در درس اخلاق ویژه اساتید و کارکنان نمایندگی گلستان تبیین شد؛

 آثار و برکات توبه در نگاه آیات و روایات

درس اخلاق ویژه اساتید و کارکنان جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسینی رئیس نمایندگی جامعة المصطفی در گلستان برگزار شد.

 

وی در این درس به تبیین و تشریح فرازی دیگر از دعای مکارم الاخلاق پرداخت و در تشریح عبارت ” و‌ استصلح بقدرتك ما‌ فسد منى” اظهار داشت: استصلاح در‌ مقابل استفساد است. استصلاح به‌ معناى خواستن صلاح ‌و‌ اصلاح است ‌و‌ استفساد همت گماردن در‌ افساد ‌و‌ از‌ پى فساد رفتن است. پیروان امام سجاد (ع) بايد اين دعا را‌ از‌ ‌آن حضرت بياموزند ‌و‌ همه روزه اين مهم را‌ از‌ خدا بخواهند ‌و‌ عرضه بدارند که بار الها! آنچه در‌ جسم ‌و‌ جان من‌ به‌ فساد گراييده ‌و‌ از‌ راه مستقيم خود خارج شده است تو‌ با‌ قدرت لايزال خود آنرا اصلاح فرما.

نمایندگی جامعة المصطفی در گلستان توبه را مهمترین راه اصلاح دانستند و در  تشریح “مفهوم توبه” عنوان کرد: انسان همواره در معرض لغزش هاست، هواى نفس، شهوات از درون و وسوسه هاى شياطينِ انس و جن و زرق و برق دنيا از برون، دائماً طوفانى در اطراف او به راه مى اندازد و گاه گرفتار لغزش مى گردد. اگر باب توبه به روى او گشوده نشود مأيوس مى گردد و به دنبال آن در درياى گناه غوطه ور خواهد شد؛ اما خداوند رحمان و رحيم درهاى توبه و اصلاح خويشتن را به روى او گشوده و وعده قبول به توبه كنندگان حقيقى داده است تا از رحمت خدا مأيوس نشوند و از مسير حق منحرف نگردند.

وی اظهار داشت: در باره اهمیت توبه در روایات می خوانیم که آن کسی که توبه کند مانند کسی است که بی گناه باشد. «اَلتَّائِبُ مِنَ الذَّنبِ كَمَن لا ذَنبَ لَه» بلکه این یک امر قرآنی است؛ چرا که خدای متعال می فرماید : ” اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا” (از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است.)

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در ادامه تصریح کرد: توبه از مهم ترین آموزه های تربیتی- اخلاقی است که آثار و برکات بسیاری دارد که بخشش گناهان از آن جمله است .با توبه، گناهان محو می شود.لذاست که امام علی (ع) فرمود: “التَوبَةُ مُحاةٌ”(توبه، پاک کننده گناهان است.)

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دیگر ثمرات توبه ابراز داشت: یکی از مهم ترین آثار روانی و اجتماعی توبه این است که شخص گناهکار را نسبت به ترک گناه، اصلاح نفس و در پیش گرفتن راه خیر و سعادت، امیدوار می سازد. حفظ ارتباط با خدا دیگر ثمره توبه است و امام صادق (ع) در این زمینه فرموده است :التّوبَةُ حَبلُ اللّهِ وَ مَدَدُ عنایتِه وَ لابُدَّ لِلعَبد من مداومةِ التوبةِ عَلی کلِّ حالٍ (توبه ریسمان امداد خداوند و وسیله کمک الهی است و استمرار آن در هر حال برای بنده خدا لازم است.)

وی افزود: انسان در سایه توبه آبرو پیدا می کند. و ضعف های گذشته اش جبران می شود. پیامبر (ص) می فرماید: التّوبَة تَجُبُّ ما قَبلَها (توبه، گذشته ها را محو می سازد). تبدیل بدی ها به خوبی نیز یکی دیگر از آثار توبه، است. قرآن کریم می فرماید:مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلًا صالِحاً فَأُوْلئِک یبَدِّلُ اللَّهُ سَیئاتِهِمْ حَسَناتٍ (کسی که توبه کرده و ایمان آورده و عمل صالح انجام دهد، خداوند بدی های آنان را به حسنات تبدیل می نماید.)

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در بخش پایانی سخنان خود ورود به بهشت را از دیگر برکات توبه برشمردند و ابراز داشت: قرآن می فرماید: “إِلَّا مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَأُولئِک یدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا یظْلَمُونَ شَیئا”(مگر آنانکه توبه کنند، و ایمان بیاورند، و کار شایسته انجام دهند؛ چنین کسانی داخل بهشت می شوند، و کمترین ستمی به آنان نخواهد شد.)و در آیه دیگر می فرماید:”یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَی اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسی رَبُّکمْ أَنْ یکفِّرَ عَنْکمْ سَیئاتِکمْ وَ یدْخِلَکمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ یوْمَ لا یخْزِی اللَّهُ النَّبِی وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ یسْعی بَینَ أَیدِیهِمْ وَ بِأَیمانِهِمْ یقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَ اغْفِرْ لَنا إِنَّک عَلی کلِّ شَی ءٍ قَدِیرٌ”(ای کسانی که ایمان آورده اید بسوی خدا توبه کنید، توبه ای خالص؛ امید است (با این کار) پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغهایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است وارد کند، در آن روزی که خداوند پیامبر و کسانی را که با او ایمان آوردند خوار نمی کند؛ این در حالی است که نورشان پیشاپیش آنان و از سوی راستشان در حرکت است، و می گویند: «پروردگارا! نور ما را کامل کن و ما را ببخش که تو بر هر چیز توانایی!)