دریافت بیش از ۲۳۰۰ مقاله در دبیرخانه کنگره اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای

در دیدار اعضای شورای سیاست‌گذاری کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای با رئیس جامعةالمصطفی از ارسال 2300 مقاله به دبیرخانه این جشنواره خبر داده شد.

حجت الاسلام والمسملین رضایی اصفهانی، رئیس کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای با اشاره به همکاری نزدیک به ۱۸۰ مرکز در این کنگره و تدوین مقالات به ۲۰ زبان مختلف خاطرنشان کرد: این کنگره از لحاظ حجم مشارکت و همکاری مراکز علمی و پژوهشگران یکی از بزرگترین کنگره های کشور به شمار می آید که نشان دهنده میزان اهتمام جامعه علمی به قرآن کریم است.

وی ادامه داد: تا کنون بیش از ۲۳۰۰ چکیده مقاله و ۱۶۰۰ اصل مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است که نزدیک به ۱۵۰۰ مقاله داوری شده و ۸۷۵ مقاله نیز به مرحله قبول نهایی رسیده است.

رئیس این کنگره با اشاره به تدوین کتاب منبع شناختی ویژه کنگره اندیشه های قرآنی امام خامنه ای ابراز داشت: این منبع به معرفی ۱۹۷ کتاب، ۶۵ مقاله، ۷۰ پایان نامه، ۲۱ سایت، ۳۲ نرم افزار و ۸ همایش با موضوعات مرتبط با این همایش می پردازد.

حجت الاسلام والمسملین رضایی اصفهانی با اشاره به همکاری حداکثری همه مراکز همکار در این کنگره، یادآور شد: در زمینه هزینه های برگزاری نهایت صرفه جویی صورت گرفته است و بیشترین استفاده از ظرفیت داخلی مجموعه ها شده است.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسترحمی، معاون علمی کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای به بیان گزارشی از این کنگره پرداخت و خاطرنشان کرد: برای این کنگره که با هدف شناخت اندیشه های قرآنی امام خامنه ای در مباحث قرآنی و تبیین شخصیت قرآنی ایشان در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و تحکیم حکومت اسلامی برگزار خواهد شد، پانزده کارگروه علمی فعال گردید.

وی ادامه داد: کارگروه های تفسیر و علوم قرآن، روشن شناسی تفسیر و تدبر در قرآن، قرآن و علوم، ترجمه و حفظ و فنون قرائات، قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)، قرآن و مستشرقان، زن و خانواده، دولت، نظام و تمدن سازی و گام دوم، سبک زندگی، سیره و فعالیت های قرآنی معظم له، هنر، رسانه و فرهنگ، بین الملل و فقه و قرآن برای این کنگره تشکیل گردیده است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسترحمی با اشاره به برگزاری ۱۸۳ پیش نشست علمی، ۶۵ کارگاه آموزشی و ۱۲ کرسی علمی ویژه این کنگره، ابراز داشت: ۲۰ محور و ۷۰۰ ریز موضوع برای کنگره در نظر گرفته شده است و شیوه نامه نگارش و ارزیابی مقالات نیز آماده و در سامانه کنگره باگذاری گردید.

معاون علمی کنگره با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای انتشار آثار مرتبط با این کنگره به صورت چاپی و الکترونیک، تصریح کرد: تدوین بیش از سی جلد کتاب از مقالات متقن، یکی از خروجی های این کنگره خواهد بود.

در ادامه جلسه حجت الاسلام میریوسف موسوی، معاون اجرایی کنگره به بیان توضیحاتی پرداخت و ابراز داشت: سایت کنگره به نشانی hamayesh.miu.ac.ir/ khamenei/fa طراحی و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است و پوستر همایش نیز به پنج زبان فارسی، عربی، ترکی، انگلیسی و اردو ترجمه و انتشار یافته است.

وی با اشاره به برگزاری کنگره در ۹ مرحله ابراز داشت: این کنگره در ۲۳ و ۲۴ آبان ماه به ترتیب در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و ساختمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار خواهد شد و سپس در آذرماه به میزبانی اصفهان، دی ماه به میزبانی مشهد مقدس، بهمن ماه در قم، اسفند سال جاری در سوریه و لبنان، فروردین ۱۴۰۳ در شیراز، اردیبهش ۱۴۰۳ در تبریز و رمضان ۱۴۰۳ نیز در نمایندگی های المصطفی در کشورهای افریقایی برگزار خواهد شد.

شایان ذکر است حجت الاسلام والمسلمین دادسرشت از نمایندگی پاکستان، حجت الاسلام والمسلمین صالح از نمایندگی مشهد و حجت الاسلام والمسلمین عابدی‌نژاد معاون پژوهش المصطفی به صورت برخط در این جلسه حضور داشتند.

همچنین حجج اسلام، آقایان و خانم‌ها بشوی از کمیته بین الملل، برته از حوزه علمیه، رفیعی مسئول کارگروه سیره و فعالیت‌های قرآنی، رستمی نژاد، معاون آموزش حوزه، خانم دکتر طیبی از کارگروه زن و خانواده، دکتر نقیب از کارگروه روش شناسی تفسیر و تدبر در قرآن، لطفی نیاسر از صدا و سیما، کاویانی، رئیس رادیو معارف، الله اکبری، مدیرکل روابط عمومی المصطفی و شماری دیگر از مسئولان کارگروه‌ها و مراکز همکار نیز در این جلسه حضور داشتند که دقایقی به بیان گزارش از بخش‌های مرتبط به خود پرداختند.