در درس اخلاق جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان تصریح شد؛

حیات طیبه، زندگی توام با آرامش و درک نفحات رحمانی در گرو عمل صالح

 درس اخلاق ویژه اساتید و کارکنان جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسینی رئیس نمایندگی گلستان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در این درس اخلاق ضمن تبیین و تشریح فرازی دیگر از دعای مکارم الاخلاق با استعاره از عبارت “وَ بِعَمَلِي إِلَي أَحْسَنِ الْأَعْمَالِ”، این فراز را ترجمان “تبدیل زندگی به بندگی از دیدگاه امام زین العابدین علیه السلام” دانست و ابراز داشت: از اين جمله كه امام درباره احسن الاعمال می فرماید روشن می گردد كه اعمال نیز همانند نيت ، از نظر ارزش معنوی ، درجات و مراتبی دارد و امام علیه السلام از پروردگار درخواست می كند كه عملش بهترين و عالی ترين اعمال باشد.

وی در تبیین این مفهوم عنوان کرد: برای نیل به مقصود آفرینش یا مقام عبودیت پروردگار که همواره در قرآن کریم مورد تاکید است(نظیر آیه شریفه  يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ) باید به دو مهم توجه نمائیم؛ نخست ایمان و اعتقاد راسخ و پس از آن انجام عمل صالح یا کارهای نیک!

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در گلستان در توصیف عمل صالح اظهار داشت: عمل صالح آن عملی است که هم از نگاه شارع مقدس و هم از نگاه عقلا مورد تایید باشد بعبارت دیگر هم مورد تایید دین باشد و هم مورد تایید عقل.

وی در تشریح این موضوع اظهار داشت: در انجام اعمال صالح کمیت به اندازه کیفیت اهمیت ندارد بلکه آنچه حائز اهمیت است آن است که عمل انسان منطبق بر شریعت و بر اساس نیت خالص باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در ادامه تصریح کرد: آیات فراوانی در قرآن کریم در خصوص عمل صالح وجود دارد منجمله آیه کریمه “الذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا” که در آن انجام عمل صالح ، غایت فرآیند خلقت معرفی شده است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به وجود احادیث فراوان در خصوص عمل صالح افزود : امام علی عليه السلام در جواب شخصى كه موعظه و اندرزى از او خواست فرمودند: “لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ” (از كسانى نباش كه بدون عمل اميد سعادت اخروى دارد) و نیز از امام هادى عليه السلام مروی است که فرمودند: مردم در دنيا با اموال سر و كار دارند و در آخرت با اعمال نیک! (النّاسُ فِي الدّنيا بِالأموالِ ، و في الآخِرَةِ بِالأعمالِ)

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در بخش پایانی سخنان خود به تبیین آثار و پیامدهای انجام اعمال صالح پرداختند و ابراز داشت: نخستین پیامد انجام عمل صالح طبق آیه شریفه ” إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ” (کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، بهترین مخلوقات هستند!) قرار گرفتن در زمره سعدا و نیکبختان است.

وی افزود: حیات طیبه و زندگی پاک و توام با آرامش و نفحات رحمانی زمانی محقق می گردد که انسان به انجام اعمال نیک بپردازد. چرا که قرآن کریم می فرماید : “مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ” (هر کس کار شایسته‌ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که مؤمن است، او را به حیاتی پاک زنده می‌داریم؛ و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام می‌دادند، خواهیم داد.)

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در استان گلستان از دوری از اضطراب و ترس (إِنَّ أَولِيَآءَ ٱللَّهِ لَا خَوۡفٌ عَلَيهِم وَلَا هُم يَحزَنُونَ) ، محبوبیت در بین مردم (إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـلِحَتِ سَيَجعَلُ لَهُمُ ٱلرَّحمَنُ وُدا) و قرار گرفتن در صف صالحین (وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَنُدْخِلَنَّهُمْ فِي الصَّالِحِينَ) را از دیگر پیامدها و آثار انجام اعمال حسنه و کردار نیک برشمردند و بر ضرورت توجه به معارف حیات بخش قرآن و اهل بیت برای الگو گیری در پرداحتن به کارهای شایسته تاکید کردند.