به همت مجتمع آموزش عالی علوم‌انسانی اسلامی المصطفی؛

سلسله‌نشست‌های تخصصی «فضای مجازی»

سلسله‌نشست‌های تخصصی “فضای مجازی” با حضور اساتید و طلاب مجتمع آموزش عالی علوم‌انسانی اسلامی در سالن اجتماعات این مجتمع و با سخنرانی جناب آقای محمد کرباسی برگزار شد. اولین نشست این کارگاه با موضوع وضعیت‌شناسی “فرصت‌ها و تهدیدها “در فضای مجازی به‌صورت کلی بحث شد که در این جلسه جناب آقای دکتر کرباسی اظهار داشت: […]

سلسله‌نشست‌های تخصصی “فضای مجازی” با حضور اساتید و طلاب مجتمع آموزش عالی علوم‌انسانی اسلامی در سالن اجتماعات این مجتمع و با سخنرانی جناب آقای محمد کرباسی برگزار شد.

اولین نشست این کارگاه با موضوع وضعیت‌شناسی “فرصت‌ها و تهدیدها “در فضای مجازی به‌صورت کلی بحث شد که در این جلسه جناب آقای دکتر کرباسی اظهار داشت: ما باید نگاه جدیدی نسبت به فضای مجازی داشته باشیم و سطح و نگاهمان را بالا ببریم و از بالای یک کوه و قله به این ابزارها  نگاه بیندازیم.

وی با بیان این که امروز شرکت‌های فیس‌بوک، اینستاگرام، واتس‌اپ و توییتر  ابزاری در خدمت دشمنان هستند، خاطرنشان ساخت: فرصت فرهنگی کلان فضای مجازی در اختیار امریکا است و به‌واسطه همین فناوری اینترنت توانسته فرهنگ خودش را به کل دنیا تحمیل کند.

وی با اشاره به این که شرکت فیس‌بوک می‌خواهد اهداف و آرمان‌های اسرائیل را در دنیا پیاده کند، یادآور شد: تمام اتفاقات و اغتشاشات که در ایران از سال ۸۸ تا اکنون رخ‌داده آغازگر آن همین ابزارهای مجازی مثل فیس‌بوک، اینستاگرام و توییتر بودند.

وی افزود: سفره‌ای که امروز دشمن به‌عنوان ابزار مجازی برای ما پهن کرده و ما از آن استفاده می‌کنیم به دنبال نهادینه‌سازی حاکمیت فضای مجازی آمریکایی در جوامع بشری است که باید از آن خارج شویم و شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی و از فرصت‌های که ایجاد شده بهره کامل را ببریم.

وی بر اهمیت بهره‌گیری از ابزارها و شبکه‌های اجتماعی داخلی تأکید کرد و اذعان داشت: نیاز است تا به‌جای نرم‌افزارهای خارجی، شبکه‌های اجتماعی بومی را تقویت نماییم.

 

در ادامه این سلسله‌نشست‌ها در هفته‌های آینده بر روی موضوعات ذیل بحث خواهد شد.

  • علل و عوامل وضعیت موجود؛
  • راهکارهای تحقق فضای مجازی مطلوب؛
  • فلسفه تکنولوژی؛
  • مطالعه تطبیقی عملکرد کشورهای پیشرو در مواجهه با فضای مجازی؛
  • مطالبات بر زمین‌مانده مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی؛
  • تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و نقد گفتمان لیبرالی درباره فضای مجازی؛
  • شیوه‌های گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری
  • ضوابط و شرایط فعالیت در شبکه‌های اجتماعی خارجی