ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: شنبه ٢٨ فروردين ١٤٠٠      ساعت: ١٣:٣٠        شماره خبر: ١١٦٣٩٣          پرینت

نمایندگی جامعةالمصطفی در افغانستان برگزار کرد

وبینار علمی «صلح و امنیت در جامعه آرمانی مهدوی(عج)»

گروه خبر: نمایندگی جامعةالمصطفی در افغانستان، نشست علمی «صلح و امنیت در جامعه آرمانی مهدوی(عج)» را برگزار کرد.

در نشست علمی «صلح و امنیت در جامعه آرمانی مهدوی(عج)» که نمایندگی المصطفی در افغانستان برگزار نمود، استاد محمدعارف رضایی، یکی از کارشناسان نشست به ارائه تصویر کلی از جامعه آرمانی مهدوی(عج) پرداخت و بیان کرد: در چنین جامعه ای صلح و امنیت کامل وجود دارد، زیرا جنگ، نزاع و ناامنی معلول علت هایی است که اگر علت ها وجود نداشته باشند، معلول نیز شکل نخواهد گرفت.

وی افزود: برای جنگ و ناامنی می توان به علت هایی اشاره نمود: ۱. فقر؛ ۲. قدرت طلبی؛ ۳.  تعدد حاکمیت ها؛ ۴. رواج زذائل اخلاقی؛ ۵. فقدان بلوغ و بالندگی عقل انسان؛ ۶. بی اعتقادی به خداوند متعال.در جامعه آرمانی مهدوی(عج)، با شکل‌گیری رفاه و آسایش، فقر از بین می‌رود و چون در رأس نظام سیاسی، امام عادل قرار دارد، قدرت طلبی، نزاع و جنگ قدرت وجود ندارد و چنین جامعه‌ای بر دو بال ایمان و عمل صالح حرکت می‌کند. رذایل اخلاقی نیز در آن رواج ندارد و افراد آن جامعه از نظر درک و تعقل به مرحله بالایی می‌رسند؛ بنابراین، هیچ یک از عوامل ناامنی در جامعه آرمانی مهدوی(عج) وجود ندارد.

کارشناس نشست با بیان اینکه آن ‌گاه که علل و اسباب پدیده‌ای شکل نگیرد، آن پدیده نیز پا به عرصه وجود نمی گذارد، اظهار داشت: در جامعه آرمانی مهدوی(عج)، علل و اسباب جنگ و ناامنی وجود ندارند. پس جنگ و ناامنی نیز موجود نیست. آقای رضایی تفاوت اساسی جامعه آرمانی مهدوی(عج) را با جوامع و نظام‌های دیگر در این دانست که حکومت و نظام اجتماعی در جامعه آرمانی مهدوی ارزشمدار و هدایت محور است و بر پایه ارزش‌های والای انسانی قرار دارد، ولی جوامع و حکومت‌های دیگر این‌گونه نیستند.

در ادامه، دکتر محمدناصر واعظ زاده، کارشناس دیگر  نشست علمی، منجی‌گرایی را مسئله ای انسانی و فرادینی خواند و بیان کرد: قطع نظر از ادیان، انسان طبیعتاً در جست وجوی منجی است، یعنی کسی بیاید و انسان را از ظلم، ستم و بی عدالتی نجات دهد. در ادیان غیر آسمانی مانند هندوئیسم و بودیسم، موعودگرایی وجود دارد؛ هندوئیسم بر این باور است که «هواتارا» و نجات‌بخش خواهد آمد و در مکتب بودیسم نیز این اعتقاد وجود دارد که کسی خواهد آمد و صلح و آرامش را برای انسان ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: واقعیت جنگ و ناامنی در جهان، به رژیم‌ها، سیستم‌ها و نظام‌های مادی محور و غیرالهی برمی‌گردد؛ چنانکه جنگ‌های جهانی اول و دوم، خسارات عظیمی بر بشر قرن ۲۰ تحمیل کرد و جامعه ملل و سپس سازمان ملل متحد نتوانست عدالت را بین دولت‌ها برقرار کند. دلیل آن، بحران معنویت و دوری از خداباوری است. جامعه آرمانی مهدوی(عج) بر محور معنویت و خداباوری شکل می‌گیرد و توأم با امنیت و عدالت است، زیرا امنیت و عدالت لازم و ملزوم هم هستند و بدون عدالت، امنیت تحقق نمی یابد، زیرا حکومت حضرت مهدی(عج)، حکومت شایستگان و رهبر جامعه تجسم عدالت است؛ از این رو، در بدنه جامعه نیز عدالت جاری و ساری می‌گردد. در نتیجه، صلح و امنیت نیز شکل می‌گیرد.

در پایان، دکتر واعظ زاده درباره مسئله «انتظار» ابراز داشت: اولاً انتظار به معنای رکود و بی‌مسئولیتی نیست؛ ثانیاً منتظران در عصر غیبت باید از الگوی کامل پیروی کنند و آن الگو، حضرت مهدی(عج) است؛ ثالثاً جایگاه انتظار، والا و ارزشمند است و باید منتظران خویشتن را در محضر آن امام همام احساس کنند.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل