به همت نمایندگی جامعة المصطفی العالمیة در افغانستان برگزار شد؛

ششمین پیش نشست همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین  

نشست علمی « بررسی نقش حقوق بشر توسط اسرائیل از منظر فقه، حقوق و اسناد بین الملل» در قالب ششمین پیش نشست همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین  در نمایندگی جامعةالمصطفی در افغانستان برگزار شد.

نشست علمی« بررسی نقش حقوق بشر توسط اسرائیل از منظر فقه، حقوق و اسناد بین الملل» از سلسله پیش نشست« همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین» در نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان با حضور اساتید، دانشجویان و کارمندان نمایندگی و ارائه سید عزیزالله موسوی و غلام یحیی طاهری برگزار شد.

سید عزیزالله موسوی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به ادله های فقهی نقض حقوق بشر توسط اسرائیل در جنگ اخیر غزه اظهار داشت: اصول مشترکی بین فقه اسلامی و حقوق بشر غربی وجود دارند مثل اصل کرامت انسانی، عدم توسل به زور، اصل حق تعیین سرنوشت ملت ها توسط خودشان و اضافه بر این ها در فقه اسلامی هم از جهت کمی و هم از جهت کیفی حقوق فراوانی برای بشر پیش‌بینی شده‌اند که در اعلامیه‌ها، منشورات و اسناد بین المللی اصلا بدان ها توجه نشده است.

وی یادآور شد: از نظر فقه اسلامی کشتن چهارده طایفه ممنوع است مثل سالخوردگان، زنان، کودکان، بیماران، صاحبان حرفه و فن، عابدان، نابینایان، زمین‌گیر شدگان و…؛ در حالی که امروز در غزه اتفاقات خیلی وحشتناکی افتاده که اگر از منظر حقوق بشر بررسی شود؛ به عنوان نقض حقوق بشر شمرده می شود.

وی افزود: این مسئله از منظر فقه نیز می‌تواند مورد توجه باشد؛ زمانی که دو کشور و قدرت رو در روی همدیگر قرار گرفتند و منازعه پیش آمد؛ اینجا بحث حقوق انسان های بی‌گناه به وجود می‌آید که از منظر فقه و حقوق قابل بررسی است. در جنگ امروز غزه هم مصادیق واقعی این مسئله را ما شاهد هستیم.

غلام یحیی طاهری در ادامه این نشست در رابطه با موارد نقض حقوق بشر در سرزمین های اشغالی فلسطین از منظر اصول و قواعد بین المللی تصریح کرد: بر اساس اصول مسلم بین‌المللی اسرائیل جنایات فراوانی در غزه انجام داده است که جهان شاهد است؛ مصادیق متعددی از جنایت جنگی را می‌توان مثال زد که قتل انسان های بی‌گناه، تخریب اماکن خصوصی و عمومی، نسل‌کشی، کشتار وسیع کودکان و زنان، تخریب اماکن دینی و مذهبی، قتل خبرنگاران و امداد رسانان و… از بارزترین مصادیق نقض شده است.

وی افزود: آنچه از جهت حقوقی قابل اثبات است گزارش‌های نهادهای معتبر مانند سازمان صلیب سرخ و… بوده که همگی مستند  و در نهادهای حقوقی بین‌المللی قابل بررسی است.

طاهری در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: آنچه که لازم به شکل‌گیری است بیداری اسلامی بوده که باید کشورهای اسلامی منطقه و سازمان کنفرانس اسلامی برای پیشبرد امور حقوقی طرح دعوا کنند و از کمک و همکاری لجستیکی با اسرائیل پرهیز شود.