ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: پنج شنبه ١٣ خرداد ١٤٠٠      ساعت: ١٠:٢٨        شماره خبر: ١١٧٢٠٨          پرینت

مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی برگزار کرد

نشست علمی «تحلیل ابعاد، عوامل و پیامدهای فاجعه مکتب سیدالشهدای کابل»

گروه خبر: به همت معاونت پژوهش و انجمن علوم سیاسی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی، نشست علمی «تحلیل ابعاد، عوامل و پیامدهای فاجعه مکتب سیدالشهدای کابل» برگزار شد.

در نشست «تحلیل ابعاد، عوامل و پیامدهای فاجعه مکتب سیدالشهدای کابل»، که در مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی  برگزار گردید، کارشناسان محترم حجج اسلام والمسلمین آقایان دکتر عبدالمجید ناصری، دکتر حیات الله یوسفی، عضو گروه علوم سیاسی مجتمع و محمدجواد حیدری (دانشجوی دکتری) به ارائه مطالب پرداختند.

دبیری نشست را حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی صادقی (دانشجوی دکتری) برعهده داشت.

 

سخنان استاد ناصری:

دکتر ناصری، ضمن‌ اینکه فاجعه مکتب سیدالشهدای کابل را پدیده تروریستی، قتل‌عام، نسل‌کشی، تصفیه قوم و جنایت جنگی خواند، این فاجعه و نظیر آن را از نظر تاریخی مورد بررسی قرار داد.

وی ابراز داشت: تاریخ معاصر افغانستان سراسر رنگین است از قتل‌عام‌های هزاره‌ها و شیعیان این سرزمین، که از زمان شکل‌گیری تاریخ معاصر توسط احمدشاه ابدالی، تا کنون موارد متعددی از این قتل‌عام‌ها، نسل‌کشی‌ها و تصفیه ‌قومی را شاهد بوده‌ایم.

دکتر ناصری بیان نمود: مردم هزاره و شیعیان با اینکه از مردمان بومی این سرزمین محسوب می‌شوند، در طول تاریخ، اندک اندک در اثر استبداد قومی، قتل‌عام‌ها و کشتارهای بی‌رحمانه و ظلم پادشاهان و حاکمان سمتگر به کوهستان‌ها رانده شده‌اند و اثر این جابجایی و پناه بردن به کوهستان‌ها، بخشی از این مردم هویت کوهستانی یافتند.

دکتر ناصری تأکید کرد: فاجعه اخیر مکتب سیدالشهدای غرب کابل (که در دامنه‌ای کوه چهل دختران قرار دارد)، تبلور تاریخی چهل دختران، ارزگان است.

دکتر ناصری، در ادامه، پیامدهای فاجعه‌ای مکتب سیدالشهدا برشمرد و چنین اظهار داشت:

 

بیداری

دکتر ناصری نخستین پیامد فاجعه مکتب سیدالشهدای کابل را بیداری دانست.

وی استناد به سخن حکیمانه امام‌خمینی(قدس سره)، که در برابر قتل عام یارانشان تصریح کردند: «بکشید ما را که ملت ما بیدارتر می‌شود.» ابراز نمود: پیامد این فاجعه تروریستی، نسل کشی و تصفیه قومی و کشتار بی رحمانه دختران لیسه سیدالشهدای غرب کابل، بیداری است. مردم بیدار شدند؛ نه تنها هزاره‌ها بلکه راهپیمای‌های که دیگران انجام دادند، تابلوهای را که در راهپیمای‌ها حمل شدند، شعارهای که سرداده شدند از قبیل اینکه من پشتون هزاره هستم، من تاجیک هزاره هستم، من ازبیک هزاره هستم و... نشان از بیداری است.

 

بیدارسازی

دکتر ناصری بیدارسازی و بیدارگری را از دیگر پیامد فاجمعه مکتب سیدالشهدا و خون پاک شهدای این مکتب دانست و بیان کرد: بدون اینکه ما رسانه‌های قدرتمندی را در اختیار داشته باشیم، توانستیم بیدارسازی در سطح جهان انجام دهیم. در واقع خون پاک شهدای دختر مکتب سیدالشهدا بالاتر از هر رسانه‌ای بیدارسازی کرد. در ایران سران قوا واکنش نشان دادند، مراجع در ایران و عراق بیانیه دادند، کشورهای اروپای پرچم خود را نیمه افراشته نمودند و پاپ رهبر کاتولیک جهان فاجعه را محکوم کرد و مهاجرین در سراسر جهان به تظاهرات و تحصن دست زدند.

 

انسجام

انسجام، اتحاد و همدلی، از دیگر پیامدهای این فاجعه خونین بود، به گونه‌ای که عدالت‌خواهان و قاطبه‌ای کسانی که وجدانش را به بهای اندکی به اشرف غنی، امریکا و پاکستان نفروخته‌اند، بعد از از وقوع این فاجعه، همدل و متحد شده‌ و انسجام پیدا کرده‌اند. کمک رسانی‌ جوانانی‌که از مرکز پروان حرکت کردند و کمک هایی را برای زخمی‌ها رساندند، راه پیمای‌هایی که انجام شد و کمک‌هایی که مراجع و دیگران انجام دادند - همگی- نشان از اتحاد و همدلی است که به برکت خون پاک شهدا ایجاد شد.

 

فرهنگ‌سازی

دکتر ناصری فرهنگ‌سازی را از دیگر پیامدهای مکتب سیدالشهدا برشمرد.

وی به چند نمونه از این فرهنگ‌سازی اشاره نمود و ابراز داشت: برخی از جوانان هزینه ازدواجشان را خرج درمان زخمی‌های این فاجعه نمودند یا نزدیک به سیصد راه افتادند و به زخمی‌ها خون هدیه کردند و استادان دانشگاه‌ها تدریس رایگان به مدت یک سال را بر عهده گرفتند. اینها نمونه‌هایی از فرهنگ‌سازی است که پس از حادثه مکتب سیدالشهدای کابل و به برکت خون شهدای روزه‌دار دختر صورت گرفت.

 

سخنان آقای حیدری:

آقای حیدری نخست به تعریف و بیان ماهیت تروریسم پرداخت و بیان داشت: تروریسم (به فرانسوی: Terrorisme)، که در زبان فارسی از آن با عنوان وحشت‌افکنی، هراس‌افکنی و ارعاب‌گری نیز نام برده شده‌ است، به استفاده از خشونت یا تهدید برای دستیابی به اهداف سیاسی، مذهبی، یا ایدئولوژیک گفته می‌شود؛ به عبارت دیگر، به مکتبی گفته می‌شود که اساس روش تحمیل عقاید به دیگران را صرفاً با زورآزمایی، ترور، جنگ، اعمال خشونت‌آمیز، رعب و وحشت، آشوب‌آفرینی، عملیات‌های چریکی، کشتار جمعی، نسل‌کشی، شکنجه و کودتا می‌داند. به فرد، گروه یا دولتی که مکتب تروریسم را پذیرفته باشد و آن را جهت رسیدن به اهداف و آرمان‌هایش به مرحله اِعمال رسانده باشد، تروریست گفته می‌شود.

در ادامه، آقای حیدری به چند نمونه از عوامل ترور و تروریسم در افغانستان پرداخت:

۱. عوامل مذهبی و ایمانی: توجیه مذهبی و اعتقادی در ذهن فرد انتحارگر، قوی ترین و تنها عاملی است که او را به خودکشی و دیگرکشی وامی دارد. وقتی فرد حاضر می‌شود خودش را منفجر و تکه‌تکته کند و زندگی خودش را به فنا دهد، چه عاملی می‌تواند او را به این رفتار وادارد جز توجیه مذهبی و ایمانی، مانند شهادت و جهاد در راه خدا یا رسیدن به زندگی و نعمات جاودانه.؟

وی اظهار داشت: بیشترین وقایع تروریستی تا به حال در کشورهایی رخ داده‌اند که بیشترین کشمکش ها و دغدغه‌های دینی و ایمانی در آنها مشهود بوده است.

۲. عوامل فرهنگی: عقب ماندگی های فرهنگی سبب بزه‌های اجتماعی می شود و فرد عقب مانده از نظر فرهنگی، توانایی درک رفتار درست از نادرست را ندارد و در نتیجه، برای اطفای خشم و فرونشاندن عقده‌های حقارت در خودش دست به جنایت و خشونت می‌زند.

وی همچنین ابراز داشت: ضعف فرهنگی در جوامع سبب گسست معرفتی شده، در نتیجه انزوای افراد یا اختلافات فاحشی را به وجود می‌آورد. همچنین باعث عدم ائتلاف‌های مدرن امروزی با عنوان ملت و ملت سازی شده، روند شکل گیری ملت یگانه را در هر سرزمین با چالش روبه رو می‌سازد. در افغانستان نیز فرهنگ خشونت از دیرباز به عنوان یکی از عوامل اسباب بروز بزه ها و جنایات اجتماعی شده و نقش آن در بروز آسیب های جمعی انکارناپذیر است.

۳. عوامل سیاسی قومیتی: براساس گزارش های میدانی و بازماندگان فجایع، قبل از وقوع انفجارها حدود یک ساعت کم تر نیروهای امنیتی آمدند از محل حادثه سرک می‌کشیدند و بعد از رفتنشان فاجعه ها اتفاق ‌افتاد.

هر چند بر اساس برخی از تحلیل ها طالبان نمی‌تواند نقشی در این حوادث داشته باشد، روی هم رفته نمی‌توان طالبان را از ایجاد این فجایع مبرا دانست، زیرا در بیست سال گذشته به کرات ثابت شده است که این گروه تروریستی هرگاه فرصتی یافته، از ضربه زدن به مردم بی گناه ما برای ایجاد وحشت و تزلزل در پایگاه مردمی نظام سیاسی که مبتنی بر خواست مردم تاسیس شده است دریغ نکرده است.

امریکایی ها نیز در وقوع این اتفاقات بی تقصیر نیستند؛ دست کم تقصیر آنها در عمل نکردن پیمان امنیتی که با مردم افغانستان بسته اند، باید در تأمین امنیت شهروندان کشور ایفای نقش کنند، در حالی که چنین نیست و بیشتر این فجایع با چراغ سبز آنها توسط فاشیسم قبیله سالار حاکم بر کشور اتفاق می‌افتد.

 

سخنان استاد یوسفی:

دکتر یوسفی، تاریخ هزاره را در افغانستان، دردناک و غمبار، دانست که اصلاً شمردنی نیست و یکی از مشکلات هزاره و تشیع را در تاریخ افغانستان کتمان هویت و قتل‌عام هویتی بیان نمود که به مراتب خطرناک تر از قتل‌ عام فیزیکال است.

دکتریوسفی عصر امان‌الله خان را عصر قتل‌عام هویت دانست و بیان داشت: علی رغم اینکه امان الله حاکم و پادشاه مدرن معرفی شده، ولی حقیقت قضیه این است که امان‌الله مردم هزاره و تشیع را قتل‌عام هویتی نمود، به دلیل اینکه امان‌الله برخلاف عبدالرحم،ن که به قتل‌عام فیزیکال دست زد، شیعیان را قتل عام هویتی نمود و سند کشتار و جنایات را کتمان کرد. نمونه دستور امان الله به محمود طرزی بود که کتاب‌های کاتب را ‌سوزاند؛ این یعنی قتل عام هویت که سند کشتار و مظلومیت شیعیان را کتمان می‌کند.

دکتر یوسفی ضمن ابراز تأسف از اینکه برخی از خودی‌ها همسو با دشمن - خواسته یا ناخواسته- دشمنان را در کشتار هویتی و کتمان هویت همراهی می‌کنند، خاطرنشان ساخت: وظیفه ماست که تفکر انتقادی را اصل مهم قرار دهیم و آن را ایجاد کنیم. به دلیل اینکه شیعیان در افغانستنان قتل‌عام هویتی، سیاسی، اجتماعی، فیزیکی، فرهنگی و...، با ادبیات سلطه انجام گرفته است و بیرون آمدن از این وضعیت تنها با اتخاذ گفتمان انتقادی امکان‌پذیر است.

همچنین وی بیان کرد: یکی از کارهای مهم این است که باید در بنیادهای مسلمات فکری، اجتماعی، سیاسی و تاریخی تفکر و نظام سلطه در گذشته شک کنیم. نخست باید نقد کنیم. ما گذشته را قبول نداریم. این باید جزو مسلمات ما باشد.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل