مراسم شهادت حضرت امام صادق(علیه السلام) در مدرسه مبارکه مرعشیه

به مناسبت شهادت حضرت امام صادق(علیه السلام)، در پایان ترم تحصیلی و آستانه برگزاری امتحانات، حجت‌الاسلام والمسلمین جزائری، معاون آموزش المصطفی با حضور در جمع طلاب و اساتید مدرسه مبارکه مرعشیه سخنانی ایراد نمود.

وی با اشاره به کلمات نورانی امام صادق(علیه السلام)، اظهار داشت: علم واقعی علمی است که بتواند به منصه عمل و ظهور برسد. البته عمل هر علمی به حسب آن علم متفاوت است.

معاون آموزش المصطفی ادامه داد: علم را نباید حبس کرد بلکه بر اساس زکات العلم نشره تکلیف ما را در امر آموزش و تعلیم دیگران سنگین می‌کند و ما در برابر جهل دیگران مسئول هستیم چون در قرآن آمده یتفقهوا فی الدین والینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم نشان از آن دارد که علم تنها کافی نیست، انسان باید در مقابل جامعه، خود را مسئول و پاسخگو بداند.

وی خاطرنشان کرد: اگر خداوند توفیق داد که فرد در جوانی وارد این مسیر شود، به گزاره‌های دینی عمل کند و خود را در مقابل نشر دین مسئول بداند، دعی فی ملکوت السماوات عظیما، این شخص در عالم ملکوت و نزد فرشتگان الهی از او با عظمت نام برده میشود. تاکید امام در این حدیث برای این است که علم در کنار نورانیت و برکاتش یک شمشیر دولبه است. عالم اگر مهذب نبود، اگر اسیر نفس بود بدترین ضربه را او به دین خواهد زد ولی اگر عالم الهی بود مثل شیخ انصاری، که گوشه مسجد برای دو سه نفری درس میداد، و استاد بزرگ در مسجد متوجه توان علمی وی شد، شاگردان خود را به شاگردی وی ارجاع داد و وی کرسی عمومی یافت .

حجت‌الاسلام والمسلمین جزائری اظهار داشت: باید مواظب خود باشیم که خود و آینده خودمان را ارزان نفروشیم. از نعمت ‌های الهی در آموختن علم، دین شناسی است. شکر نعمت دین شناسی از اوجب واجبات است پس در علم آموزی برای دین شناسی جدیت داشته باشیم و کوشا باشیم.

وی یادآور شد: صرف مدارک کارشناسی، ارشد و دکتری و دیگر عناوین هیچ ارزشی ندارد مگر برای خدا و در راه خدا باشد. در کنار علم، تهذیب، تقوی و فرصت زیارت و همجواری حضرت فاطمه معصومه را قدر بدانید. در کارهای علمی منظم باشید و مطالعه، مباحثه و تدریس را در برنامه‌تان داشته باشید.