صفحه اصلی | آشنایی با امام جمعه | آثار | دیدارها | خطبه ها | فهرست موضوعی | جهان اسلام | جهان | یادداشت | چندرسانه ای | برگزیده ها | پیوندها | ارتباط با ما |

صفحه اصلی > خطبه ها > فهرست موضوعی > مراکز علمی > حوزه های علمیه 



  چاپ        ارسال به دوست

نقش و شیوه‌های مشارکت حوزه علمیه در حوزه تربیت دینی

نقش و شیوه‌های مشارکت حوزه علمیه در حوزه تربیت دینی
البته این بحثی است که در قلمروهای دیگر مـسائل اجـتماعی‌ و فرهنگی‌ هـم مطرح است. در مباحث تئوریک این مشارکت دارای پیش نیازهائی است از جمله ارتقای‌ سطح «کارشناسی موضوعی»؛ هنگامی رأی و نظر یک عـالم دینی دارای اعتبار است که با‌ شناخت‌ موضوعات‌ همراه باشد. بنابراین، وقتی از حوزه مـی‌توان انـتظار داشـت که در طراحی نظام آموزشی و اصلاح آن‌ عملا‌ اقدام سودمندی بنمایند که شناخت موضوعی هم داشته باشند. در دنیای امروز، برای نـیل ‌ ‌بـه‌ این‌ مطلب، باید‌ رشته‌های تحصیلی حوزه را توسعه دهیم و تلاش کنیم که این نگاه کـارشناسی را در‌ عـالمان‌ حـوزوی‌ ایجاد کنیم. چون دو نوع می‌شود کارشناسی دینی را با کارشناسی‌های موضوعی‌ پیوند‌ داد؛ گاهی کارشناسی دینی بـه کارشناسی‌های موضوعی دیگران اعتماد می‌کند و گاهی خودش به نظر خاص کارشناسی‌ می‌رسد؛ با‌ تـوجه به پیچیدگی‌های دنیای امـروز بـایستی به کارشناسی‌های خاصی برسیم و حوزه‌های‌ علمیه‌ را در این زمینه‌ها درگیر سازیم تا‌ خود‌ به‌ کارشناسی برسند.
نوع دیگر از مشارکت حوزه، مشارکت‌ در‌ امور مدیریتی و اجرایی تعلیم و تربیت است که این هم پس از‌ فرض‌ احراز کارشناسی‌های لازم، ضروری است و البته‌ نیازمند تربیت‌ نیروهای‌ تخصصی‌ و ویژه است.
منبع: حکومت، اصلاحات و آموزش و پرورش، علیرضا اعرافی، گفت‌وگو با نشریه پژوهش‌های تربیت اسلامی، شماره 7، پاییز 1381.


٠٩:٢٦ - 1394/03/06    /    شماره : ٦٢٨٠٩    /    تعداد نمایش : ٧٩٥



خروج