جلسه نقد کتاب «بررسی پدیده اسراف و پیامدهای آن در افغانستان»

جلسه معرفی و نقد کتاب «بررسی پدیده اسراف و پیامدهای آن در افغانستان» در نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار شد.

این نشست، که دبیری آن را آقای محمدعلی توحیدی بر عهده داشت، با قرائت قرآن کریم شروع شد و سپس نویسندۀ کتاب، آقای خادم حسین فاضلی به معرفی کتاب پرداخت و آنگاه ناقدان آقایان قربانعلی فکرت و محمدعالم احمدزاده به نقد آن پرداختند.

آقای فاضلی هدف و انگیزه‌اش از نگاشتن این کتاب را فضای حاکم بر افغانستان و مصارف پرهزینه‌ای عنوان کرد که بیشتر در میان حاکمان گذشته و وابستگان آنها رواج داشت و در برخی مجالس و محافل ناظر عینی ریخت و پاش‌ها بی‌رویه بودند.

وی با اذعان به اینکه مطالب کتاب با توجه به محدودیت‌های که وجود داشت بسیار اندک از بسیاری است که باید بدان پرداخته می‌شد.

آقای فکرت ناقد اول، با بیان چندین امتیاز برای این کتاب، به برخی از مشکلات ساختاری و محتوایی آن پرداختند و یکی از مشکلات اساسی آن را عنوان ناهمخوان کتاب با محتوای آن قلمداد کرد.

آقای احمدزاده ناقد دوم، نیز ضمن تأکید بر عدم همخوانی عنوان و محتوای کتاب، تعمیم دادن موارد جزئی را به کلیت یک جامعه و مردم از کاستی‌های غیر قابل اغماض این کتاب خواندند.

در پایان مولف ضمن تشکر از ناقدین، اظهار امیدواری کرد که در ویرایش جدید اثر نقدهای گفته شده ناقدین و برخی از کاستی‌های موجود کتاب را بر طرف کند.