آیت الله اعرافی در دیدار اعضای دبیرخانه کنگره اندیشه های قرآنی امام خامنه ای:

رهبر انقلاب در مسائل علمی از ذوقی سلیم بهره مند است

اعضای دبیرخانه کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای(مدظله العالی)، شب گذشته با آیت الله اعرافی، رئیس حوزه های علمیه سراسر کشور دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله اعرافی در این دیدار ضمن ابراز همبستگی با مردم مظلوم غزه و فلسطین و تجلیل از تلاش های صورت گرفته در جهت برگزاری این کنگره، خاطرنشان کرد: مناسب است این کنگره به صورت سفارشی به دنبال کشف قواعد حاکم بر منهج تفسیری رهبر انقلاب باشد. استکشاف قواعد، اصول و شیوه های این منهج علمی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با دقت دنبال شود .

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور چند نکته را در تفسیرهای مقام معظم رهبری برجسته دانست و گفت: جمع روشنفکری و افق گشایی های نو همراه با حفظ اصالت در تفسیر معظم له مشاهده می شود. گاهی برخی تفاسیر در ورود به مباحث جدید با انحرافاتی مواجه شده اند و برخی آثار تفسیری نیز از متن حوادث روز غافل هستند. در تفسیر معظم له با وجود قرار گرفتن در عرصه های نو و متن حوادث زمانه، مناهج اجتهادی و اصیل نیز به صورت کامل رعایت شده است.

وی مقام معظم رهبری را در مسائل علمی بهره مند از ذوقی سلیم دانست و یادآور شد: در آثار تفسیری رهبر انقلاب، ضمن رعایت عمق علمی، دریافت روان و جذاب بدون پرداختن به حواشی دیده می شود. از دیگر نکات محوریت یافتن مسائل اجتماعی و سیاسی در آثار تفسیری رهبر انقلاب به تناسب زمان و جایگاه رهبری ایشان است که این پیوند باید به عنوان یک شیوه نو و راهگشا مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله اعرافی با اشاره به سوابق تفسیری امام خامنه ای پیش از انقلاب اسلامی، تصریح کرد: پیوند مطالب تفسیری معظم له با شرایط پیش از انقلاب یکی از نکاتی است که باید مورد تحقیق قرار گیرد. در زمانی که اندیشه های مارکسیستی و غربی و فضای روشنفکری رواج داشته است، نوع تفسیر ایشان در برابر این تفکرات می تواند افق های جدیدی را آشکار نماید.

وی با اشاره به اهمیت مستندسازی اندیشه های مقام معظم رهبری با قرآن کریم ابراز داشت: رهبر انقلاب اسلامی از ابتدای جوانی حائز اندیشه قرآنی بوده است و لذا همه بیانات و رهنمودهای ایشان برخاسته از آیات قرآن کریم است.

مدیر حوزه علمیه سراسر کشور در پایان خاطرنشان کرد: مباحث تطبیقی میان اندیشه های رهبری و برخی دیگر از مفسران و شخصیت های قرآن پژوه معاصر ایشان می تواند به گردآوری منظومه قرآنی گرانبهایی بیانجامد. همچنین جا دارد آثار این همایش به عنوان منابع رشته های علمی حوزه علمیه، جامعةالمصطفی و سایر مراکز دانشگاهی بهره برداری شود.

دریافت بیش از ۲۳۰۰ مقاله در دبیرخانه کنگره

گفتنی است در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضایی اصفهانی، دبیر علمی کنگره اندیشه های قرآنی امام خامنه ای با اشاره به این که جنبه های علمی مقام معظم رهبری همچنان برای بخش زیادی از افراد جامعه شناخته شده نیست، ابراز داشت: این کنگره با هدف معرفی اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری کار خود را از سال ۱۳۹۸ آغاز کرد و تا کنون بیش از ۱۸۳ مرکز علمی و دانشگاهی در این کنگره مشارکت نموده اند.

وی در ادامه گزارشی از پیشرفت برنامه های این کنگره ارائه نمود و با اشاره به برگزاری ۱۲۰ پیش نشست و نزدیک به هفتاد کرسی پیرامون این کنگره، ابراز داشت: تعداد مقالات دریافتی دبیرخانه از ۲۳۰۰ مورد عبور کرده است که رشد چشمگیری را نسبت به سایر کنگره های مشابه نمایان می سازد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با اشاره به برگزاری این کنگره بین المللی در قالب چندین اجلاسیه، اظهار داشت: روز سه شنبه اولین اجلاسیه کنگره به میزبانی دانشگاه آزاد آغاز به کار خواهد کرد و در ادامه نیز اجلاسیه هایی در استان های اصفهان، خراسان، قم، تبریز و کشورهای سوریه، لبنان، هند، پاکستان، افریقاو… برگزار خواهد شد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین زمانی، عضو شورای سیاست گذاری این کنگره اظهار داشت: در میان ۵۷ کشور اسلامی، خداوند متعال به ما رهبری با دانش و فرزانه عنایت فرموده است. برای شکر این نعمت لازم است ابعاد علمی رهبری بدون مبالغه به اقشار مختلف کشور و جهان اسلام معرفی گردد.

حجت الاسلام والمسلمین فاکر میبدی نیز معرفی بعد علمی مقام معظم رهبری را از ضروریاتی دانست که در گذشته تا حدودی مورد غفلت قرار گرفته است و ابراز داشت: مقام معظم رهبری فقیهی ژرف نگر است و باید افکار ایشان به گستره جغرافیای جهان ارائه گردد. همچنین جا دارد افزون بر ساحت قرآنی، به اندیشه های دیگر ایشان از جمله در مباحث حدیثی و کلامی با حمایت مدیریت حوزه علمیه پرداخته شود.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد، معاون آموزش حوزه علمیه نیز در سخنانی با تاکید بر اهمیت فراوان شناساندن اندیشه زلال مقام معظم رهبری، یادآور شد: غالب آثار تدوین یافته در این عرصه، بیشتر به سمت نکات تفسیری در بیانات معظم له سوق یافته است در حالی که بخش اعظم اندیشه های قرآنی رهبر انقلاب باید از گفتمان ایشان اتخاذ شود که برگرفته از آیات کلام الهی است.

گفتنی است آقای الله اکبری، مدیرکل روابط عمومی جامعةالمصطفی نیز در این دیدار گزارشی از تمهیدات رسانه ای در نظر گرفته شده برای انعکاس مناسب این کنگره بین المللی ارائه نمود.