ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: دوشنبه ٣ خرداد ١٤٠٠      ساعت: ١٣:٣٢        شماره خبر: ١١٧٠٢٥          پرینت

نمایندگی جامعةالمصطفی در استان مرکزی برگزار کرد

نشست علمی «بررسی و نقد مدعیان مهدویت»

گروه خبر: نظر به لزوم و اهمیت شناخت جایگاه مبحث مهدویت و حجت در آخر زمان  و مدعیان این مسله و به منظور آشنا کردن و بیان اهمیت جایگاه و ویژگی های امام عصر(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) و شناخت مدعیان دروغین و نیز آشنایی هر چه بیشتر طلاب با این موضوعات، گروه فقه و معارف اسلامی و اداره پژوهش نمایندگی جامعةالمصطفی در استان مرکزی و انجمن علمی فقه و معارف اسلامی واحد آشتیان نشست «بررسی و نقد مدعیان مهدویت» را به صورت مجازی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین هاشمی سجزه ای برگزار کرد.

خلاصه‌ای از سخنان وی بدین شرح بود:

در طول تاریخ، مدعیان دروغین فراوان بوده اند که از مقام نیابت خاصه تا مهدویت و از آن فراتر، تا مقام الوهیت را ادعا کرده و هر کدام به اندازه دایره تبلیغ خود، مریدانی به دست آورده اند. گرچه ارباب معرفت و تقوا و مؤمنین آگاه، در هر عصری وجود دارند، ولی عناصر بی حقیقت و شیادان جاه‌طلب و دنیاپرست، همواره، از عقیده و ایمان مردم به معبود واقعی، رهبران الهی، شؤون دینی و حقایق آسمانی سوء استفاده کرده و خود را به دروغ، دارای مناصب معنوی جلوه داده و ادعای کذب نموده اند.

اعتقاد به مهدی، یعنی اعتقاد به شخصی که زمین پر از ظلم و جورشده را پر از عدل و داد می کند، در روایات شیعه و سنی وجود دارد؛ به همین دلیل، عده ای با عوامل و انگیزه های مختلف ادعای مهدویت کرده یا نسبت مهدویت به کسی داده اند. اینان در متون اسلامی، به نام متمهدیان یا مدعیان دروغین مهدویت نامیده شده اند.

اصولاً اعتقاد به ابرمرد منجی بشر، دیرینه است. ملت های مظلوم و اقوام ستمدیده، که توان انتقام‌جویی و تلافی مظالم ستمکاران را نداشتند، در ضمیر ناخود آگاه خود، همواره رهاننده و نجات دهنده را می جستند تا به پاخیزد و ظالمان و بیدادگران را از میان بردارد و جهان را پر از عدل و داد کند. هر قوم و ملتی که بیشتر تحت فشار ظلم و ستم قرار گیرد، عقیده به مهدی و نجات دهنده در وی راسخ تر می گردد.

کسانی که با این انگیزه ادعای مهدویت نموده اند، شاید قصد سوئی هم نداشته اند، بلکه می‌خواستند به این وسیله، از ستمکاران انتقام گیرند و اوضاع ملت خویش را اصلاح نمایند. مشکل این گروه این است که صبر و تحمل ندارند تا مهدی حقیقی ظهور کند؛ از این رو، دنبال منجی می گردند و عده ای هم از این مسئله استفاده می کنند و با کمک دیگران، برای رسیدن به هدف خود، مدعی مهدویت می شوند، مانند گروه ها و فرقه هایی که در شمال افریقا به وجود آمدند.

گاهی برخی از عوام هم از روی دشمنی، به رویارویی اسلام برخاسته، با ایجاد هرج و مرج و سوء‌استفاده از اوضاع پریشان، بر کرسی ریاست تکیه زده اند. اینان گاهی آلت دست استعمارگران خارجی و عامل اجرای اهداف شوم آنها می شوند و ضمن خوش خدمتی به آنها، خودشان هم با جمع کردن مریدانی، با اعتقادات خاص، مدعی مهدویت و الوهیت می شوند، مانند بابیه، بهائیه و قادیانیه.

این گروه با سیاست گام به گام، ابتدا ادعای بابیت از ناحیه مهدی حقیقی می کنند و پس از اینکه مریدانی به دست آوردند، ادعای مهدویت را مطرح و گسترش می‌ دهند. برخی به هوای ریاست، از طریق سوء استفاده از احادیث مربوط به مهدی موعود(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) و تحریف آنها و فریب دادن افراد ساده لوح، مدعی مهدویت و مقام امامت شده، از جهل عوام و نادانی مردم ظاهربین و بی بصیرت، برای جاه طلبی و دنیاپرستی خود و رسیدن به هدف عادی و دنیوی، از عقاید پاک و بی آلایش مردم بهره برداری می نمایند و سبب تفرقه، جدایی و انحراف مردم از اسلام می‌شوند، مانند فرقه کیسانیه. گروهی هم که درست مطالب مهدویت برای آنها هضم نمی شود و به سوی عده ای می روند که حتی خودشان هم ادعای مهدویت نداشته اند و از این ادعا بیزاری می‌جستند، ولی با همه این اوصاف، گروهی از روی نادانی، به خاطر شدت گرفتاری یا با انگیزه غلو و شاید هم با عجله می گفتند او امام مهدی است، مانند فرقه سبائیه و برخی فرقه های دیگر که هر امام شیعی، در زندگی یا مرگ، از نظر یکی از فرقه های شیعی مهدی تلقی گردید و در مورد مرگ او گفته اند که دوباره بازخواهد گشت. در مجموع، علل ادعای دروغین مهدویت را می شود در چهار عنوان بیان کرد:

الف سوء استفاده از شرایط به وجود آمده در عصر خفقان: مردمی که تحت فشار حکومتی ظالم بودند، به مجرد نغمه ای با عنوان مهدویت، با آن هم ساز شده، بدون تحقیق، شتابان می پذیرفتند. در این صورت، مدعی مهدویت، با استفاده ابزاری از نیاز مردم، پی اهداف دنیوی خود حرکت می کند.

ب. کسب پیروزی بر دشمنان: گروهی هم با تلاش و ایجاد امید به پیروزی در پیروان خود و تقویت روحیه آنان و تکیه بر روایاتی که می گوید: مهدی جهان را از عدل و داد پر می کند، مدعی این مقام مهم می شدند.

ج. کسب منافع مادی: عده ای با ادعای مهدویت، در پی جمع آوری اموال مسلمانان بودند.

د. پشتیبانی برخی قدرت ها از چنین ادعاهایی: حکومت ها مدعی می شدند که او مهدی است؛ آن گاه مهدی دروغین را می کشتند و اعلام می کردند که مهدی از بین رفته و رفع نگرانی شده است و دیگر خطری حکومت را تهدید نمی کند

وی، در ادامه، به معرفی و بررسی مدعیان مهدویت از صدر اسلام تاکنون پرداخت و در مورد آنها توضیح داد.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل