گفت وگوی میان ادیانی اسقف اعظم واتیکان و اساتید جامعةالمصطفی

نشست گفت وگوی میان ادیانی با حضور جمعی از استادان جامعةالمصطفی و اسقف اعظم و سفیر واتیکان، در سالن عارف حسینی مجتمع جامع امام خمینی(قدس سره) برگزار شد.

اسقف یوزوویچ ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست میان ادیانی، طی سخنانی به تشریح سلسله مراتب فعلی در کلیسای کاتولیک واتیکان پرداخت.

وی این سلسله مراتب را توسعه یافته در بستر تاریخ مسیحیت و برگرفته از آموزه های حضرت مسیح دانست و ابراز داشت: معتقدیم اگر حضرت مسیح امروز در میان ما حضور داشت، مسیری مشابه نظام فعلی کلیسا طراحی می نمود که بر اساس آن، جایگاه کشیشان و روحانیون در آن طبقه بندی می شد.

اسقف اعظم واتیکان در ادامه با بیان بخشی از خدمات کلیسای واتیکان همچون ارائه خدمات آموزشی به بیش از میلیون ها دانش آموز و دانشجو، احداث و مدیریت هزاران بیمارستان و مراکز بهداشتی، یتیم خانه، خانه سالمندان، مراکز آموزشی و بازپروری و… در سراسر جهان، به نمازخانه جمعیت کاتولیک غزه اشاره نمود که تا پیش از نابودی آن در حملات رژیم صهیونیستی، به فعالیت های عام المنفعه اشتغال داشت.

وی در ادامه به تشریح سلسه مراتب کلیسای کاتولیک پرداخت و ادامه داد: در سطح نخست این سلسله مراتب، پاپ، کاردینال ها و اسقف ها قرار دارند. در سطح دوم نیز کشیشان حضور دارند و برخی از آنان که با مردم در ارتباط هستند، پیش نماز یا شبان به شمار می آیند. شمّاسان نیز در رتبه بعدی به عنوان جانشین کشیشان محسوب می شوند. عنوان و سلسله مراتب بعدی نیز “فرستاده رسولی” است.

سفیر واتیکان در تهران خاطرنشان کرد: واتیکان با ۷۶۴ نفر جمعیت و وسعتی حدود ۴۴ هکتار، کوچکترین کشور در جهان است که در رم قرار دارد. بر اساس پیمان دولت ایتالیا با سریر مقدس، این حکومت مستقل برای واتیکان به وجود آمده است. حکومت واتیکان به نوعی سلطنت مطلقه به شمار می آید که پاپ در بالاترین جایگاه آن قرار داشته و کاردینال ها و اسقف ها در آن اداره امور کشور را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: واتیکان فاقد سیستم مالیاتی است اما از منابع درآمدی خاص و متنوعی برخوردار است. گارد سوئیسی پاپی، مسئولیت حفظ امنیت پاپ و سپاه ژاندارم پاپی نیز وظیفه حفاظت از واتیکان را عهده دار هستند.

اسقف یوزوویچ در پایان یادآور شد: واتیکان در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و جدا از جایگاه مذهبی، از موقعیت فرهنگی و هنری منحصربه فردی برخوردار است و از لحاظ سیاسی نیز با بسیاری از کشورهای جهان روابط دیپلماتیک دارد.

در ادامه تعدادی از اساتید جامعةالمصطفی نیز طی سخنانی با خوشامدگویی به اسقف اعظم کلیسای واتیکان، اسلام و مسیحیت را دو دین بزرگ الهی در جهان برشمردند که لازم است در مسائل گوناگون جهانی با یکدیگر همکاری داشته باشند.