صفحه اصلی | آشنایی با امام جمعه | آثار | دیدارها | خطبه ها | فهرست موضوعی | جهان اسلام | جهان | یادداشت | چندرسانه ای | برگزیده ها | پیوندها | ارتباط با ما |

صفحه اصلی > خطبه ها > فهرست موضوعی > مراکز علمی > حوزه های علمیه 



  چاپ        ارسال به دوست

وظیفه متقابل حوزه و آموزش و پرورش در زمینه تعلیم و تربیت دینی

وظیفه متقابل حوزه و آموزش و پرورش در زمینه تعلیم و تربیت دینی
قبل از اینکه به سؤال خاص شـما بـپردازم، چون بـحث از «موضوعات» پیش آمد، اجازه دهید این نکته را عرض کنم‌ که‌ یـکی از نواحی‌ای که فقه می‌تواند بر اساس آن متحول شود موضوعات است؛ هر چقدر یک فقیه یا یک عالم اخلاق از موضوعات بیشتری‌ مطلع‌ باشند و پدیدهای خارجی را‌ بهتر‌ بشناسند؛ فقه و اخلاق آنان کامل‌تر است و می‌تواند بـسط و گـسترش پیدا کند؛ به نظر می‌آید که تحولاتی که در حوزه‌های مختلف علوم،به ویژه علوم‌ انسانی، رخ‌ می‌دهد فقه را مـتحول‌ خـواهد‌ کـرد و ابواب جدیدی خواهد گشود. در حوزه تعلیم و تربیت؛ در حوزه مدیریت و نیز جامعه‌شناسی ابـواب جـدیدی قـابل گشوده شدن است.
در مورد سؤال مطرح شده، فکر می‌کنم آموزش و پرورش‌ وظیفه دارد که کارشناسی خود را بـه بـدنه حـوزه سرایت دهد و همدلی حوزه را جلب کند؛ همچنانکه وظیفه حوزه این است که به سراغ مـوضوعات جـدید برود. البته این حرکت از‌ جانب‌ آموزش و پرورش به دو صورت ممکن است واقع شود: گاهی موضوعات را بـرای عـالمی کـه چه بسا تخصص هم‌ در آن زمینه ندارد مطرح می‌کند و به نحوی جواب می‌گیرد، که‌ البته‌ به خاطر‌ پیـچیدگی موضوعات و دشواری تشخیص خیلی نمی‌شود به این راه اکتفا و اعتماد کرد. راه دیگر این ‌‌اسـت‌ کـه عـالمان دینی‌ای تربیت شوند که خود آنان موضوعات را بصورت تخصصی بشناسند‌ و این‌ البته بهترین روش است و مـی‌تواند بـسیار کارگشا باشد. البته الان چه بسا ضررورت اقتضاء کند‌ که راه اول نیز استفاده شود ولی راه اسـاسی و بـنیادین هـمین راه‌ دوم است، که چندان هم‌ پیچیده‌ و دور از دسترس نیست بلکه نیازمند یک عزم و اهتمام جدی است و در هـمین زمـینه تـعامل حوزه و آموزش و پرورش مهم است و پرهیز از سیاست‌زدگی و یکسویه‌نگری در این راستا ضروری است.
منبع: حکومت، اصلاحات و آموزش و پرورش، علیرضا اعرافی، گفت‌وگو با نشریه پژوهش‌های تربیت اسلامی، شماره 7، پاییز 1381.


٠٩:٣٦ - 1394/03/06    /    شماره : ٦٢٨١١    /    تعداد نمایش : ١١٩٣



خروج