صفحه اصلی | آشنایی با امام جمعه | آثار | دیدارها | خطبه ها | فهرست موضوعی | جهان اسلام | جهان | یادداشت | چندرسانه ای | برگزیده ها | پیوندها | ارتباط با ما |

صفحه اصلی > خطبه ها > فهرست موضوعی > مراکز علمی > دانشمندان، استادان و طلاب 



  چاپ        ارسال به دوست

توجه ویژه ابن‌خلدون به «آموزش و پرورش تطبیقی»

توجه ویژه ابن‌خلدون به «آموزش و پرورش تطبیقی»
در تحقیقات نوین تربیتی، یک شاخه مهم در علوم تربیتی، آموزش‌ و پرورش تطبیقی و مقایسه نظام‌های مـتعدد تـربیتی و روش‌های گـوناگون آموزشی است و از این مقایسه و سنجش هم بسی‌ نکته‌ها‌ و ظرافت‌ها اکتشاف می‌کنند. از ویژگی‌های تقریباً انحصاری ابن‌ خلدون، توجه و عـنایت خاص‌ به‌ این مهم است. وی نظام‌های تربیتی متفاوت -و گاه‌ متعارض- عصر خود را بـه مـقایسه و نـقد می‌کشد و در‌ این‌ میان‌، داوری‌های خوبی هم‌ می‌کند.
در فصل دوم از باب ششم وارد این موضوع شده،‌ نظام‌های‌ آموزشی‌ مغرب، اندلس، مشرق، عراق عجم و... را مـقایسه ‌‌می‌کند؛ به عنوان مثال می‌گوید: دوران‌ سکونت دانشجو در مدرسه، در مغرب‌ شانزده‌ سال‌ است و در تونس پنج سال، در حالی‌ که مـحتوای درسـی آنها یکی است و این‌ طول‌ مدت را در مغرب، به ضعف نظام آموزشی‌ آن بازمی‌گرداند. (ص 431-433)
منبع: تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن‌خلدون، علیرضا اعرافی، نشریه نور علم، شماره 41، مهر و آبان 1370.


١٢:٥٥ - 1394/03/24    /    شماره : ٦٣٢٩٠    /    تعداد نمایش : ٣٩٨



خروج