ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: سه شنبه ١٧ مهر ١٣٩٧      ساعت: ١٤:٢٨        شماره خبر: ٩٥٣١٧          پرینت

در نمایندگی المصطفی واحد گرگان برگزار شد؛

نشست علمی «تعامل علمای شیعه و سنی از قرن 4 تا قرن 14 ه. ق»

نشست علمی «تعامل علمای شیعه و سنی از قرن 4 تا قرن 14 ه. ق» با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی جدید بناب، دکتر احمدیان و دکتر ضیایی از صاحب نظران این عرصه در نمایندگی المصطفی واحد گرگان برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی،حجت الاسلام والمسلمین علی جدید بناب، در نشست علمی «تعامل علمای شیعه و سنی از قرن 4 تا قرن 14 ه. ق» یکی از رسالت های مهم جامعة المصطفی را رسالت تعامل بین پیروان مذاهب اسلامی دانست و اظهار داشت: با توجه به این رسالت، این امر مهم در پژوهشگاه بین المللی المصطفی پیگیری شده است و زحمات فراوان دوستان به ثمر نشسته و تبدیل به کتابی تحت همین عنوان شده است.

وی با بیان این نکته که مبانی تعامل از منظر قرآن، سنت، سیره پیامبر(ص) واهل بیت(ع) و بزرگان دین مدنظر قرار گرفته است، نمونه هایی از این موارد را ذکر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین علی جدید بناب اصول و محورهای تعامل را توحید، اطاعت ازپیامبر (ص)، اخوت دینی، کفایت رعایت ظواهر اسلام و مدارا و آسان گیری برشمرده و اظهار داشت: سیره اهل بیت (ع) نیز حفظ و حراست از دین، تقویت دولت اسلامی، وحدت اسلامی، احترام عملی و بحث آزاد بوده است.

وی در مورد پیشینه و مصادیق تعامل در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به مواردی همچون: تعامل پیامبر اعظم(ص) و سایر ادیان(پیمان های عمومی وخصوصی)، تعامل حضرت علی(ع) با پیروان ادیان و مذاهب، تعامل سایر ائمه علیهم السلام با علمای اهل سنت و تعامل علمای برجسته شیعه و اهل سنت با یکدیگر اشاره نمود.

دکتر احمدیان نیز در ادامه این نشست علمی به تعامل علمای شیعه و سنی در طی این قرون تاکید و به مواردی همچون: تدریس و تدرس(حضور متقابل علمای فریقین درجلسات درسی همدیگر)، درخواست نگارش کتاب، خلاصه نویسی، شرح نویسی، حاشیه نویسی، ذیل نویسی، استنساخ و ترجمه آثار یکدیگر اشاره نمود.

سپس دکتر ضیایی ضمن اشاره به بحث «تعامل فرهنگی میان علمای شیعه و اهل سنت»، مواردی همچون: اجازه نامه های روایتی و فتوایی تدریس، نامه نگاری میان عالمان شیعه وسنی، اهدای آثار علمی (کتاب)، تاسیس مراکز دینی و علمی، راه اندازی مجلات علمی، مشارکت در مراسم مذهبی همدیگر و روابط صمیمانه عالمان دینی شیعه و اهل سنت را از مصادیق مهم تعامل فرهنگی برشمردند.

در ادامه جلسه اساتید به سوالات دانش پژوهان حاضر در این نشست علمی پاسخ دادند.

 

 

 

 


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل