأسیس کرده است که می‌توان از آن به جریان خردمندانه تعبیر کرد.

وی در مورد نگاه تمدنی به قرآن بیان کرد: اعتقاد داریم قرآن غایب صحنه اندیشه مسلمانان نبوده است، ولی با نگاه به تاریخ معتقدم قرآن محور اندیشه‌سازی تمدنی نبوده است به جز در نزد افراد خاص، از سوی برخی از اصطلاح قانون اساسی‌سازی قرآن برای جهان اسلام استفاده می‌کنند. روح کلی اندیشه‌سازی در تشیع و تسنن با رویکرد تمدنی نبوده است، بلکه متأسفانه دو جریان قرآن‌بسندگان و حدیث‌بسندگان، میدان داران جهان اسلام بودند، به ویژه اسلامی که برخی از اندیشمندان از آن به عنوان اسلام حدیثی یاد می‌کنند، یعنی اسلامی که حجیت آن مبتنی بر حدیث است، در حالی که ممکن است در بحث حدیث هیچ وقت به قطعیت نرسید، ولی در مورد قرآن راه‌هایی برای رسیدن به قطعیت وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی با بیان این که شیعیان معتقدند قرآن بدون نقش نبی(ص) و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) به انحراف کشیده می‌شود، گفت: برای فهم قرآن نیازی به اخبار ظنی نداریم، ولی برای عمل کردن به قرآن نیاز به نبی(ص)، که آن قرآن به ایشان نازل شده و امامی که آن را تبیین می‌فرمایند و تحقق می‌بخشند. هر کدام از جریان‌های قرآن‌بسنده و حدیث‌بسنده، از این جهت که فکر می‌کنند فرهنگ جهان اسلام براساس حدیث و قرآن تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند، با حدیث و قرآن مخالفت می‌کنند. همچنین جریان‌های سلفی قرآن را به عنوان زینت مجالس می‌پندارند؛ عربستانی که اهتمام ظاهری به قرآن دارد، از ارتجاعی‌ترین روش‌ها استفاده می‌کند.

وی تأکید کرد: نیاز داریم نگاه به حدیث متحول شود، ولی باید بتوانیم میراث حدیثی خودمان را بازآفرینی کنیم و اندیشه اسلامی و ظرفیت‌های تمدنی را استفاده نماییم. مطمئن باشید پس از این مهم، جریان‌های انحرافی خاموش خواهند شد. تا وقتی نتوانیم رقیبی جدی مبتنی بر آموزه‌های قرآن، با اولویت قرآن ایجاد کنیم، همچنان این جریانات در صدر قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی قرآن را کتاب عقل و اخلاق برشمرد و گفت: هیچ حکومتی نمی‌تواند قرآن را بپذیرد، در حالی که عقل و اخلاق آن را نپذیرد! بهترین اتفاق برای جریان‌های انحرافی این بود که قرآن را کنار بگذارند و احادیث را جعل کنند؛ احادیثی که می‌توانستند هزار هزار آنها را جعل کنند. قرآن برای پیامبر(ص)، امام(ع)، معیار و حجت بوده است و تمام حرف‌هایشان مستند به قرآن بوده و برداشت من این است که پیامبر(ص) و ائمه(علیهم‌آلسلام)، قرآن را امام همه امور و حتی ثقل اصغر می‌دانستند؛ بنابراین، اگر می‌خواهیم وحدت در جهان اسلام رخ دهد، چاره‌ای جز بازگشت مرجعیت و حاکمیت قرآن نداریم. جریانات انحرافی، اسلام منهای سنت را مطرح می‌کنند، ولی ما اسلام همراه با قرآن و حفظ سنت و حدیث می‌خواهیم.

وی اظهار کرد: ساز و کاری برای اصول فقهی و قابلیت اجرایی برای این که میراث حدیثی قرآن حجت پیدا کند، نداریم و در مقابل، اسلام سندی یا استنادی داریم، در صورتی که ممکن است دلالت نداشته باشد.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل