در درس اخلاق مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی بیان شد:

اخلاق، فرهنگ روحانیت است

آیت الله استاد سید کاظم مصطفوی در جلسه درس اخلاق طلاب مجتمع عالی علوم انسانی اسلامی پیرامون ارزش علم اخلاق و جایگاه آن در فرهنگ طلبگی اظهار داشت: "اخلاق، فرهنگ روحانیت است".

وی جایگاه علم اخلاق را ممتاز توصیف نموده و گفت: در بین تمامی علوم، مهمترین علم، مؤثرترین علم و انسان سازترین علم، علم اخلاق است؛ اما در عین حال مظلومترین علم هم علم اخلاق است. نتیجه انحطاط جامعه، عمل نکردن به اخلاق است. اخلاق یعنی راه و رسم زندگی کردن و انسانیت؛ اخلاق یعنی پایبندی به تمام زیبایی ها و دوری از تمام زشتی ها.

استاد مصطفوی در ادامه اظهار داشت: اگر در باره حکومت جهانی امام مهدی «عجل الله تعالی فرجه» داریم که زمین پر از قسط و داد میشود به این معناست که مردم تماما اخلاق مدار میشود و همه ناهنجاری ها و کج روی ها پایان می یابد. این استاد اخلاق مهمترین پیامد اخلاق را جای گرفتن در دل مردم دانست و فرمود که اگر شما بخواهید بعنوان مبلغ دین در بین مردم به تبلیغ دین بپردازید، ابتدا باید خودتان را در دل مردم جا بدهید که در اینصورت قطعا مردم پذیرای حرف شما خواهد شد و البته لازمه جای گرفتن در دل مردم، پیشه کردن اخلاق حسنه است.

همچنین در ادامه آیت الله مصطفوی با اشاره به دو حدیث زیبای مراقبت نفس از امام امیرالمومنین (علیه السلام) که فرمودند: رحم الله من راقب نفسه و خاف ربه. یعنی رحمت الهی بر کسیکه از نفسش مراقبت کند و از پروردگارش بترسد و حدیث محاسبه نفس از امام موسی ابن جعفر (علیه السلام) که فرمودند: لیس منا من لم یحاسب نفسه کل یوم. یعنی از ما نیست کسیکه در همه روز به محاسبه نفسش نپردازد، خاطرنشان کرد:  مراقبت و محاسبه نفس از ویژگی های مهم پیروان اهلبیت (علیهم السلام) است؛ مراقبت گناه یعنی تشخیص دادن و ترصد کردن گناه تا به دام آن نیفتد.

استاد مصطفوی مهمترین نکته حدیث مراقبت را، شامل شدن در دعای حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) دانست و ابراز داشت: دعای حضرت امیرالمومنین هم یقینا مستجاب است؛ پس خوشا به سعادت کسیکه مشمول دعای ایشان قرار بگیرد.

در پایان این استاد اخلاق راه کارهای عملی هم برای مراقبت و محاسبه نفس ارائه نمود و طلاب را به عملی کردن آن توصیه کرده و اظهار داشت: برای مراقبت نفس از گناه هر روز باید بعد از نماز صبح، اول و آخر برای پیامبر و اهلش صلوات فرستاده شود و مابین این دو صلوات این دعا خوانده شود “اللهم وفقنی لما تحب و ترضی”. و برای محاسبه نفس هم بایستی هر روز بعد از نماز عشا مروری بر گناهان آن روز صورت گیرد و از خداوند متعال طلب عفو و بخشش شود که نتیجه این مراقبت و محاسبه تربیت و رشد خواهد بود.