ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: يکشنبه ١٦ خرداد ١٤٠٠      ساعت: ١١:٤٥        شماره خبر: ١١٧٢٥٩          پرینت

در نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان برگزار شد

وبینار «مبانی قرآنی اندیشه سیاسی امام خمینی(قدس سره)

گروه خبر: مدرسه عالی قرآن و حدیث نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان وبینار سیاسی- اجتماعی «مبانی قرآنی اندیشه سیاسی امام خمینی(قدس سره)» را با سخنرانی حجت‌الاسلام احمدرضا تحیری برگزار کرد.

حجت‌الاسلام تحیری در وبینار سیاسی- اجتماعی «مبانی قرآنی اندیشه سیاسی امام خمینی(قدس سره)»، که در مدرسه عالی قرآن و حدیث نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان برگزار شد، با اشاره به جامعیت بحث اندیشه سیاسی اظهار داشت: مباحث سیاسی از عناصر مختلف تشکیل شده‌اند که اصلی‌ترین مباحث در آنها علوم و فنون سیاسی هستند.

وی افزود: علوم سیاسی شیوه حاکمیت سیاسی را بر جامعه تعریف می کنند و فنون سیاسی نیز رفتارها و راهکارهایی هستند که در اجرای علم سیاست به کار گرفته می‌شوند.

حجت الاسلام تحیری ادامه داد: اندیشه سیاسی هم شامل علوم و فنون سیاسی است و هم شامل همه ابعاد و مسائلی که در عرصه سیاست لازم و ضروری است.

وی اضافه کرد: در این بین، در تبیین اندیشه سیاسی امام خمینی(قدس سره) اصول متعدد عمیقی نهفته است که در میان آنها سه اصل مهم و اساسی وجود دارد که برگرفته از مضامین عمیق نهفته در اسلام ناب محمدی(صلی‌الله علیه و آله) و بیشتر از اصول دیگر محل بحث است.

استاد حوزه تصریح کرد: رکن اصلی و مهم این اندیشه، مسئله تفکیک ناپذیری دین از سیاست است.

وی، با اشاره به بُعد انسان شناسی فلسفی این اصل گفت: با توجه به اینکه بعد حیات اجتماعی بشری از بعد فردی انسان به مراتب قوی‌تر است و بعد فردی متأثر از بعد اجتماعی اوست، هیچ مکتبی از ابتدا تاکنون نتوانسته است به مسئله سعادت بشری فارغ از بعد حیات اجتماعی او بپردازد.

حجت‌الاسلام تحیری، با اشاره به اساس قرآنی اصل تفکیک ناپذیری دین از سیاست نیز اظهار داشت: در قرآن کریم نیز بعد حیات جمعی انسان بر بعد حیات فردی بشری ارجحیت داشته، گواه این ادعا صیغه‌های جمعی است که در سراسر قرآن کریم، بشر را خطاب قرار داده است؛ برای نمونه، «قد افلح المؤمنون»، «خاشعون»، «فاعلون»، «یقیموالصلوة»، «یوتوالزکوة» و مثال‌های دیگر، که همه آنها اشاره بر ترجیح حیات بشری و زندگی جمعی انسان بر وجه فردی زندگی وی دارد.

وی افزود: عده ای ادعا می‌کنند به استناد آیه‌ای از انجیل، حضرت مسیح(علیه‌السلام) بنیانگذار سکولاریسم است و ایشان خود و اصحاب خود را از ورود به عرصه سیاست و امور مملکتی منع می کرد.

استاد حوزه تصریح کرد: فارغ از مسائل و مباحث مربوط به تحریف کتب برخی از ادیان الهی به جز قرآن کریم، بیان این گونه مطالب در انجیل، بیانگر پارادکس و نوعی ورود به عرصه سیاست در قالب متون دینی است که جای بحث دارد.

وی، با اشاره به اصل دوم اندیشه سیاسی الهی امام(قدس سره) عنوان کرد: طبق این اندیشه، هیچ کس در سیاست بر دیگری ولایت ندارد و در این باره ولایت تنها از آنِ خداوند و افراد منصوب از طرف او و فقهای دین و راویان احادیث است که وارثان مکتبی و عقیدتی از طرف اولیای الهی به شمار می روند.

حجت الاسلام تحیری افزود: اصل سوم اندیشه سیاسی امام خمینی(قدس سره)، بیانگر حکومت واحد جهانی است که همه جهان را در قالب امت واحد توحیدی به تصویر می کشد.

وی ادامه داد: این تفکر ریشه در قرآن کریم و حکومت سیاسی پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله علیه و آله) دارد.

استاد حوزه، در پایان، خاطرنشان کرد: موارد متعددی از بیانات امام(قدس سره) در بخش‌های مختلف کتاب صحیفه نور ایشان، بیانگر این است که ان‌شاءالله انقلاب اسلامی ایران نقطه آغازی برای شروع حکومت جهانی تحت لوا و رهبری قطب عالم امکان، حضرت مهدی موعود(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) است و به فضل الهی دیری نخواهد پایید که این آرمان محقق خواهد شد.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل