بررسی انتقادی- مقایسه ای زنان در دو انسان‌شناسی غربی و قرآنی

نشست علمی «بررسی انتقادی- مقایسه ای زنان در دو انسان‌شناسی غربی و قرآنی» با همکاری معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی اصفهان و مدرسه عالی بنت المصطفی و ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی میرزایی عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة و رئیس اندیشکده المصطفی در تاریخ 8 بهمن ماه 1401 برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر میرزایی با اشاره به ضرورت پرداختن به مسأله زن، مباحث خود را آغاز نمود و با اشاره به وجود مدل‌های مختلف انسان شناسی در جهان بینی‌های مکاتب فکری معاصر، مهم‌ترین رسالت ما در مکتب فکری اسلام در حوزه زنان را ارائه مختصاتی از زن به عنوان مدل اسلام دانست که با توجه به جامعیت و جهانی بودن این دین، بتواند منطبق با نیازهای جهان امروز بوده و اشکالات نظریه های رقیب را پاسخگو باشد.

وی با طرح سه عنصر معاصریت، رقابت‌پذیری و کارآمدی برای موفقیت هر اندیشه و تئوری، خاطرنشان کرد: ما باید در ارائه مدل اسلامی از زن، باید بتوانیم ثابت کنیم بالنده‌ترین، نافع‌ترین و کارآمدترین نظریه در حوزه زنان در شریعت اسلام مطرح شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: چالش‌های امروز مسائل زنان در جهان امروز به دلیل آن است که انسان‌شناسی درستی را مطرح نکرده‌اند، درصورتی که قرآن محید دربرگیرنده بنیادهای اصلی انسان است و به شاخص‌های جهان‌شناسی و کلان‌نگریی توجه داشته است، به گونه‌ای که می‌توان گفت انسان‌شناسی قرآنی، فرارشته ای است.

رییس اندیشکده المصطفی با طرح انسان‌شناسی‌های غربی در مکاتب یونانی رومی، قرون‌وسطایی، مسیحی پروتستانی و سکولاریستی مدرن ، دستاورد آن را نفی کارآمدی عقل در حوزه متافیزیک، تجربه‌گرایی افراطی و نگاه شیئیتی به انسان دانست.

وی در پایان یادآور شد: در جهان اسلام معاصر، سه قرائت از جنبش‌های زنانه شامل متحجرانه، اسلام اصلاحات و اسلام ناب وجود دارد و ما باید تلاش کنیم از طریق مبانی قرآنی، الگویی از زن ارائه دهیم که در عین کارآمدی زن و محبوس نساختن او در خانه، شرافت، نجابت و شخصیت زن مسلمان را حفظ کند.