معاون ارتباطات و امور بین الملل جامعةالمصطفی؛

باید نقش‌مان را در کارزار فرهنگی جهان ارتقاء دهیم

حجت الاسلام والمسلمین قنبری تصریح کرد: شناخت کارگزاران فرهنگی بین ادیان، مذاهب و فرق در عرصه‌های مختلف بین المللی بسیار مهم بوده، باید نقش خود را در این کارزار مهم تعیین کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری، در جمع فعالان فرهنگ دینی عرصه بین الملل، ضمن اشاره به قرابت تحویل سال نو با ماه مبارک رمضان، با بیان این که سالی که نکوست از بهارش پیداست، اظهار داشت: همراهی ماه ضیافت الهی رمضان با آغاز سال نو، قطعا نوید بخش سالی نکوست.

معاون ارتباطات و امور بین الملل جامعةالمصطفی در ادامه حضور در جمع طلاب و دانش پژوهان جامعةالمصطفی و خدمت به این عزیزان را موهبتی الهی و افتخاری بزرگ توصیف کرد و اذعان داشت: همواره باید توجه داشته باشیم که بدون عنایت الهی و دعا و توجه صاحب الزمان(عج) کارآمدی نخواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری گسترش عدالت، رفع جهالت، تبعیض و ظلم از بشریت را رسالتی مهم در مسیر خدمت به دین الهی برشمرد و با تاکید بر این که باید به مهارت‌های به روز و کارآمدی تبیینی مجهز و دراین مسیر از تجربیات موفق دیگران نیز بهره مند شویم، اظهار داشت: ارتباط معنوی روزانه با ذات اقدس الهی و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و مدد گرفتن از خداوند متعال و اولیای دین از مهمترین مؤلفه‌های اثربخشی معارف در حوزه‌های تبیینی است؛ علی رغم تمام توطئه‌ها و فشارها، گفتمان تبیینی معارف ناب الهی همواره در حوزه اقتدار قرار دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود، تسلط بر مدیریت گفتمان تبیین معارف الهی را بسیار مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: اگر فردی آراسته به نگاه مدیریتی شود، در ترسیم فرایندهای تبینی موفق و از تمام ظرفیت ها و استعدادها بهره‌مند خواهد بود.

وی افزود: نگاه شبکه ای به ظرفیت ها و استعدادهای فعالان فضای مجازی، تولیدکنندگان محتواهای رسانه ای، مدرسان و… گسترش اثربخشی را به دنبال خواهد داشت؛ توجه به انسجام کلام، شکل جمله ها، نوع ارتباط‌گیری کلام با مخاطب و نحوه ارتباط من مبین با ادراکات ذهنی مخاطب از مهمترین الزمات بهره‌گیری از گفتمان تبیینی دقیق و درست است.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری تصریح کرد: شناخت کارگزاران فرهنگی بین ادیان، مذاهب و فرق در عرصه‌های مختلف بین المللی بسیار مهم بوده، باید نقش خود را در این کارزار مهم تعیین کنیم.

وی توجه به نیازها و اقتضائات مخاطبانی را از مهمترین پیش نیازهای میدان‌داری در حوزه تبیین معارف دانست و اذعان داشت: تبیین کنندگان معارف ناب الهی، باید از تمام ظرفیت ها و بسترهای تعالی بخش از جمله فضای شعر، زبان هنر و زبان طنز بهره جسته از این ظرفیت ها در ارائه مطالب دینی استفاده نمایند.

معاون ارتباطات و امور بین الملل جامعةالمصطفی بر لزوم شناخت الزامات ارتباطاتی جهان معاصر تصریح و تأکید کرد: در کنار شناخت دقیق پیام و مخاطب پیام، باید به امر بازخوردگیری اثربخشی در ذهن و ضمیر وجودی مخاطب توجه داشته در صورت وجود ضعف‌ها در این حوزه، در مسیر اصلاح آن برآییم.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری تبیین و تفسیر آیات، روایات و محکمات الهی را برجسته‌ترین پیش نیاز تبیین معارف ناب الهی عرصه بین الملل دانست و اذعان داشت: شکل‌دهی به ارتباطات جدید در بستر شبکه‌های مجازی بسیار مهم بوده، اشتراک گذاری محتواهای تبیینی در بستر فضای مجازی، پوشش وسیع مخاطبانی را به گستره تاریخ در پی خواهد داشت.