تشریح نقش علما و نخبگان برای وحدت اسلامی در کنفرانس پاکستان

شخصیت‌های برجسته اهل تسنن و تشیع در پاکستان طی سخنرانی در کنفرانس وحدت اسلامی، بر لزوم برائت از افراط و اختلافات فرقه‌ای در راستای صیانت از مشترکات و تدوین نقشه راه یکپارچه برای خنثی کردن توطئه‌های دشمنان مشترک تاکید کردند.

همزمان با سالروز میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه) کنفرانس نقش علما و نخبگان در وحدت اسلامی به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در پاکستان با حضور چهره‌های سیاسی-مذهبی، اساتید دانشگاهی و نخبگان علمی این کشور در «اسلام‌آباد» منعقد گردید.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه که برای دیدار با مسوولان دانشگاهی و حوزه‌های علمیه به پاکستان سفر کرده است، به عنوان مهمان ویژه این مراسم بر جایگاه مهم جمهوری اسلامی ایران و پاکستان برای دفاع از مسلمین و مبارزه علیه استکبار تاکید کرد.

وی اظهار داشت: امروز تلاش‌های پنهانی برای تخریب فضای صلح و برادری در جهان اسلام و برافروختن آتش تفرقه میان پیروان ادیان و مذاهب اسلامی در جریان است و البته ملت اسلامی باید نسبت به آن هوشیار باشد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با قدردانی از خردمندی علما و نخبگان دینی پاکستان در رد تفرقه گرایی و همسویی این کشور در مقابله با توطئه‌های ضد اسلام از جمله اسلام‌هراسی، افزود: افزایش تعامل میان جامعه دینی و حوزه‌های علمیه ایران و پاکستان راهگشای ارتباطات بهتر مردمی و آشنایی با ظرفیت‌های متقابل است.

در این گردهمایی وحدت‌آفرین شماری از چهره‌های شاخص اهل‌تسنن نیز با استقبال از سفر هیات جامعه المصطفی العالمیه به پاکستان، از نقش این نهاد عالی دانشگاهی در ترویج وحدت و اجرای نظام آموزشی نوین برای دانشجویان علوم دینی قدردانی کردند.

آنان تاکید کردند که رهبران مذاهب اسلامی در پاکستان برای تحکیم یکپارچگی میان مسلمانان همواره در کنار کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و ما علما در این مراسم تعهد خود را برای مبارزه مشترک با توطئه‌های دشمنان مشترک اعلام می‌کنیم.

مولانا «ضیاء اله بخاری» رئیس جمعیت اهل حدیث پاکستان از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در دفاع از ارزش‌های اسلامی و همچنین نقش جامعه المصطفی العالمیه برای گردهم آوردن دانشجویان مذاهب اسلامی زیر چتر علمی و آموزشی قدردانی کرد.

وی اظهار داشت: دشمن شناسی و یافتن موانع در مسیر تعامل و مکالمه میان مذاهب اسلامی باید سرلوحه کار ما به عنوان علمای دین و رهبران مذاهب قرار گیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین «ناصر عباس جعفری» رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان نیز با استقبال از افزایش تعاملات میان مراکز علوم دینی و دانشگاهی ایران و پاکستان، پیروی از احکام کتاب آسمانی قرآن و تعلیمات حضرت ختمی مرتب محمد مصطفی (صل الله علیه و آله وسلم) را مسئولیت اصلی مسلمین برای نجات از توطئه دشمنان دانست.

در این کنفرانس، همچنین تاکید شد که ضعف شیعه و سنی به ضرر هر دو طرف است و مشکل امروز جوامع مسلمان تعصب، جهل، تکفیر و عدم توجه به مشترکات و ارزش‌های اسلامی است و باید از این بن بست خارج شد.