مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور:

روحانیت، جایگاه ایثار و فدارکاری و خدمت به مردم است

آیت الله اعرافی در همایش مبلغان بشردوستی به تشریح مهم ترین مولفه های خدمتگزاری به خلق از دیدگاه اسلام پرداخت.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به نقش آفرینی ده هزار طلبه خواهر و برادر در کنار خادمان سلامت و گروه های جهادی در دوران کرونا و خلق صحنه های بی نظیر، ابراز داشت: ما وام دار عزیزانی هستیم که در هر نقطه که خدمت نیازمند یاری مهربان و فداکار بود، مخلصانه حضور یافتند.

وی افزود: ملت ما نشان داد هرگاه خطری رخ داد، خیل عظیم جوانان و اقشار مختلف مردم شریف و غیور به پا می خیزند و در صحنه حاضر هستند. در دوران انقلاب و دفاع مقدس، افزون بر مبارزه و حضور در جبهه ها، حمایت گری و امدادگری در سراسر ملت ما موج می زد.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه روحانیت لباس فرهنگ خدمت به مردم را به تن دارد، اظهار داشت: این جلسه نمادی از روحانیت حاضر در صحنه و آماده خدمت به مردم است. این وظیفه ریشه در اندیشه ما و معارف بلند الهی و حس انسانیت دارد. روحانیت، جایگاه ایثار و فدارکاری و خدمت به مردم است.

امام جمعه قم در ادامه به تشریح مولفه های خدمتگزاری به خلق خدا پرداخت و یادآور شد: در نظریه خدمتگزاری اسلامی، یکی از مهم ترین مولفه ها عبور از سطح مادی گرایانه و مزد اندیش و نیز سطح نوع دوستی و انسانی، به سوی حس آسمانی و الهی است که دارای بالاترین عیار خلوص می باشد.

وی خدمت بی آزار و منت را یکی از ویژگی های خدمت در اسلام برشمرد و یادآور شد: خدمت هر مقدار در بحران سخت تری باشد و هرچه سختی بیشتری در آن وجود داشته باشد، از ارزش بالاتری برخوردار است.

مدیر حوزه های علمیه، اوج خدمت را تلاش برای هدایت بشر دانست و ادامه داد: شتاب و سرعت در اقدام یکی از ویژگی های ارزشمندی خدمت رسانی است. همچنین باید تلاش کنیم همواره خدمت خود را فراوان انجام دهیم اما آن را کوچک بشماریم.

وی دوری از کبر و عُجب  را یکی از مولفه های مهم فرهنگ خدمتگزاری اسلامی برشمرد و اظهار داشت: هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با رعایت این مولفه های الهی می تواند نماد و قله خدمت رسانی با عیار بالا و لبریز از عشق و شوق باشد.

آیت الله اعرافی، با تاکید بر توانایی هلال احمر به ارائه الگویی از خدمت الهی به بشریت، اذعان داشت: حوزه علمیه برای نقش آفرینی در خدمت به مردم مجموعه ای از برنامه های مشتترک را با همراهی دستگاه های در خدمت به مردم طراحی کرده است که یکی از آنها، توافقنامه با هلال احمر است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در پایان تصریح کرد: هلال احمر ما جمعیت ارزشمندی است که به ویژه در سال های اخیر گام های بلندی به پیش برداشته است و امیدواریم در گام دوم انقلاب،  با بازخوانی الگوی راغی و متعالی خدمت رسانی در اسلام، در جهت تحکیم و ترویج مبانی آن تلاش نماییم.