ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: سه شنبه ٢٩ تير ١٤٠٠      ساعت: ١٠:٢٧        شماره خبر: ١١٨٠٧٥          پرینت

مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث برگزار کرد

کرسی علمی- ترویجی «توسعه محوریت قرآن در معارف و علوم اسلامی نقلی»

گروه خبر: به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث کرسی علمی- ترویجی «توسعه محوریت قرآن در معارف و علوم اسلامی نقلی» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین خالد غفوری، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی و نقد حجج اسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی و معاون آموزش حوزه علمیه و سيدعلی سيدموسوی، استادیار فقه و حقوق جامعةالمصطفی، در سالن عارف الحسینی مجتمع جامع امام خمینی(قدس سره) برگزار شد.

در کرسی علمی- ترویجی «توسعه محوریت قرآن در معارف و علوم اسلامی نقلی»، که معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث در سالن عارف الحسینی مجتمع جامع امام خمینی(قدس سره) برگزار نمود، حجت‌الاسلام والمسلمین خالد غفوری، با بیان اینکه ما درصدد توسعه نظريه هستيم، ارکان این نظریه را برشمرد و اظهار داشت: اين نظريه چند رکن دارد: رکن اول، حضور قرآن در تعيين سرنوشت معارف قرآنی، رکن دوم، تعيين دايره علوم اسلامی نقلی در تعيين حرکت و روند علوم انسانی. رکن سوم در فهم قرآن، منظور اول و دوم زمانی نيست؛ مد نظر است که قرآن بايد معيار قرار گيرد. از سوی دیگر، تمسک به کلام مفسران اشتباه است، زيرا فهم مفسر از ذوق وی نشئت می‌گیرد و نشئت گرفته از قرآن نیست.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی، ضمن تأکید بر کلام اهل بیت(علیهم‌السلام) مبنی بر لزوم رجوع به قرآن در فهم حقایق دین، ابراز کرد: محوريت قرآن به معنای نفی سنت نيست. مشکل ما محور نبودن قرآن است. قانونی شدن محوريت بايد در همه ابعاد باشد.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهار داشت: اگر از نگاه کلامی به موضوع بنگریم، محوريت با خداست.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی ادامه داد: قرآن، کلام خدا و سنت، کلام بشر است. اطاعت از خدا ذاتی است و اطاعت از معصوم(علیه‌السلام) به اذن است. در اينجا، محوريت نص نيست.

وی ابراز داشت: مقام دوم، مقام استنباط است. در اين مقام، سخن از تمسک در مقام فهم است و اين دو با هم فرق دارند. باید توجه داشته باشیم که قرآن متن است و کلام معصومان شرح متن. معصومان(علیهم‌السلام) هم فرمودند هر چه می‌گوييم، از قرآن گرفتيم.

معاون آموزش حوزه علمیه، با بیان اینکه برای مقام فهم، بايد قرآن را محور قرار دهيم، خاطرنشان ساخت: قرآن حجت است، ولی برای فهم قرآن باید به معصومان(علیهم‌السلام) مراجعه کنيم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سيدموسوی نیز توجه ویژه به قرآن را در فهم کلام الهی ضروری دانست و اظهار داشت: توجه به قرآن ضروری است، همچنان‌که پرداختن به سنت ضرورت دارد. معصومان(علیهم‌السلام) فرمودند که تنهايی به قرآن مراجعه نکنيد، زيرا قرآن «حمالة الوجوه» است.

استادیار فقه و حقوق جامعةالمصطفی افزود: در مقام فهم بايد دقت کنيم که آيا می‌شود محور اول را قرآن قرار دهيم و سپس به سنت مراجعه کنيم يا بايد اول به سنت مراجعه نماییم.

وی، با اشاره به مباحث مطرح شده درباره «حسد» بیان نمود: در تفسير فی ظلال القرآن آمده که حسد، حالت نفسانی است. «اذا حسد» به معنای این است که کسی حسادتش را متوجه فرد دیگری نماید. در تفسير بيضاوی، «اذا حسد» را به معنای توجه دادن حسد خودش به شخص خاص است. بسياری از مفسران، بودن حسادت در نفس را کفايت دانستند.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل