نشست علمی پژوهشی “وحدت در جهان اسلام”

همزمان با هفته وحدت، نشست علمی پژوهشی "وحدت در جهان اسلام" در مدرسه مبارکه مرعشیه با سخنرانی آقای دکتر علی‌رضا ناییج برگزار گردید.

سخنران نشست در ابتدا خاطرنشان کرد: بسیاری از چالشهای جهان اسلام بخاطر اختلاف و عدم وحدت است. از نگاه حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری وحدت ضروری ترین و راهبردی ترین مساله جهان اسلام است که اگر اتفاق بیفتد مساله فلسطین و سلطه استعمارگران بر جهان اسلام حل می شود.

وی در ادامه گفت: مراد از وحدت توجه به نقاط مشترک و عدم تأکید بر وجوه اختلاف عقیدتی است. بنابراین از منظر مقام معظم رهبری لعن و دشنام بزرگان اهل سنت جایز نمی باشد.

دکتر ناییج افزود: وحدت را در سه سطح می‌توان در جهان اسلام پیگیری کرد. نخست دولت‌های کشورهای اسلامی که با توجه به سرسپردگی دولت‌ها در درون کشورهای اسلامی و وابستگی به قدرتهای دیگر، ثمرات زیادی ندارد. دوم در سطح نخبگان جهان اسلام که دارای ظرفیت بسیار زیادی جهت تبیین مساله وحدت هستند و تا حدودی این مساله محقق شده است ولی از آنجا که جریان‌های رقیب نیز به مقابله با آن می‌پردازند تاثیرات آن را کم می‌کنند. سوم در سطح عموم مردم و مسلمانان؛ از آنجا که مردم توجه به دولت‌ها و نخبگان نموده و بر اساس رفتار و کنش آنان عمل می کنند به شدت متأثر از آنان می‌باشند.

سخنران نشست در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: بنابراین نخبگان شایدبهترین گزینه برای آگاهی و بیداری مسلمانان باشند که در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی بر آن تاکیدات فراوان شده است و هر ساله همایش‌ها و دیدارها در سطح نخبگان در جهان اسلام برگزار می‌گردد وخوشبختانه جامعه‌المصطفی به عنوان یک نهاد علمی نقش بسزایی در این امر داشته و دارد.

نشست هفته وحدت مدرسه مرعشیه