ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: دوشنبه ٣١ خرداد ١٤٠٠      ساعت: ١٣:٢٠        شماره خبر: ١١٧٥٣٨          پرینت

در مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی برگزار شد

نشست خبری اختتامیه دومین همایش «جریان‌شناسی فرهنگی در عرصه بین‌الملل»

گروه خبر: نشست خبری اختتامیه دومین همایش بین المللی «جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین‌الملل»، با حضور اصحاب رسانه و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سجادی، رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ساجد، رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی، پیش از ظهر امروز در نشستی با اصحاب رسانه، که به مناسبت دومین همایش بین المللی «جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل» برگزار شد، با بیان اینکه جریان شناسی از نگاهی دیالوگی برخوردار است، خاطرنشان کرد:  بحث فرهنگی، کلیتی ترکیب یافته از مباحث و ویژگی‌های جامعه است.

وی، با بیان اینکه فرهنگ کلیدواژی ای است که در زیل خود، همه مباحث آداب رسوم و دین را جای داده است و مسائل کلی مرتبط با جوامع را دربر می گیرد، اظهار داشت: همه جوامع و کشورها هویتی فرهنگی دارند که در کنار عناصر امنیت و اقتصاد، مؤثر است. نگاه به ملت ها و کشورها و مناطق، فرهنگی است که در عرصه تعامل بین الملل واژه ای غریب، نزدیک و مبتلا به برشمرده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ساجد به بحث تنش ها و تضادها در چرخه فرهنگ اشاره نمود و با بیان اینکه فرهنگ به دنبال از بین بردن تضادها و چالش هاست تا ارتباط تعاملی تحمل برانگیز ایجاد کند، خاطرنشان کرد: ایجاد دیالوگ و گفتمان فرهنگی یکی از اهداف فرهنگ است و انسان بدون فرهنگ تعریف نمی شود و انسانی که رشد دهنده و تعالی بخش فرهنگ است، همواره همراه فرهنگ مورد واکاوی قرار می گیرد.

رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی، با اشاره به اینکه شناخت فرهنگی جوامع در ایجاد ارتباط نزدیک بسیار مؤثر است، خاطرنشان کرد: در بحث فرهنگ ه مه موارد را باید با هم ببینیم و در تعاملات، همه جوانب مادی و معنوی را مورد توجه قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین ساجد یادآور شد: زمانی که صحبت از گفتمان فرهنگی می کنیم، تحمل طرف مقابل در فضای باز و آزاد، که در بردارنده پیشینه فرهنگی خاص است، نتیجه بخش خواهد بود.

سخنران نشست با بیان اینکه قدرت مطلق یکجانبه گرایی با در هم تنیده شدن بلوک ها و مرزهای انحصاری از هم گسست، اظهار داشت: در گفتمان فرهنگی باید به گفت وگوی واحد رسید؛ نزدیکی فرهنگی، ناظر به ارتباط جوامع با یکدیگر شکل می گیرد. گفت وگوی آحاد مختلف اجتماعی در این امر نقش بسزایی دارد.

وی بر اهمیت چارچوب های انتقال فرهنگ تأکید کرد و با بیان اینکه باید از ظرفیت پذیرشی فرهنگ های مختلف برای انتقال فرهنگ استفاده نمود، تصریح کرد: پیروی از نص قرآن و کلام اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، بستر مستحکمی برای ایجاد ارتباط و تفاهم فرهنگی ایجاد می کند؛ باید ضمن شناخت قالب فهم مخاطب، که در گرو شناخت فرهنگ است، در تعاملات به راهبرد انتقال داشته ها رسید.

رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی زبان را یکی از قالب‌های تفکیک ناپذیر در انتقال فرهنگ دانست و با بیان اینکه شناخت فرهنگ و شناسایی چگونگی انتقال فرهنگ در قالب های مختلف، امر بسیار مهمی است، تصریح کرد: علی‌رغم توطئه ها و دسیسه های دشمنان الله، دنیای غرب شیفته حق و تببین معارف ناب الهی است. انتقال فرهنگ اصیلی که همه فرهنگ‌ها را محترم و در کنار فرهنگ اصلی، آنها را به رسمیت می شناسد امر بسیار مهمی است که باید بدان جامه عمل پوشاند.

حجت الاسلام والمسلمین ساجد به ظرفیت های والای فضای مجازی در انتقال فرهنگ ها اشاره نمود و ابراز داشت: نگاه بلند جامعةالمصطفی در دنیا نتیجه بخش بوده و توانسته است در کنار حوزه های علوم اسلامی و علوم انسانی، حوزه دانشی تخصصی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی تأسیس نماید.

وی با بیان اینکه مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی در دوازده زبان فعالیت می کند و از ۴۵ کشور جهان دانش پژوهش پذیرش نموده است و آنان دانش تخصصی را تا دوره تکمیلی دکتری ارائه می کنند، خاطرنشان کرد: این مجتمع فعالیت خود را در سه حوزه تخصصی ادبیات و زبان، فرهنگ ملل و مطالعات فرهنگی پوشش می دهد. این مجتمع از بستر ارزشمندی برای انتقال داشته‌های عظیم حوزه اسلامی و فرهنگ اهل بیتی برخوردار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ساجد، ضمن اشاره به چارجوب جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل، با بیان اینکه در صورت بی توجهی به این چارچوب ها در ارتباطات و تعاملات و ایجاد گفت وگوها، دچار چالش، گسستگی و ماندگی خواهیم شد، اظهار داشت:  در این همایش، مقالات تخصصی در حوزه جریان شناسی فرهنگی، به چهارده زبان به رشته تحریر درآمده و ارائه شده است.

رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی، با بیان اینکه ظرفیت تحمل طرف مقابل در ارائه و دریافت داشته ها و ظرفیت ها گشوده شده است، خاطرنشان کرد: بومی سازی و فرهنگ سازی تکنولوژی های ارتباطی، امر مهمی است که باید مورد توجه باشد و لازم است آموزش ها و تعالیم در خدمت نسل جوان قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ساجد افزود: باید در تعامل با فرهنگ‌ها، فرهنگ مقابل را درک و تحمل نموده، با پرهیز از اهانت به فرهنگ ها، این مهم را با علمیت و حلمیت بسازیم. اعتدال گرایی و پرهیز از تندروی، امر مهمی است که باید در تعاملات و گفت‌وگوهای فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

وی از دست دادن فرصت ها را یکی از آثار تندروی و پرهیز از اعتدال گرایی دانست و یادآور شد: به لطف تفکر انقلاب اسلامی، مدیریت فرهنگی رشته ای رسمی در حوزه های دانشی و دانشگاه ها به شمار می رود و  فرصت خوبی برای تعاملات فرهنگی ایجاد نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین ساجد کمک به انتقال فرهنگ اصیل اسلامی را در گرو توجه به شناخت تنوع فرهنگی و ظرفیت های این عرصه دانست و افزود: در قالب همایش بین المللی «جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل»، هفت نشست مطالعاتی به زبان های گوناگون برگزار شده است.

دکتر محمد قربانپور دلاور، معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی نیز در ادامه این نشست، ضمن ارائه گزارشی از برگزاری همایش بین المللی «جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل»، به نقش امام رضا(علیه‌السلام) در بسط و گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: جریان فرهنگی و تمدنی اسلام اصیل به برکت حضور و مهاجریت امام رضا(علیه‌السلام) و حضرت معصومه(سلام‌الله علیها)، به سرزمین های شرقی منتقل شد.

وی، در ادامه، شناخت درست جریان های فرهنگی و دینی تأثیرگذار را امری بایسته برای پژوهشگران دانست و ابراز داشت: تداوم زندگی مسالمت آمیز، در گرو شناخت جریان ها و گروهای مؤثر و شکل‌گیری قالبی تخصصی برای ایجاد تعامل و گفت‌وگوست.

دکتر قربانپور زدودن انحرافات فرهنگی را مهم ارزیابی نمود و با تأکید بر اینکه شناخت فرهنگ و معرفی فرهنگ و زبان و ایجاد زمینه تعامل و ارتباطات میان فرهنگی، از مهم ترین رسالت های مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی است، خاطرنشان کرد: این مجتمع آموزشی- فرهنگی، در زمینه تعاملات فرهنگی، کار علمی و بایسته ای شکل داده است.

وی به پیشینه برگزاری همایش بین المللی «جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل» اشاره نمود و یادآور شد: در جریان برگزاری همایش، پیش نشست های علمی فاخری در قالب دوره های مطالعات فرهنگی مناطق جهان برگزار شد؛ در هفت دوره از چهارده دوره مطالعات فرهنگی ترسیم شده، که با حضور سفرای در کشورهای مختلف صورت پذیرفت، بیش از چهل نشست و پیش نشست، با حضور سه هزار نفر از استادان، دانشجویان و فعالان فرهنگی کشورها برگزار گردید.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی به سطح علمی ارائه دهندگان مقالات اشاره نمود و افزود: ۸۴ نفر از این عزیزان دوره دکتری را به پایان رسانده اند و ۶۶ نفر دانشجوی دوره دکتری، ۷۰ نفر کارشناسی ارشد و ۳۰ نفر  نیز دانشجوی دوره های کارشناسی هستند.

وی، با بیان اینکه اختتامیه همایش در روز پنجشنبه در دو قالب حضوری و مجازی، با حضور اندیشمندان جهان برگزار و کمیسیون های تخصصی با محوریت «آسیا و اقیانوسیه»، «امریکا و اروپا» و «افریقا و عربی» برگزار و در هر کمیسیون،  پنجمقاله برتر ارائه می گردد،  خاطرنشان کرد: در پایان این همایش، ضمن استفاده از منویات حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، رئیس جامعةالمصطفی، از پانزده مقاله برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.

گفتی در بخش پایانی این نشست، ضمن رونمایی از کتاب «چکیده مقالات همایش بین المللی جریان شناسی»،  از تندیس همایش رونمایی شد.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل