حجت الاسلام المسلمین دکتر عباسی در جلسه شورای المصطفی؛

تبیین فرازهایی از دعای شانزدهم صحیفه سجادیه

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه در ابتدای جلسه شورای المصطفی، به تبیین فرازهایی از دعای شانزدهم صحیفه سجادیه پرداخت.

متن بیانات حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ أَنْتَ الّذِی لَا یَرْغَبُ فِی جَزَاءِ مَنْ أَعْطَاهُ. وَ أَنْتَ الّذِی لَا یُفْرِطُ فِی عِقَابِ مَنْ عَصَاهُ. وَ أَنَا، یَا إِلَهِی، عَبْدُکَ الّذِی أَمَرْتَهُ بِالدّعَاءِ فَقَالَ لَبّیْکَ وَ سَعْدَیْکَ، هَا أَنَا ذَا، یَا رَبّ، مَطْرُوحٌ بَیْنَ یَدَیْکَ. توئى که از عطا و بخشش خود به خلق، پاداش و عوض نمى‌خواهى. و توئى که در عقاب و کیفر معصیت کاران، ابداً افراط نخواهى کرد. و من ای خدا، بندهی ضعیف و درماندهی تو هستم که او را به دعا فرمان داده‌ای. پس گوش به فرمان، در خدمت تو هستم و اینک من ای پروردگار، در پیشگاهت به خاکساری افتاده‌ام.

دعای شانزدهم صحیفه سجادیه دارای دو بخش است: بخش اول؛ توصیف و بیان صفات متعالی، رحمت واسعه‌ی پروردگار و گذشت او می‌باشد. بخش دوم؛ اظهار ندامت، عجز و اقرار بنده در برابر پروردگار به بدی‌ها، کوتاهی‌ها، قصورها و لغزش‌ها است.

انسانی که بناست از خداوند طلب عفو نماید، می‌بایست قلباً به عظمت کسی که او را می‌خواند و مقامی که از او طلب عفو دارد، اعتراف داشته باشد و به خود یادآوری نماید و بداند که در برابر چه کسی ایستاده است و سخن می‌گوید.

وَ أَنْتَ الّذِی لَا یَرْغَبُ فِی جَزَاءِ مَنْ أَعْطَاهُ. تو کسی هستی که اگر به بندهای توجه کنی و عطایی به بذل و بخشش نمایی، به دنبال پاداش و تلافی از سوی بنده نیستی. عطای بدون منّت و بدون جزاء و پاداش از سوی تو انجام می‌گیرد. اصلاً تو نیازی به گرفتن پاداش از کسی که به او نعمتی عطاء کرده‌ای نداری لذا نعمت و بخشش تو یک طرفه است.

وَ أَنْتَ الّذِی لَا یُفْرِطُ فِی عِقَابِ مَنْ عَصَاهُ. اگر بندهای را براساس حکمت عقاب کنی، در این کار نیز زیاده‌روی نداری و درصدد خشم و کینه و تلافی کردن بیش از استحقاق شخص معصیت کار نیستی. همچنین من به این مطلب توجه دارم که اگر سختی و دشواری بر من وارد می‌شود، این سختی و دشواری نیز از باب افراط در عقاب تو نیست. بلکه از باب منع و مانعی است که خودم مسبب آن بوده‌ام.

وَ أَنَا، یَا إِلَهِی، عَبْدُکَ الّذِی أَمَرْتَهُ بِالدّعَاءِ پروردگارا من بنده‌ای هستم که تو امر کرده‌ای برای برآورده شدن حاجات و رفع مشکلات، به درگاهت دست به دعا بگشایم چرا که خودت در قرآن کریم فرموده‌ای: وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُمْ اگر این دستور هم نبود، شاید من خود را مستحق خواندن هم نمی‌دانستم.

فَقَالَ لَبّیْکَ وَ سَعْدَیْکَ، هَا أَنَا ذَا، یَا رَبّ، مَطْرُوحٌ بَیْنَ یَدَیْکَ. پس من بندهی گوش به فرمان تو هستم و اینک ای پروردگار، در پیشگاهت به خاکساری افتاده‌ام و تو را به عظمت یاد می‌کنم.