رئیس جامعةالمصطفی:

قرآن کریم محور شکل گیری تمدن نوین اسلامی است

چهارمین اجلاسیه همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای، صبح امروز با پخش پیام تصویری رئیس المصطفی به این اجلاسیه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در این پیام با تأکید بر اهمیت موضوع این همایش، اظهار داشت: ویژگی نخست این همایش، قرآن کریم و جایگاه با عظمت این کتاب الهی و ویژگی دوم، نگاه و اندیشه‌های قرآنی رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی است.

وی در ادامه ابراز داشت: قرآن عزیز محور شکل گیری جامعه و تمدن اسلامی بوده است و تا امروز نیز مهم‌ترین منبع برای زندگی مسلمانان و فرهنگ اسلامی به شمار می‌آید و به گمان ما، محور شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است.

رئیس جامعةالمصطفی با تأکید بر نیاز جهان، به یک تمدن جدید الهی و معنوی با محوریت قرآن کریم، خاطرنشان کرد: قرآن برنامه جامع زندگی بشر است.  نکته‌ای که مورد توجه قرآن پژوهان یک قرن اخیر قرار گرفته است و بیشتر از گذشته به آن پرداخته شده، نگاه منظومه‌ای و نظام وار به قرآن کریم است که یک منظومه فکری و نظام جامع زندگی را به بشر ارائه می‌نماید.

وی نظام زندگی را سازگار با جهانبینی انسان دانست و یادآور شد: هر اعتقاد و اخلاقی باید با روابط اجتماعی و نظام خاص زندگی خود هماهنگ گردد. قرآن کریم مبنای یک مدنیت و نظام اجتماعی جدید، بلکه یک نظام جهانی است که از آن با عنوان تمدن یاد می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی تصریح کرد: در میان متفکرانی که این نگاه منظومه‌ای به قرآن کریم را داشته‌اند، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از شاخص‌ترین افرادی است که به وضوح این اندیشه را تبیین نموده است. کتاب طرح کلی اندیشه اسلامیِ معظم له با یک نگاه نظام‌مند، از ایمان و نگاه توحیدی به جهان، به نظام جامع حکمرانی و اداره جامعه می‌رسد.

وی این نگاه را در تعارض کامل با دیدگاهی دانست که رسالت انبیاء را صرفا بیان توصیه‌های اخلاقی و متنبه نمودن انسان نسبت به ماوراء الطبیعه می داند و گفت: اندیشه‌های قرآنی رهبر حکیم و فرزانه‌ی انقلاب اسلامی، نگاهی جامع و منظومه‌ای است.

رئیس المصطفی، مسئله مهم زندگی بشر را موضوع تمدن، مدنیت، سبک زندگی و فرهنگ در همه ابعاد برشمرد و اذعان داشت: ما امروز با تمدن مادی مواجه هستیم که با مبانی سودمحوری، فردمحوری، لذت جویی، ارزش‌های مادی را حاکم نموده و ارزش های اخلاقی را به حاشیه برده است. طبیعغتا محصول این نگاه، پیامدهای تلخی است که در جهان شاهد آن هستیم.

وی ادامه داد: نسخه ساخت یک تمدن الهی، اخلاقی و با ارزش‌های انسانیِ جهان‌شمول تنها در قرآن کریم یافت می‌شود که می‌تواند برای بشریت نویدبخش یک تمدن الهی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، رسالت مراکز علمی را رساندن این پیام نورانی و الهی به قلغبهای مشتاق در سراسر جهان دانست و تصریح کرد: حوادث عالم و تلخی‌هایی که بشر شاهد آن است از جمله موضوع فلسطین و غزه، دل‌های فراوانی را به سمت این حقایق الهی و معنوی متوجه ساخته است. من از همه برگزارکنندگان این همایش تقدیر می نمایم و امیدوارم بتوانید پیام قرآن کریم را در نقاط مختلف عالم منتشر نمایید و یک افق نورانی تازه را برای بشریت رقم زنید.