ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: يکشنبه ١٩ ارديبهشت ١٤٠٠      ساعت: ١٢:٠٨        شماره خبر: ١١٦٧٨٧          پرینت

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور در برنامه «شهر خدا»:

عمل صالح، شرط تحقق کمال انسان است

گروه خبر: حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور در برنامه «شهر خدا»، با اشاره به آیاتی از کلام‌الله مجید، معرفت را لازمه ایمان و عمل صالح برشمرد.

جانشین ریاست المصطفی، با اشاره به آیاتی از قرآن درباره اهمیت ماه مبارک رمضان، دعای روز بیست‌وپنجم ماه مبارک رمضان را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: ادعیه هر روز ماه مبارک رمضان از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) نقل شده است.

وی افزود: در دعای امروز از خدا درخواست می‌کنیم که ما را دوست دوستانش و دشمن دشمنانش قرار دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور، با بیان اینکه این بخش از دعا، فقط شامل محبت و بغض بسیط و غیرهدفمند نیست، ابراز کرد: اگر فقط محبت و بغض بسیط را مد نظر قرار دهیم، این دعا مشکل‌گشا نخواهد بود؛ مراد از دعای مزبور این است که ما را واقف به ملاک‌های اولیائت و دشمنانت بگردان تا بصیرتی در ما شکل گیرد که بتوانیم دوستان و دشمنانت را بشناسیم و در ادامه، با دوستانت انس داشته باشیم و از دشمنانت دوری کنیم.

جانشین ریاست المصطفی، ضمن تأکید بر لزوم شناخت اولیای خدا و دشمنان الهی در عرصه بین‌الملل و داخلی، آن را جزو ضروریات مؤمن برشمرد و تصریح کرد: بسیاری از مشکلات ما در عرصه بین‌الملل به فقدان بصیرت در زمینه دوست‌شناسی و دشمن‌شناسی بازمی‌گردد.

وی، در ادامه، روشن شدن ملاک‌های شناخت دوست و دشمن را بسیار ضروری دانست و ابراز کرد: این دعا شخصیت انسان را بارور و هدفمند می‌سازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور، در بخش دیگری از سخنانش، آیه مربوط به وجوب روزه را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: احکامی که در قرآن بیان می‌شود، چند دسته است: برخی فقط به بیان حکم می‌پردازد و از فلسفه، حکمت و تاریخ آن سخنی به میان نمی‌آورد.

گروه دیگر از احکام، افزون بر بیان حکم، فلسفه و حکمت آن را نیز بیان می‌نماید، مانند آیه‌ای که در مورد وجوب نماز بیان شده است: اقم‌الصلوة لذکری؛ نماز را برای یادآوری ذکر من به پا دارید. در گروهی دیگر، افزون بر موارد قبلی، تاریخ حکم هم بیان می‌شود؛ آیه مربوط به روزه، جزو دسته اخیر است و خدا حکم، فلسفه، حکمت و نیز تاریخچه روزه را بیان فرموده است.

وی، با بیان اینکه دلیل وجوب روزه، ایجاد تقوا در روزه‌داران است، بیان نمود: مراد از تقوا، مراتب ایمان نیست. تقوا از ویژگی‌های شخصیتی انسان به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور افزود: خدا روزه را واجب فرمود تا اراده انسان قوی شود. انسان روزه‌دار غذا را می‌بیند، ولی نمی‌خورد، بوی غذا را می‌فهمد، ولی در پی غذا نمی‌رود و بدین ترتیب، از محرمات روزه اجتناب می‌کند و این امر سبب می‌گردد اراده و استحکام باطنی انسان تقویت شود.

وی، در ادامه،‌ به راه‌های تقویت اراده در کلام قرآن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: با مراجعه به سوره والعصر، درمی‌یابیم که به فرموده قرآن در این سوره، انسان در برابر جاذبه‌های دنیا بی‌قرار، واداده و در خطر خسران است.

جانشین ریاست المصطفی ادامه داد: انسان‌ در معرض خسران قرار دارد، مگر چهار چیز را در خود تقویت نماید: ایمان و باورهای دینی، عمل صالح، تواصی به حق و تواصی به صبر.

وی، در ادامه، ابراز کرد: لازم است مؤمن باورهای دینی خود را تقویت نماید و هر چه بیشتر با آموزه‌های دینی آشنا شود. تقویت ایمان و باورهای دینی، وجود انسان را در برابر مخاطرات بیمه می‌نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور، ضمن تأکید بر افزایش آگاهی در خویشتن و فرزندان، بسیاری از لغزش‌ها - افراط و تفریط- را زاییده شناخت ضعیف از دین ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: راه مصونیت از لغزش و خسارت، شناخت دین، به ویژه در حوزه اعتقادات، است.

جانشین ریاست المصطفی، در ادامه، با اشاره به روایتی که ارزش عبادت عالم را بسیار بیشتر از عبادت عابد برمی‌شمارد، دلیل این نکته را وجود معرفت بیشتر در عالم در مقایسه با عابد دانست و در توضیح عامل دوم جلوگیری از خسران اظهار داشت: عمل صالح، نمود بیرونی ایمان است. در پرتو تحقق نیت در دنیای خارج، انسان به کمال می‌رسد و سعادت انسان در گرو آن است که آنچه در درون دارد، در خارج محقق نماید.

وی دلیل ابتلای مؤمنان را به برخی گرفتا‌ری‌های دنیوی، تحقق و تقویت باورهای درونی آنان برشمرد و تأکید کرد: عمل صالح، شرط تحقق کمال است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور، در ادامه، با بیان اینکه در تعاملات اجتماعی، دو رکن اساسی وجود دارد، اظهار داشت: یکی از این دو، دعوت به حق است و دیگری، تواصی به صبر.

وی ادامه داد: صبر یعنی مقاومت. صبر، مقام انفعالی نیست، زیرا صبر انفعالی ارزش ندارد. انسانی که صبر به معنای مقاومت دارد، از آنجایی که می‌داند ربوبیت عالم در دستان خداست، هیچ گاه در برابر ناملایمات شخصی، اجتماعی و... منفعلانه واکنش نشان نمی‌دهد و احساس ناامیدی نمی‌کند.

جانشین ریاست المصطفی، با بیان اینکه چنین حالتی، زمینه رشد انسان را فراهم می‌نماید، تصریح کرد: وجود چنین رویکردی به گرفتاری‌ها و ناملایمات سبب می‌شود مؤمن در برابر چنین پیشامدهایی صبور باشد.

وی، در پایان، با تأکید بر اینکه صبر، ایمان و عمل صالح - هر سه- باید براساس معرفت باشد، تصریح کرد: لازم است در تقویت معرفت خویش هر چه بیشتر بکوشیم. به هر میزان معرفت ما افزایش یابد، تواصی به حق و صبر و همچنین عمل صالح ما هدفمند خواهد شد.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل