در درس اخلاق ویژه طلاب مدرسه عالی خواهران گلستان تبیین شد؛

مراتب و فرایند توبه و آثار آن از منظر روایات اسلامی

 درس اخلاق ویژه طلاب مدرسه عالی خواهران نمایندگی گلستان با سخنرانی سرکار خانم رجبی از اساتید مدرسه عالی خواهران برگزار شد.

وی در این درس به تبیین آثار توبه از منظر علم اخلاق پرداخت و اظهار داشت: قرآن کریم توبه را بازگشت از گناه و ترک آن به بهترین وجه معرفی می‌نماید و در سوره آل‌عمران می‌فرماید: “وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ” (و آنها که وقتی مرتکب عمل زشتی شوند، یا به خود ستم کنند، به یاد خدا می‌افتند؛ و برای گناهان خود، طلب آمرزش می‌کنند – و کیست جز خدا که گناهان را ببخشد؟- و بر گناه، اصرار نمی‌ورزند، با اینکه می‌دانند.)

 وی افزود: غزالی می‌گوید توبه همانا علم به عظمت گناه و پشیمانی و عزم بر ترک آن است که دارای مراتب و فرایندی است.

 سرکار خانم رجبی در تبیین مراتب و فرایند توبه ابراز داشت: فرایند توبه عبارت است از بازگشت همراه با پشیمانی به‌سوی خدا، دوری از گناه و عزم و اراده بر عدم بازگشت، طلب مغفرت از خدا به‌خاطر گناهان، سعی و تلاش در جبران گذشته حق‌الله و حق‌الناس و در آخر روی‌آوردن به حسنات.

 استاد حوزه و دانشگاه در زمینه آثار توبه اظهار داشت: بر اساس روایات و آیات، گناه رزق را قطع می‌کند و توبه موجب افزایش روزی انسان می‌شود. همچنین توبه امیدآفرین است درحالی‌که گناه قطع امید می‌کند. بزرگ‌ترین گناه یاس از رحمت خداوند است. با توبه گذشته جبران می‌شود، بدی‌ها به خوبی‌ها تبدیل می‌شود و مددهای غیبی و رستگاری شامل حال انسان می‌گردد.