در هفتمین پیش نشست همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین؛

ماهیت مساله فلسطین و مسئولیت نخبگان در قبال آن از دیدگاه اسلام بررسی شد

نشست علمی «ماهیت مساله فلسطین و مسئولیت نخبگان در قبال آن از دیدگاه اسلام» به همت نمایندگی جامعةالمصطفی برگزار شد.

نشست علمی« ماهیت مساله فلسطین و مسئولیت نخبگان در قبال آن از دیدگاه اسلام» از سلسله پیش نشست های همایش بین المللی« ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین » در نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان با ارائه آقایان مصطفی احسانی و علی شاه فایق و حضور اساتید، دانشجویان و کارمندان نمایندگی برگزار گردید.

 

علی شاه فایق در ابتدای این نشست به بررسی ماهیت و چیستی مساله فلسطین پرداخت و خاطرنشان کرد: قریب به یک قرن است که مسأله اشغال فلسطین و تشکیل دولت یهود، از مسائل مهم جهان اسلام است و علمای مسلمان، فراخور مسئولیتشان و در موقعیت‌های اجتماعی و سیاسی، نسبت به این مسأله واکنش نشان داده‌اند.

وی با بیان این که همه علمای اسلام بر مبارزه با اشغالگران تا آزادی سرزمین فلسطین تاکید دارند، یادآور شد: گرچه در طی دهه‌های اول تشکیل دولت صهیونیستی در خاک فلسطین، کشورهای عرب همسایه فلسطین، مانند مصر و سوریه پیشگامان مبارزه با اشغالگری بودند، اما شکست‌های پیاپی اعراب از اسرائیل، بیشتر این کشورها را از دایره حمایت از مبارزان فلسطینی خارج کرد و در نهایت بیشتر آنان تن به سازش با رژیم صهیونیستی دادند.

سخنران این نشست ابراز داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به رهبری امام خمینی(ره)، مبارزه با اشغالگری صهیونیست‌ها و حمایت از فلسطین، به عنوان یک سیاست ثابت توسط مسئولان جمهوری اسلامی اعلام و اتخاذ شد؛ اکنون سخن عالمان شیعه مبنی بر ضرورت مبارزه برای آزادی فلسطین، با ابزار قدرت و سیاست، بر همین اساس حمایت از منافع جهان اسلام به خصوص ملت‌های مظلوم مسلمان از اولین شعارهایی بود که توسط امام خمینی (ره) بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح گردید.

علی شاه فایق با انسانی دانستن ماهیت مساله فلسطین بیان داشت: مساله فلسطین یک مساله انسانی است نه صرفاً مسئله عربی یا اسلامی؛ زیرا رژیم صهیونیستی هر روز مرتکب نقض فاحش، مستمر و سیستماتیک حقوق بشر از جمله ‏حقوق کودک می‌شود.

وی افزود: عادی سازی روابط با این رژیم کودک‌کش نه تنها به صلح در فلسطین منجر ‏نمی‌شود؛ بلکه باعث تشویق این رژیم به ظلم و اشغالگری بیشتر خواهد شد؛ باید توجه داشته باشیم که قدس سرزمین مردم فلسطین و قبله اول مسلمانان است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را بخرد و یا اشغال ‏کند.

مصطفی احسانی نیز در ادامه این نشست در مورد نقش نخبگان ومسولیت آنان در قبال مردم فلسطین مطالب خود را بیان و ابراز داشت: جامعه روشنفکر و نخبه مسئولیت سنگینی در مقابل مساله فلسطین دارد و از جامعه روشنفكري جهان انتظار مي‌رود، موضوع فلسطين را مجددا مرور كند و به آسيبي كه از ناحيه سكوت و انفعال در اين صف‌بندي جهاني بر ارزش‌هاي هويتي‌اش وارد مي‌شود توجه نمايد.

وی با تأکید بر این که حمايت از فلسطين لزوما حمايت از فلان جريان سياسي حاكميت يا فلان گروه فلسطيني يا جنگ نيست، خاطرنشان کرد: حمایت از فلسطین همراهي با جنبشي جهاني براي عدالت و آزادي است؛ این در صورتی امکان پذیر است که وحدت و همدلی نخبگان بین نخبگان جوامع وجود داشته باشد.

احسانی در ادامه پیرامون استفاده از رسانه های جمعی و فضای مجازی در مساله فلسطین اشاره نمود و یادآور شد: از جنگ جهانی اول و دوم گرفته تا ویرانگری ابرقدرتها در ویتنام و افغانستان، از نسل کشی های بالکان، از ۷۵ سال رنج و درد ملت بی پناه و مظلوم فلسطین و به خاک و خون کشیده شدن غیر نظامیان و زنان و کودکان بی دفاع در دیریاسین، کفر قاسم، صبرا، شتیلا، قانا و جنین تا جنگ ۳۳ روزه لبنان تا جنگهای اسرائیل علیه غزه همه کشتارها و خونریزیهای بی حساب را در جریان منازعات منطقه ای و فرا منطقه ای شاهد بودند؛ لیکن نوع و میزان واکنش افکار عمومی به هر یک از حوادث یاد شده به شدت تحت تاثیر امپراتوری رسانه ای جهان بوده است.

وی افزود: هر زمان قدرتهای جهانی در پدیداری فاجعه هم پیمان بوده و اشتراک منافع داشته اند، رسانه های مسلط جهانی به آرامی و اغماض و سکوت از کنار وحشتناک ترین فجایع گذشته و کمتر افکار عمومی را باخبر نموده اند. چنین روند تاسفباری در مورد جنایات رژیم صهیونیستی در غزه در حال بروز است.

احسانی در پایان سخنان خود ضمن تأکید بر این که جبهه جنگ فقط در میدان نبرد و توپ و تانک نیست، اظهار داشت: بخش مهمتری از جنگی که امروز در فلسطین جریان دارد، جنگ روایت هاست؛ جنگی که رسانه های مدافع رژیم اسرائیل به آن دامن میزنند تا از رژیم صهیونیستی چهره یک رژیم مظلوم و قربانی را نشان دهند. اینجاست که نخبگان جوامع باید واقعیت چهره صهیونیزم را از طریق رسانه هایی که دسترسی دارند و یا از طریق فضای مجازی به جهانیان نشان دهند و با استفاده درست از رسانه های اجتماعی می توانند ضربه مهلکی به صهیونیزم جهانی وارد نمایند.