نشست هم اندیشی معاونان پژوهش مراکز و صفوف جامعةالمصطفی

نشست هم اندیشی معاونان پژوهش مراکز و صفوف جامعةالمصطفی صبح امروز در سالن عارف حسینی مجتمع جامع امام خمینی(قدس سره) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی نژاد، معاون پژوهش جامعةالمصطفی در این نشست ضمن عرض خیرمقدم به همه معاونان و دست اندرکاران پژوهشی مراکز و صفوف المصطفی به اساسی ترین متغیرهای ارتقای کیفیت پژوهشی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: یکی از مهمترین متغیرها برنامه های تربیتی پژوهشگر است که این برنامه ها به دو شکل قابل اجراست.

وی ادامه داد: روش نخست انجام مجموعه اقدامات توسط صفوف بر اساس برنامه های محوله است اما روش دوم و موثر این است که فعالیت ها معطوف به تربیت پژوهشگر باشد.

معاون پژوهش المصطفی، توانمندی پژوهشی را دارای شاخص های معینی دانست و ابراز داشت: برنامه های ما باید ناظر به این مسئله باشد که به تولید نظریه و تربیت متفکر تراز دست یابیم.

وی مجموعه تلاش های معاونت پژوهش در این زمینه را تا کنون خوب ارزیابی کرد و اذعان داشت: با این وجود برنامه ریزی و سرمایه گذاری ما باید معطوف به ارتقای تربیت پژوهشی باشد که از اهمیت بالایی برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی نژاد، نکته حائز اهمیت را مسئله جایگاه معاونت های پژوهشی در صفوف خواند و ابراز داشت: وضعیت فعلی این معاونت ها چندان مطلوب نیست. آنچه می تواند جایگاه پژوهش در المصطلفی را تقویت نماید، به ارتقای جایگاه معاونت پژوهش صفوف بستگی دارد.

معاون پژوهش المصطفی در پایان، معاونان پژوهش المصطفی را عناصر موثری نامید که هدایت پژوهشی را در میدان برعهده می گیرند و خاطرنشان کرد: باید نظرات و دیدگاه های این عزیزان دریافت و لحاظ شود تا بتوانیم برنامه راهبردی معطوف به توانمندسازی پژوهشی را با همراهی آنان محقق نماییم.

گفتنی است در ادامه این جلسه معاونان پژوهش صفوف و مراکز المصطفی به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.

در بخش پایانی این نشست آقای قلی زاده، مدیرکل ساماندهی و پشتیبانی پژوهشی و دبیر دائمی هفته پژوهش المصطفی گزارشی از دبیرخانه دائمی هفته پژوهش و فعالیت های آن ارائه نمود و اظهار داشت: از اعضای شورای سیاستگذاری هفته پژوهش  سپاسگزارم که با تمام توان به بهبود شرایط و ارتقای جایگاه پژوهش در المصطفی همت می گمارند.

وی ادامه داد: دبیرخانه دائمی هفته پژوهش در طی سال پژوهشی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ فعالیت های مختلفی داشته است. برگزاری۲۱ جلسه، یکی از این فعالیت ها بوده است و امروز نیز جلسه بیست و دوم شورای سیاستگذاری برگزار می شود.

آقای قلی زاده در تشریح برنامه های هفته پژوهش امسال اذعان داشت: یکی از این اقدامات، تقدیر از کتابداران بود که برای بار سوم انجام شد و حرکت بسیار خوبی به شمار می رود و زحمات کتابداران و مدیران کتابخانه ها مورد تقدیر قرار گرفت.جلسه شورای معاونان پژوهشی، همچنین نخستین اجلاسیه آینده پژوهی در پژوهش المصطفی از دیگر برنامه های این هفته است.

وی برگزاری نخستین گردهمایی کارگزاران پژوهشی المصطفی، جلسه هم اندیشی با نمایندگان مراکز و نشست خبری ویژه هفته پژوهش را از دیگر برنامه های این معاونت پیش از افتتاحیه هفته پژوهش و نمایشگاه آن در ۱۸ آذرماه برشمرد و افزود:‌نشست علمی «تبیین رابطه علمی علم و دین» را در ۱۹ آذرماه خواهیم داشت که با حضور دکتر گلشنی برگزار خواهد شد. همچنین شورای پژوهشی المصطفی در ۱۹ آذرماه برگزار می شود و در روز بعد از آن نیز مراسم نکوداشت پژوهشگران، انجمن ها و تشکل های علمی برتر را برگزار خواهیم نمود.

دبیر هفته پژوهش المصطفی برگزاری کارگاه «روش شناسی و مبانی نظری مطالعات آینده»،اجلاسیه تقدیر از اعضای هیئت علمی برتر در عرصه پژوهش،جلسه نقد کتاب، شورای المصطفی و اختتامیه هفته پژوهش در ۲۳ آذرماه را از دیگر برنامه های این هفته برشمرد.

آقای قلی زاده در پایان افزود: در هفته پژوهش، معاونان پژوهش در مراکز تابعه، پیوسته و نمایندگی های داخل و خارج کشور، هم میزبان و هم صاحب مجلس هستند. حضور حداکثری شما، انجمن ها و تشکل های علمی، پژوهشگران، طلاب و اساتید در نمایشگاه، بسیار مورد تأکید است.