بازدید معاون پژوهش المصطفی از مجتمع زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عابدی نژاد، معاون پژوهش المصطفی با مدیران و مسئولین مدارس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی دیدار و گفتگو کرد.

در این جلسه که با حضور معاون پژوهش المصطفی و مدیران کل در مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی برگزار شد، بر تداوم و ارتقای سطح فعالیت‌های پژوهشی المصطفی تأکید گردید.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عابدی نژاد با تأکید بر پررنگ کردن مؤلفه های پژوهش افزود: در درجه اول هر دانشگاه یا مرکز علمی باید خودش پژوهشکده باشد و مرکز علمی ای موفق است که بتواند در محیط اجتماعی خودش تأثیر بگذارد و نقش تصمیم سازی و مرجعیت فکری نسبت به محیط اجتماعی خودش پیدا کند. لذا حضرت امام (ره) به عنوان مرجع صاحب فکر در حوزه علمیه قم این نهاد علمی را به بالاترین درجه تأثیر گذاری در محیط اجتماعی و سیاسی خود تبدیل کرد. ایشان خاطرنشان کردند: ابزار این پیام جهانی همین فعالیتی است که مجتمع زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی در حال انجام آن است. یعنی یک حلقه گمشده برای افزایش ضریب نفوذ اندیشه اسلامی و انقلاب اسلامی در ساحت های مختلف حیات اجتماعی است. و با توجه به آمادگی جهانی، این نقش بی نظیر و بی بدیل است.

معاون پژوهش المصطفی ادامه داد: مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی تأثیرگذاری بین المللی، تغذیه فکری، فرهنگی، علمی و پژوهشی در سطح آکادمیک نسبت به کشورهای دنیا را باید به جهان مخابره کند.

وی در ادامه افزود: ارزش هر کاری به غایت آن است لذا ارزش پژوهش نیز به تبلیغ و وصول پژوهشی است. بدین معنا که تفکری که در پژهش تولید شده است به لسان قوم منتشر شود. باید پژوهش را در این مسیر ببینیم و وقتی کار پژوهشی ما ارزش پیدا می کند که تأثیر گذاری آن تأمین شود. لذا در این زمینه چند کار مهم باید اتفاق بیافتد که نخستین مورد ساماندهی پژوهشی است. اولین مسئله ای که مدنظر است این است که طلاب باید پرونده پژوهشی داشته باشند. نه به این معنا که همه طلاب پژوهشگر باشند؛ بلکه به این معنا که حداقل توانمندی های پژوهشی برای همه طلاب لازم است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عابدی نژاد با تاکید بر طرح توانمندسازی پژوهشی، اظهار داشت: در این طرح طلاب با تمرین های پژوهشی و با استمرار مراجعه به منابع، توانمندی پژوهشی پیدا کنند. همچنین در طرح ۲۰ ساعت پژوهشی، طلاب ضمن گذراندن کارگاهها، دوره های کارورزی پژوهشی تعریف شده را به عنوان یک بسته کامل مستمر شرکت کنند. در طرح حمایت از مقالات نیز از دانش پژوهانی که نسبت به ارائه مقالات علمی در مجامع بین المللی اقدام کنند، حمایت می گردد.

شایان ذکر است در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین ساجد رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی نیز ضمن خوشامدگویی، به معرفی تاریخچه مجتمع، گروه های علمی، مدارس عالی، تعداد طلاب، اساتید هیئت علمی و همکار، زبانها و رشته های فعال، برگزاری دوره های تافل، برگزاری همایش ها و همچنین پتانسیل و فعالیت های علمی و پژوهشی مجتمع پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: هدف این است که نیروهایی که به زبانهای نادر مثل ژاپنی، چینی و کره ای که کمتر کار شده است پرورش داده شود؛ لذا چشم اندازی که در سند تحول برای این مجتمع در نظر گرفته شده است، دهکده زبانی است. که البته دهکده زبانی تعریف خاص خود را دارد. دهکده زبانی نه تنها برای المصطفی بلکه برای حوزه علمیه قم از اوجب واجبات هست. لذا در تربیت نیروی زبانی باید به شدت فعال باشیم  که ان شاء الله داشته های غنی حوزه قالب بندی شود و در خور فهم مخاطب با نسخه های متفاوت پیچیده شود.

حجت الاسلام والمسلمین ساجد در پایان ابراز امیدواری کرد با سیاست‌گذاری، خط مشی‌دهی و هدایتگری دقیق معاونت پژوهش سازمان مرکزی جامعةالمصطفی، مجتمع‌ها در مسیر دقیق و برنامه‌ریزی‌شده حرکت کنند و ان شاء الله با درنظرداشت راهبرد صحیح، به نقطه مطلوب دست خواهیم یافت.

در ادامه دکتر محمد قربانپور دلاور معاون پژوهش مجتمع به طور خلاصه گزارشی از مجموعه فعالیت ها و دستاورهای متنوع حوزه پژوهش اشاره کرد و خاطرنشان نمود: برنامه های مهمی در مجتمع برگزار گردیده که می توان به برگزاری همایش ها، برگزاری نشست های علمی به ۵ زبان، برگزاری کارگاه علمی پژوهشی، کاروزی پژوهشی، برگزاری چهل و یک کرسی علمی ترویجی، مجله زبان و فرهنگ ملل و راه اندازی و انتشار مجله مطالعات زبان و ادبیات عرب، ارائه مقالات در همایش های بین المللی، ارائه مقالات در مجلات بین المللی، حضور در همایش های بین المللی، انجمن های علمی مجتمع، اشاره کرد.

وی همچنین یکی از دستاوردهای مهم مجتمع در سال جاری را برگزاری همایش بین المللی «ظرفیت های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین» در اردیبهشت ماه عنوان نمود.