صفحه اصلی | آشنایی با امام جمعه | آثار | دیدارها | خطبه ها | فهرست موضوعی | جهان اسلام | جهان | یادداشت | چندرسانه ای | برگزیده ها | پیوندها | ارتباط با ما |

صفحه اصلی > خطبه ها > فهرست موضوعی > مراکز علمی > دانشمندان، استادان و طلاب 



  چاپ        ارسال به دوست

شخصیت ابن‌خلدون

شخصیت ابن‌خلدون
عبد الرحمن بن محمد بن خلدون حضرمی، از اندیشمندان‌ بزرگ‌ اسلام‌ و بنیانگذار جامعه‌شناسی علمی و صـاحب آراء مـهم در تـاریخ، اقتصاد، تعلیم و تربیت‌ و جز اینها، به‌ سال 732 ق در تونس چشم به جهان گـشود و بـه سال 808 ق در‌ قاهره‌ به‌ دیار ابدی‌ پیوست. خاندان وی در اندلس از شهرت بسزایی در دانش و سیاست‌ برخوردار‌ بوده‌اند، اما‌ وی توقف در آن دیار را انتخاب نکرد و در طلب علم بـه نـقاط‌ مـختلف‌ جهان‌ اسلام مسافرت کرد و از آن بهره‌های فراوانی برد. ابن خلدون بیست و چهار سال از‌ عـمرش‌ را در تونس،بیست و شش سال را در اندلس و مغرب عالم اسلام و بیست‌ و چهار‌ سال را در مصر و شام و حجاز سپری کرد.
وی علاوه بر استعداد و هـوش‌ ذاتـی و‌ بـهره‌هایی که از سفرهایش به دست آورد هم در کسب علوم و تحصیل و تدریس‌ و مشاهده شـیوه‌های تـعلیم و تربیت در اقطار جهان‌ اسلام برجستگی دارد و هم از این جهت که‌ در‌ اداره امور جامعه و سیاست دخالت‌ مستقیم داشته است. تألیفات متعددی بـه وی نـسبت‌ داده‌ شده‌ است که چیزی از آنها جز کتاب تاریخی وی به نام العبر و مقدمه آن -که بـه مـقدمه‌ ابن‌ خلدون‌ شهرت دارد- در دسترس نیست.
شهرت و آوازه بلند این متفکر بزرگ به خاطر مقدمه‌ تاریخ‌ وی اسـت کـه حـقیقتاً از شاهکارهای تمدن اسلامی در جامعه‌شناسی علمی، اقتصاد، تعلیم و تربیت، تاریخ و جز اینهاست.
امتیاز مهم وی‌ در‌ این کتاب، آزاداندیشی، ژرف‌بینی و واقع‌گرایی و تجربه‌گرایی‌ در عـلوم انـسانی است.
دانشمندان غرب، او را از پیشتازان‌ جامعه‌شناسی‌ علمی دانسته و به مقدمه وی‌ به عنوان‌ کتابی‌ عمیق‌ در جامعه‌شناسی و فـلسفه عـلوم انـسانی می‌نگرند.
ابن خلدون، علی‌ رغم شهرتی که در تاریخ و جامعه‌شناسی دارد، در مباحث تعلیم‌ و تربیت، نکات دقیق و ابداعی‌ دارد که گاهی عمیق‌تر از‌ نـظریه‌ کسانی است‌ که‌ به‌ بررسی‌ در تعلیم و تربیت معروف‌اند. وی هم‌ به‌ تاریخ تعلیم و تـربیت و گـزارش جـریانات و روش‌های‌ تربیتی عصر خود، در مراکز‌ علمی‌ و تربیتی عالم اسلام پرداخته است و‌ هم در جزئیات‌ مسائل تربیتی‌ و فلسفه تـعلیم و تـربیت وارد‌ شده‌ و اظهار نظر کرده است.
منبع: تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن‌خلدون، علیرضا اعرافی، نشریه نور علم، شماره 41، مهر و آبان 1370.


١٢:٤٠ - 1394/03/24    /    شماره : ٦٣٢٧٨    /    تعداد نمایش : ٣٨٠



خروج