ویژه طلاب مدرسه عالی خواهران نمایندگی جامعةالمصطفی؛

کارگاه فرهنگی – مشاوره حجاب و عفاف در گلستان برگزار شد

کارگاه فرهنگی حجاب و عفاف ویژه طلاب مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار شد.

در این کارگاه یک روزه که در منطقه توسکستان گرگان و با حضور اساتید و مربیان تربیتی برگزار گردید، نشست های فرهنگی-مشاوره ای و جلسات پرسش و پاسخ جمعی و انفرادی برگزار و طلاب با مباحثی در حوزه اخلاق و تربیت و نیز بهداشت و سلامت روان آشنا شدند.

حجت الاسلام والمسلمین گرزین مدیر کل تبلیغات اسلامی گلستان ضمن حضور در جمع طلاب شرکت کننده در این اردو طی سخنانی با اشاره به ضرورت، اهمیت و فلسفه عفاف و حجاب در جامعه عنوان کرد: در مورد عفت باید بدانیم که عفیف بودن ارتباطی به جنسیت فرد ندارد. به این معنا که انسان، چه زن باشد و چه مرد، باید دارای صفت عفت باشد. متأسفانه گاهی رویکرد غلطی در مورد عفیف بودن در جامعه مطرح می‌شود، مبنی بر اینکه عفت را تنها مختص به خانم‌ها می‌دانند.

وی افزود: در خصوص چادر هم باید گفت که پوشش فلسفه و حکمتی دو سویه دارد. به این معنا که از یک سو لازم است زن به عنوان موجود مطلوب معرفی شود که از این منظر، پوشش موضوعی است که این مسئله را محقق می‌کند و نشان می‌دهد که اگر زن دارای ارزش نبود، لازم نبود در ستر و عفاف باشد. هرچند که عده‌ای تصور می‌کنند حجاب مطلوبیت را کم می‌کند، اما این تصور غلطی است. چراکه هر چیزی دارای ارزش و مقام باشد، در ستر و پوشش مخفی می‌شود. به بیان دیگر، بعضی از افراد گمان می‌کنند که وقتی زن خیلی راحت در دسترس باشد و زیبایی‌ها و جاذبه‌های جنسی‌اش را به نمایش بگذارد، مطلوب‌تر و پرجاذبه‌تر است. در حالی که در این صورت، زن دم‌دستی و دست‌یافتنی تلقی می‌شود و از جاذبه او کم می‌کند.از سوی دیگر، پوشش عاملی است که خطرات ناشی از تعرض، دست‌درازی و مزاحمت را کم می‌کند. درواقع پوشش به نیاز امنیتی انسان پاسخ می‌دهد و عاملی است که او را در خود امن نگه می‌دارد. در حالی که وقتی حجاب و پوشش برداشته شود، خطرات زیاد می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین گرزین در خصوص ریشه های قرآنی حجاب عنوان کرد: در قرآن کریم به حجاب اشاره شده و کلمه «جلباب» که جمعش «جلابیب» است آمده است. خداوند متعال در آیه ۵۹ سوره احزاب می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ؛ اى پیامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران کسانى که مؤمن هستند بگو: چادرهایشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرایش و زیورهایشان در برابر دید نامحرمان قرار نگیرد]» کلمه جلباب در لغت به پوشش سرتاسری، ملحفه و چیزی از مقنعه بلندتر و از ردا کوتاه‌تر ولی سراسری معنی شده است. بنابراین جلباب به چادری که امروز استفاده می‌شود، خیلی شبیه است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی گلستان خاطرنشان کرد: اما در هر صورت شکل و جنس پوشش مورد استفاده مردم هر شهر و کشوری بر اساس ویژگی‌ها و شرایط اقلیمی، سنتی و عرفی به وجود می‌آید و به همین دلیل ممکن است حجاب مردم در منطقه‌ای با حجاب ساکنان منطقه دیگری کاملاً متفاوت باشد. اما دین اسلام اساس و شکل کلی آن را تعیین فرموده است.