نماینده ولی فقیه در همدان:

اسلام منشا عقلانیت است

بنیان اسلام بر پایه عقل قرار داده شده است. عقل اگر در مکتب وحی قرار گیرد، می تواند واقعیت های هستی را به درستی درک نماید/ در نگاه اسلام، شناخت انسان از شناخت خدا نشات می گیرد و این سخن نشان می دهد در وجود انسان استعدادی نهفته است که به وجود خدا منتهی می شود.

اختتامیه کنفرانس بین المللی انسان شناسی در اندیشه سیاسی ابن سینا با سخنرانی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در همدان ادامه یافت.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، حجت الاسلام والمسلمین شعبانی در سخنان خود شعر همدان هم را شهر عقل و عرفان خواند و اظهار داشت: صحبت کردن در باره انسان شناسی نیازمند تخصص بسیار بالایی است. اسلام منشا عقلانیت است. ما در شیعه کتاب کافی را داریم که جز منابع ما می باشد و در آن، میان روایت های عقل و جهاد جمع شده است؛ یعنی بنیان اسلام بر پایه عقل قرار داده شده است. عقل اگر در مکتب وحی قرار گیرد، می تواند واقعیت های هستی را به درستی درک نماید.

وی ادامه داد: در نگاه اسلام، شناخت انسان از شناخت خدا نشات می گیرد و این سخن نشان می دهد در وجود انسان استعدادی نهفته است که به وجود خدا منتهی می شود. اگر انسان فقط گرفتار بدن شود، به سعادت حقیقی نخواهد رسید. بشر امروز گرفتاری های فراوانی دارد که با شنیدن حرف ها بوعلی سینا می تواند خود را نجات دهد.

نماینده ولی فقیه در همدان خاطرنشان کرد: اسلام گرفتاری ما را از عدم شناخت انسان می داند. اگر حقیقت وجود انسان شناخته شود، جامعه به سمت صلح و دوستی حرکت خواهد کرد و اسلام دینی است که به دنبال صلح و سازش است. امید است این جلسات سبب شود کتاب خدا را بیشتر مطالعه کنیم. شناخت حقیقی انسان با مطالعه خط به خط قرآن کریم حاصل می گردد.