ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: سه شنبه ٢١ ارديبهشت ١٤٠٠      ساعت: ٠٩:٢٧        شماره خبر: ١١٦٨٢٩          پرینت

نمایندگی جامعةالمصطفی در استان مرکزی برگزار کرد:

نشست علمی «نسبت حکم و فتوا با تکیه بر بررسی مسئله رؤیت هلال ماه»

گروه خبر: نمایندگی جامعةالمصطفی در استان مرکزی (آشتیان) نشست علمی «نسبت حکم و فتوا با تکیه بر بررسی مسئله رؤیت هلال ماه» با حضور حجت‌الاسلام صمیمی برگزار کرد.

استهلال تلاش برای رؤيت هلال ماه را می‌گويند. اين پديده از آن رو مهم است كه تشخيص و تعيين مناسبت‌های دينی اسلام مانند تعيين ماه‌های حرام و ارتباط آن با بحث ديه، تعيين ايام حج و روز عيدقربان، تعيين ابتدا و انتهای ماه رمضان و...، که نسبت مستقيم با زندگی مسلمانان دارد، از اين طريق صورت می‌گيرد و اهميت آن بر كسی پوشيده نيست.

عمل استهلال ارزش نجومی هم دارد، زيرا ماه قمری ممكن است ۲۹ يا ۳۰ روز باشد و مشاهده ماه نو گاه دشوار و نيازمند محاسبات نجومی است.

در تأیيد بيشتر اهميت استهلال می‌توان به موضوع ديه و حج اشاره كرد؛ برخی فقها رؤیت با ابزار را معتبر می دانند و برخی این رویه را معتبر نمی دانند. ‌برخی رؤیت در همان منطقه را لازم می دانند و برخی حتی رؤیت هلال در دوردست، یعنی چندهزار کیلومتر آن سوتر را نیز قبول دارند.

با نگاهی گذرا به تاریخ اسلام، درمی‌یابیم که هر حاکمی‌که رهبری مسلمانان را در امور سیاسی و اجتماعی به عهده داشت، امر هلال را نیز تصدی می‌کرد. در دوره های بعد، قضات، که نمایندگان سلطان به شمار می‌آمدند، این کار را به عهده داشتند و مسلمانان نیز در امر هلال و مسائل مرتبط با آن مانند عبادات، معاملات و...  به آنان رجوع می‌کردند.

پیامبر(صلی الله علیه و اله و سلم) در روزگاری که رهبری جامعه اسلامی‌را عهده دار بودند، امر رؤیت هلال را نیز برعهده داشتند. مردم در هنگام رؤیت هلال، نزد ایشان وی به گواهی برمی‌خاستند و آن حضرت، پس از بررسی احوال گواهان و چگونگی رؤیت آنان، اگر به درستی گواهی علم پیدا می‌کردند، حکم به اثبات هلال می‌نمودند.

سیره ائمه(علیهم السلام) حکایت از آن دارد که امر هلال، از وظایف حاکم است. در بررسی این مسئله که «آیا رؤیت هلال در شهری، براى ثبوت ماه در شهرهاى دیگر کافى است یا فقط براى ثبوت ماه در شهرهاى هم افق کفایت مى کند؟» فقها باره اختلاف نظر دارند.     

آیت‌الله العظمی خویى در تحریر محل نزاع در این مسئله مى نویسد: شهرها و مناطق کره زمین، به اعتبار اتحاد یا اختلاف افق، بر دو قسم است:

۱. شهرهایى که مشرق و مغرب آنها همزمان بوده، یا به هم نزدیک است.

۲. شهرهایى که مشرق و مغرب آنها اختلاف زمانى بسیار دارد.

قسم نخست: شهرهاى هم افق یا قریب الافق: فقهاى امامیه اتفاق نظر دارند که رؤیت هلال در یکى از این شهرها براى ثبوت ماه در شهرهاى دیگر کافى است و رؤیت نشدن ماه در شهرهاى دیگر، حتماً به واسطه مانعى از قبیل کوه یا جنگل یا وجود ابر و غبار است.

قسم دوم: شهرهاى مختلف الافق: حکم این قسم از شهرها در کتب فقهاى پیشین نیامده است. فقط از شیخ طوسى در کتاب مبسوط نقل شده است که قائل به اتحاد افق بود. این مسئله، که نزد بیشتر فقهاى پیشین مسکوت مانده بود، نزد فقهاى متأخر به صورت معرکةالاراء در آمده است.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل