چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی برگزار می شود

فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی از سوی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در مشهدمقدس اعلام شد.

جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی از سال ۱۳۸۹ در کشور کلید خورد و پس از برپایی دو دوره نخست در همدان، برگزاری آن از دوره سوم به بعد با توجه به ظرفیت‌های آستان قدس رضوی به این مجموعه در مشهد واگذار شد. مهمترین هدف برپایی این دوره جشنواره، گسترش فعالیت‌های علمی، پژوهشی، ادبی و هنری مرتبط با سیره، زندگی و شخصیت حضرت رضا(ع) است.

جشنواره در بخش اصلی دارای ۸ محور شامل «حدیث و رجال»، «اخلاق، علوم تربیتی و آموزشی»، «فقه و حقوق»، «فلسفه و کلام»، «روان‌شناسی»، «علوم اجتماعی»، «سیره، تاریخ و مردم‌شناسی» و «طب‌الرضا(ع) با دو رویکرد طب قدیم و جدید» است.

بخش فرعی جشنواره نیز در ۸ محور اعم از «خاندان امام رضا(ع)»، «اصحاب امام رضا(ع)»، «حرم و اماکن متبرکه»، «مشهدالرضا»، «مشاهیر رضوی»، «زیارت رضوی»، «نفایس رضوی» و «موقوفات رضوی» است.

بخش بین‌الملل نیز به آثار ناشران غیرایرانی که به زبان‌های زنده و پرمخاطب جهان انتشار یافته‌ است، اختصاص دارد. بخش جدیدی تحت عنوان «خادم کتاب رضوی» به بخش‌های چهاردهمین دوره این جشنواره افزوده شده است. در این بخش «پدیدآورندگان»، «کتاب‌پردازان» و «ناشرانی» که در یک دوره سه ساله برگزاری جشنواره دارای بیشترین آثار انتشار یافته رضوی باشند، به عنوان خادم کتاب رضوی انتخاب می‌شوند.

کتاب‌های ارسالی به دبیرخانه جشنواره باید در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ و حداقل در ۳۲ صفحه به صورت رسمی منتشر شده باشد. در راستای حمایت از آثار ترجمه شده از زبان فارسی به زبان‌های دیگر، این آثار نیز مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت. همچنین آثار ارسالی، در قالب‌های گوناگون اعم از تألیف و تصنیف، ترجمه، شعر، فیلم‌نامه، داستان و رمان، کتاب دیجیتال و…، پذیرش می‌شوند.

به ‌یک اثر ویژه نیز به عنوان اثر فاخر و برگزیده جشنواره، نشان رضوی اهدا می‌شود و مورد حمایت ویژه برای انتشار قرار خواهد گرفت.

آثار برگزیده جشنواره با کسب مجوز از صاحبان آثار به زبان‌های زنده دنیا ترجمه می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند تا پایان اسفندماه ۱۴۰۳ آثار خود را به دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی به نشانی  (razavi.ir) ارسال کنند. همزمان با دهه کرامت ۱۴۰۴ نیز مراسم اختتامیه و معرفی و تقدیر از آثار برتر جشنواره برگزار خواهد شد.