ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: چهارشنبه ٨ ارديبهشت ١٤٠٠      ساعت: ١٢:٠٢        شماره خبر: ١١٦٥٧١          پرینت

مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث برگزار کرد

نشست علمی «نقد کتاب تفسیر معاصرانه قرآن کریم»

گروه خبر: دومین نشست علمی «نقد کتاب تفسیر معاصرانه قرآن کریم» به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث و گروه مطالعات تطبیقی قرآن، با همکاری انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم، با حضور حجج اسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، حسین علوی مهر و محمدحسین محمدی، در سالن عارف الحسینی با حضور محدود و به صورت برخط برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ زمانی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی، پیش از ظهر امروز در دومین نشست علمی «نقد کتاب تفسیر معاصرانه قرآن کریم»، نوشتن تفسیر به زبان های روز دنیا و ترجمه قرآن را جزو وظایف عالمان دین توصیف نمود و ابراز داشت: نوشتن تفسیر قرآن کریم و تبیین معارف الهی، از الزاماتی است که تأثیر بسزایی بر تفکر جوامع بشری دارد.

وی، در ادامه، ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم، گام نهادن در مسیر تبیین معارف ناب الهی و تفاسیر آیات الهی و انذار جوامع بشری را از وظایف جامعةالمصطفی و دیگر نهادهای دینی دانست.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی افزود: این رسالت همه عالمان دینی است که آیات الهی را ترجمه، تببین و تفسیر نمایند. حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی، در بخش دیگری از سخنانش، تاریخچه ای از آشنایی غربیان با آیات الهی ارائه نمود و اذعان داشت: جامعه غرب دو رویکرد مثبت و منفی در مواجهه با قرآن کریم داشتند.

وی ترجمه مغرضانه آیات الهی و رویه شیطانی قرآن سوزی را جزو رویکردهای اسلام ستیزانه برخی از جوامع غربی در گستره تاریخ توصیف نمود و ابراز داشت: قانون ممنوعیت چاپ و نشر قرآن در اروپا، از دیگر رویکردهای منفی مواجهه با آیات الهی بود که دوازده سال به طول انجامید.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی اسم گذاری دشمنانه برای ترجمه های قرآن کریم را یکی دیگر از مواجهه های منفی غرب با قرآن برشمرد و اظهار داشت: تحریف معارف قرآن کریم در مقالات دانشگاهی و جعل آیاتی به منظور تحدی با قرآن، از دیگر مبارزات آنان با قرآن بود؛ آنان به منظور ارائه در برابر قرآن، نسخه‌ای جعلی از قرآن را چاپ کردند که ایرادات اساسی داشت؛ بیشتر عبارات زیبا در نسخه جعلی قرآن، وام گرفته از آخرین کتاب آسمانی بود. همچنین خطاهای فراوان عربی از نظر ادبی در آن دیده می شد. طرح مطالب ضد علم و وجود تناقضات بین مطالب آن، از دیگر ایرادهای آن بود.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین علوی مهر بحث طرح ادیان آسمانی را یکی از ویژگی های آیات الهی دانست و ابراز داشت: طرح ادیان آسمانی در چند سوره قرآن کریم ذکر شده است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال اصل ادیان آسمانی مسیحیت و یهودیت مورد تأیید قرار داده و این امر به معنای تأیید نبوت پیامبران الهی است، خاطرنشان کرد: همه پیامبران الهی، به ویژه حضرت عیسی و موسی(علیهماالسلام)، در قرآن کریم مورد تمجید و ستایش قرار گرفته اند.

دانشیار جامعةالمصطفی به برخی از دیدگاه های تفسیری مواجهه قرآن کریم با ادیان الهی اشاره نمود و اذعان داشت: در آیات ۷۴ و ۷۵ سوره بقره، که بحث قساوت قلوب یهودیان مطرح می شود، خداوند متعال قساوت قلب آنان را شدیدتر از سنگ ذکر می کند و در ادامه، به قساوت یهود و برخورداری آنان از شعور سنگ ها اشاره می نماید.

وی با بیان اینکه قرآن کریم کتاب های کنونی ادیان مسیحیت و یهودیت را تحریف شده می دانند، اذعان داشت: برخی از مفسران، این تحریف را معنوی ذکر می کنند، در حالی که در آیاتی دیگر بحث دستبرد به کتاب مقدس مورد اشاره قرار می گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی مهر با بیان اینکه برخی از مفسران تحریف را نوعی خطا و تفسیر مغرضانه آیات کتاب مقدس می دانند، خاطرنشان کرد: برخی از دانشمندان به تحریف کتاب مقدس اذعان دارند و بسیاری از مفسران و علما در کنار تحریف معنوی، تحریف لفظی را نیز مورد توجه قرار داده اند؛ برخی از مفسران نیز حذف متونی از کتاب مقدس را از دیگر مؤلفه های تحریف ذکر می کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی نیز در سخنانی، با موضوع «بررسی مباحث علوم قرآنی در تفسیر معاصران قرآن کریم»، با اشاره به سنت‌گرایی دکتر نصر و تقابل آن با مدرنیسم، مدرنیسم را جریانی دانست که تابع علم روز است و با اشاره به کلام دکتر نصر درباره نزول قرآن از لوح محفوظ به آسمان اول و آورده شدن تدریجی آیات برای پیامبر(صلی الله علیه و آله)، اظهار داشت: در این باره، علمای مکتب اهل بیت(علیهم السلام) معتقدند که قرآن از لوح محفوظ به آسمان چهارم نازل و به خانه ای به نام بیت المعمور وارد شد.

استادیار جامعةالمصطفی با بیان اینکه دکتر نصر در این کتاب، هیچ اشاره‌ای به نزول دفعی قرآن نمی‌کند، خاطرنشان ساخت: بزرگان شیعه معتقدند که آیه ۲۰۷ سوره بقره مربوط به لیلة المبیت است، ولی دکتر نصر اظهار می‌دارد: «برخی می گویند این آیه مربوط به کسانی است که ثروتشان را در راه هجرت به مدینه هزینه کرده اند.» و ادامه می‌دهد: «برخی نیز معتقدند این آیه مرتبط است با خوابیدن امام علی(علیه السلام) در بستر پیامبر(صلی الله علیه و آله)». در این باره نیز دکتر نصر نظر خود را بیان نمی‌نماید، در حالی که ارتباط این آیه با لیلةالمبیت برای شیعه و سنی متواتر است.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی در بخش دوم سخنانش، برخی از مواجهه‌های مثبت غرب را با قرآن برشمرد، مانند اشک شوق ریختن پیروان مسیحیت در عصر نزول قرآن به دلیل نزول آیات قرآن، ترجمه قرآن به زبان های متعدد غربی، چاپ و نشر قرآن، تدوین دایرةالمعارف قرآن، تألیف کتاب های متعدد در تجلیل از عظمت و زیبایی قرآن، ارائه پژوهش های علمی قرآنی، مسلمان شدن جمع زیادی از شخصیت‌های غربی، تأسیس مراکز قرآنی و نسخه پژوهی قرآنی، تفسیرنویسی برای قرآن.

وی، در بخش دیگری از سخنانش، برخی از قوت‌ها و ضعف‌های کتاب تفسیر معاصرانه قرآن را برشمرد و ابراز کرد: از امتیازات این کتاب می توان به موارد زیر اشاره کرد: انگیزه دکتر نصر از تألیف این کتاب، نشر معارف اسلامی و در خور تقدیر است. همچنین نخستین تفسیر اسلامی و شیعی به شمار می رود که در امریکا و غرب منتشر شد و همه مؤلفان آن نیز مسلمان هستند و نیازها و ذائقه فرهنگی مخاطبان غربی را به خوبی می شناسند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی بهره گیری از برخی تفاسیر مفسران و استفاده از بهترین ترجمه های انگلیسی قرآن را از دیگر قوت های این کتاب عنوان کرد و اظهار داشت: افزون بر این، دکتر نصر تلاش نموده است به مفاهیمی مانند مصونیت قرآن از تحریف، باطن داشتن‌ آیات قرآن، نقش قرآن در تمدن و پیدایش علم و هنر، جمع بین عقل و وحی، جامعیت قرآن، دفاع از مکتب اهل بیت، موسیقی خوب قرآن، همبستگی آیات قرآن و... اشاره نماید.

وی درباره ضعف های این کتاب نیز ابراز کرد: نام این تفسیر در ترجمه، اشتباه است که این اشتباه، بر عهده مترجم است، نه مؤلف. از سوی دیگر، نویسندگان این تفسیر تخصصی در تفسیرنویسی ندارند؛ برای نمونه، تخصص دکتر نصر فیزیک است. افزون بر این، این کتاب به بسیاری از تفاسیر شیعی بی‌توجه بوده است؛ براساس منابع این کتاب، از ۳۹ منبع ذکرشده، تنها شش تفسیر به شیعیان مربوط می‌شود و بقیه، تفاسیر اهل سنت است، در حالی که انتظار می‌رود به صورت متعادل از تفاسیر استفاده می شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، دکتر نصر از یکی از ضعیف ترین تفاسیر اهل سنت که مربوط به ابن عجیبه است، استفاده کرده است که جای شگفتی دارد. از سوی دیگر، تفسیر معاصرانه قرآن یعنی تفسیری از قرآن که به نیازهای روز مخاطب پاسخ دهد، در حالی که این نکته در این تفسیر دیده نمی‌شود.

دانشیار جامعةالمصطفی، در پایان، اظهار داشت: چه خوب بود تفسیری ارائه می شد که از هم‌اندیشی با برخی از مفسران معاصر برخوردار بود و از آنان برای نوشتن تفسیر عالمانه و پاسخ دهنده نیازهای امروز کمک گرفته می شد.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین علوی مهر پلورالیسم و تکثرگرایی دینی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: این کتاب خالی از تمایل به پلورالیسم نیست و در برخی موارد، تمایل به حق بودن برخی ادیان در برابر اسلام دیده می شود.

وی ادامه داد: در این کتاب، دکتر نصر دو دلیل را برای انکار پیامبر(صلی الله علیه و آله) توسط مسیحیان و یهودیان ارائه می‌دهد؛ وی بیان می دارد که شاید هرگز پیام پیامبر(صلی الله علیه و آله) به آنان نرسیده است و همچنین محیط به گونه ای بود که پیامبر(صلی الله علیه و آله) را - نعوذ بالله- دروغ گو می دانست و در چنین شرایطی، ایمان نیاوردن اهل کتاب چندان غیرمنطقی نیست. البته دلایلی که برای این امر ذکر شده، اشتباه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی نیز در بخش دوم سخنان خود، تصریح کرد: همان گونه که گفته شد، «تفسیر معاصرانه» بار معنایی دارد؛ تفسیر معاصرانه باید به نیازهای جامعه را در نظر بگیرد و به آنها پاسخ دهد.

وی، در ادامه، از توجه نویسندگان این کتاب به مسائلی مانند حروف مقطعه در قرآن سخن گفت و تصریح کرد: نیاز مخاطبان کنونی این کتاب، تشریح اعجاز علمی قرآن است، در حالی که در کتاب مزبور، هیچ اشاره‌ای در این زمینه وجود ندارد؛ ۸۵ نوع اعجاز درباره قرآن مطرح شده است، ولی این کتاب همه اعجازها را کنار گذاشته است و مطالبی مانند اعجاز عددی را مورد توجه قرار می دهد. از سوی دیگر، دکتر نصر یکی از نکات در خور توجه را در قرآن، نظم شاعرانه آن می داند، در حالی که قرآن با این تفکر مقابله می کند و بیان می‌ دارد که قرآن شعر نیست.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل