رییس نمایندگی المصطفی در خراسان:

پیام غدیر،نگاه به آینده بشریت و تعیین رهبری برای تمام تاریخ است

رئیس نمایندگی المصطفی العالمیه خراسان گفت: نگاه به غدير در منابع دینی ما نگاه به يک حادثه تاريخي در بيابان غدير نیست بلکه مهمترین پیام غدیر،نگاه به آینده بشریت و تعیین رهبری و امامت برای تمام تاریخ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی خراسان در مراسم جشن بزرگ عید سعید غدیر در اجتماع اساتید، طلاب و دانش آموختگان این نمایندگی، ضمن تبریک عیدالله الاکبر خدمت سربازان این مکتب و مروجان اندیشه ولایت، اظهار داشت: موضوع غدیر جدای از منابع کتاب و سنت یک بحث عقلی است. اگر دو تفکر و بینش را به یک انسان بی‌طرف که نه شیعه و نه سنی است، ارائه دهیم، که عده‌ای پس از اتمام جریان نبوت و رسالت آخرین پیامبری که ۲۳ سال زحمت کشیده، دعوت کرده، تربیت و جهاد کرده و اسلام را برای مردم بیان کرده؛ هیچ کاری به موضوع استمرار هبری امت نداشتند و بر این باور باشد که مردم هرچه صلاح دیدند خودشان عمل کنند، و در مقابل تفکر دیگر معتقد است به همان دلیلی که خداوند برای مردم پیامبر را تعیین کرد، همان دلیل هم اقتضا می‌کند که بعد از پیامبر، خط راهبری و امامت راهنمای جامعه مورد نیاز است و چیزی تغییر نکرده نمی‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح عنوان کرد: عقل سلیم ومنصف، اقتضا می کند که تفکر دوم به لحاظ عقلی قابل قبول‌تر است، چرا که عقل نمی پذیرد رهبری که رئیس‌العقلاست امت را بدون رهبر رها کرده باشد. از این‌رو است که برای تفکر غدیر ، استدلال عقلی وجود دارد .

وی خاطرنشان کرد: اما از نظر دلایل نقلی، علامه امینی کتاب الغدیر را در ۱۱ جلد نوشته است، این اثر ارزشمند، یک کتاب فوق‌العاده استدلالی است، به گونه‌ای که ۳۵۶ عالم اهل سنت، حدیث غدیر را نقل کرده‌ و پذیرفته‌اند، لکن آن‌ها راجع به مصداق آیه‌ی تبلیغ (مائده: ۶۷) از آخرین آیات نازل شده بر پیامبر(ص) که براساس آن، پیامبر اسلام(ص) موظف شد پیامی را به مردم ابلاغ کند و همچنین مفهوم کلمه مولی در روایت غدیر، بحث و با اهل شیعه اختلاف نظر دارند.

رئیس نمایندگی المصطفی(ص) خراسان در ادامه با تبیین آیه شریفه ۶۷ از سوره مائده “يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ
مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ” گفت: در این آیه شریف چند نکته مهم وجود دارد :

نکته اول ماموریت پیامبر به ابلاغ امر مهمی به امت

در ابتدای آیه تبلیغ «يا أَيُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ» آمده است ، در کریم آیات فراوانی از قرآن کریم آمده است که در ابتدای آین‌ها جمله«یا ایهاالرسول» و «یا ایهاالنبی» آمده است. اما این دو تعبیر با یکدیگر تفاوت دارند، عمده مفسرین معتقد هستند در کاربرد قرآنی “نبی” و “رسول” هر دو از سوی خدا و فرستاده او هستند، ولی رسول دارای رسالت ویژه­ ای است، شامل اتمام حجتی که مخالفت با آن هلاکت یا عذاب یا امثال آن را در پی دارد و هر جا خطاب به صورت ﴿یا ایها الرسول﴾ آمده، “حیثیت تبلیغی” آن حضرت مورد نظر بوده است. نتیجه این که براساس این آیه، پیامبر(ص) باید موضوع مهمی را تبلیغ کند و به بشریت ابلاغ کند .

نکته دوم الهی بودن این مأموریت است

رئیس نمایندگی المصطفی(ص) خراسان بیان کرد: در ادامه این آیه نیز آمده که«ما أُنزِلَ إِلَيكَ مِن رَبِّكَ» آنچه از سوی متعال به تو نازل شده و تو از خود چیزی نداری. خداوند در قرآن می فرمايد « وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‌، إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحى‌»یعنی پیامبر(ص) از روى هواى نفس سخن نمى‌گويد. سخن او جز وحى كه به او نازل مى‌شود، نيست.

نکته سوم موضوع این مأموریت مهم است

وی افزود: مفسران شیعه و بسیاری از مفسرین اهل سنت تصریح کرده‌اند که این آیه شریفه در سفر حجة‌ الوداع در هجدهم ذیحجه سال دهم هجرت در منطقه غدیر خم بر پیامبر نازل شده است اما بحثشان بر سر مصداق کلمه «ما» است که حقیقتا پیامبر مانور به ابلاغ چه موضوعی مهم وسرنوشت سازی بوده است ؟

وی در ادامه اظهار داشت: از ادامه همین آیه و آیات دیگر، میتوان موضوع را بخوبی تشخیص داد : اول این که خداوند فرمود «ما أُنزِلَ إِلَيكَ مِن رَبِّكَ» و در اینجا خداوند از کلمه رب که مرتبط با تربیت است استفاده کرده است یعنی خدایی که تربیت امت را بر عهده دارد پس موضوع مرتبط با ترییت وهدایت امت است . در واقع خداوند به جریان امامت، ولایت و راهبری جامعه اشاره دارد و این امری است که در تربیت دخالت دارد .

دوم این که در ادامه این آیه خداوند فرمود «وَاللَّهُ يَعصِمُكَ مِنَ النّاسِ» چه موضوعی بوده که پیامبر اکرم،از ابلاغ آن خوف وترس داشته است ،آن نکته این است که پیامبر در معرفی علی علیه‌السلام به عنوان جانشین خود به علل مختلفی مانند شخصیت قاطع علی،کینه برخی نسبت به علی، نگران مخالفت و کارشکنی منافقان بود.

این عضو هیات علمی المصطفی در ادامه با بیان احتمالاتی که در برخی منابع سایر مذاهب اسلامی در خصوص مصداق کلمه ” ما ” در
فراز “بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ” در آیه تبلیغ پرداخت و اظهار داشت: در این راستا چند نظریه وجود دارد. برخی از مفسرین گفته‌اند که منظور از کلمه «ما» پایه‌های اساسی و اصول دین است که همان توحید، نبوت ومعاد است که البته این موضوع قابل قبول نیست، زیرا پیامبر همه این اصول را در همان ابتدای بعثت وآغاز دعوت، بارها به امر الهی به مردم ابلاغ کرده است وقرآن کریم مملو از آیات مرتبط با اصول دین است لذا این ها موضوعات جدیدی نیستند که پیامبر مامور به ابلاغ آن ها باشد.

وی افزود: برخی دیگر از مفسرین گفته‌اند که در اینجا پیامبر باید فروع دین اعم از نماز، حج، جهاد، زکات را تبلیغ کند که در واقع این‌ها نیر امور جدیدی نیستند و پیامبر از همان ابتدای بعثت به تدریج این احکام الهی را به مردم ابلاغ کرده است .

رئیس نمایندگی المصطفی(ص) خراسان اظهار داشت: اما تنها یک موضوع باقی می‌ماند و این همان چیزی است که هم وزن رسالت است و آن «و اِن لم تَفعل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ» است که جریان ولایت و استمرار راهبری جامعه پس از پیامبر را بیان می‌کند و پیامبر نگران بود که برخی به دلیل نفوذ جریان نفاق آن را قبول نکنند و زیر بار این جریان نروند، در حالی‌که خداوند دستور داد که ایشان آن را ابلاغ کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح بیان کرد: در واقع زمانی‌که مجموعه آیات که در این روز نازل شد را در کنار هم قرار می دهیم و تعبیراتی مانند روز مأیوس شدن ” الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ” روز کامل شدن دین وامامت نعمت الهی ” الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي” وبالاخره روز رضایت الهی از این که اسلام دین مسلمانان باشد وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا” هیچ موضوع وحادثه ای نیست که همه این شاخصه ها را با خود داشته باشد وهم وزن رسالت، غیر از جریان هدایت و رهبری امت پس از رسول خدا باشد.

وی تصریح کرد: به همین دليل است که پیامبر(ص) اسلام برای بیان این موضوع از نظر مکانی منطقه ای را انتخاب کرد که راه حجاج به چند شعبه تقسیم می‌شد و گروهی از حجاج به عراق، گروهی به مدینه و گروهی به مصر می‌رفتند، پیامبر در آنجا همگی را جمع کردند و از نظر زمانی در پایان موسم بسیار مهم حج که از بلاد مختلف اسلامی در آن زمان‌ اجتماع می کنند و در آن مراسم پیامبر دست امیرالمومنین(ع) را بالا برد و فرمود« مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ» و در این باره مفصلا صحبت کردند.

غدیر منبعث از یک تفکر آینده نگرانه است

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح عنوان کرد: جریان غدیر یک جریان مهم رهبری امت است و مهم تر از همه این است که غدیر منبعث از یک نگاه آینده نگرانه در مکتب تشیع است و به همین دلیل، غدیر یک حادثه تاریخی نیست و یک نگاه تشیع به آینده بشریت و آینده جامعه اسلامی و تفکر آینده نگرانه است و اینکه آینده امت را بدون راهنما نباشد و امت بتوانند تحت هدایت یک رهبر آسمانی؛ وجود مقدس حضرت ولی عصر(عج) است، آن جریانی که در غدیر شروع شده با جریان مهدویت ادامه پیدا می‌کند و به واقع این یک جریان عقلانی و قابل قبول در مسیر هدایت امت است و تمام ادله‌ای که در نبوت وجود دارد در جریان غدیر و ادامه ولایت و امامت نیز وجود دارد.

چه کسی شایسته‌تر از امام علی(ع) برای جانشینی رسول خدا؟

وی خاطرنشان کرد: اگر تمام این استدلال‌های عقلی و کتاب سنت و … درباره شخصیت بسیار ممتاز، برجسته و بدون تکرار در بشریت به نام امیرالمومنین نبود، اصلا هیچ سفارشی هم از جانب خدا برای ایشان نبود و توصیه پیامبر هم وجود نداشت، آیا فرد دیگری به جز امیرالمومنین شایستگی جانشینی پیامبر اسلام را داشت؟ شخصیتی که به لحاظ علم و دانش اسلامی، عبودیت، اخلاص، بهره ایمانی و تقوا، تسلطش بر معارف دینی، بصیرتش و سایر ویژگی‌های او از شاخصه‌های ولایت یک امت است.

رئیس نمایندگی المصطفی(ص) خراسان گفت: در واقع رهبر بشریت، امیرالمومنین است. امام از نظر عبادی در اوج عبودیت است، و در نماز با خوف، نماز با اشک و نماز عاشقانه ؛امیرالمومنین نمونه است .

وی اضافه کرد: عدالت علی(ع) به گونه‎ای بود که قسم خورد که به خدا قسم اگر فرزندانم حسن و حسینم خلافی انجام دهند با آن‌ها برخورد خواهم کرد. این شخصیتی است که عدالتش، علم و دانش، ایمانش و بصیرتش در اوج است و این خورشید، خورشید عالم تاب که نه تنها مسلمانان بلکه بشریت را از نور وجود خود بهره‌مند کرده و بهره‌مند خواهد کرد.

رئیس نمایندگی المصطفی خراسان رسالت و تبلیغی که ولایت در آن نباشد را ناقص دانست و اظهار داشت: لذا امیدواریم که شما سربازان بین‌الملل حضرت ولی عصر(عج) که در این عید امت و امامت افتخار تبلیغ را دارید، حق ولایت را در تبلیغ را رعایت کنید و امیدواریم که همگی بتوانیم مدافعان و پیامرسان‌های خوبی در این راه باشیم و جانمان را در این حرکت مشعشع و نورانی تقدیم کنیم.

وی اضافه کرد: عدالت علی(ع) به گونه‎ای بود که قسم خورد که به خدا قسم اگر فرزندانم حسن و حسینم خلافی انجام دهند با آن‌ها برخورد خواهم کرد. این شخصیتی است که عدالتش، علم و دانش، ایمانش و بصیرتش در اوج است و این خورشید، خورشید عالم تاب که نه تنها مسلمانان بلکه بشریت را از نور وجود خود بهره‌مند کرده و بهره‌مند خواهد کرد.

رئیس نمایندگی المصطفی خراسان رسالت و تبلیغی که ولایت در آن نباشد را ناقص دانست اظهار داشت: لذا امیدواریم که شما سربازان بین‌الملل حضرت ولی عصر(عج) که در این عید امت و امامت افتخار تبلیغ را دارید، حق ولایت را در تبلیغ را رعایت کنید و امیدواریم که همگی بتوانیم مدافعان و پیامرسان‌های خوبی در این راه باشیم و در نهایت جانمان را در این حرکت مشعشع و نورانی تقدیم کنیم.