در جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار گردید:

پیش نشست همایش بین المللی سیره شناسی علامه مصباح یزدی (ره) در مطالعات اسلامی

 پیش نشست همایش بین المللی سیره شناسی علامه مصباح یزدی (ره) در مطالعات اسلامی با حضور جمعی از اساتید و فرهیختگان در جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار گردید.

 

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین سید کمال حسینی نماینده محترم جامعه المصطفی در استان های مازندران و گلستان و از شاگردان علامه مصباح یزدی به ایراد سخن پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی از علم وافر و تهذیب و تزکیه به عنوان دو خصیصه بارز و دو مولفه مهم شخصیتی آیت‌الله مصباح یزدی یاد کرده و افزودند: تلمذ در محضر حضرات آیات طباطبایی و بهجت ، توفیق در تربیت شاگردان و ذوب در ولایت بودن از علامه مصباح شخصیتی کم نظیر ساخته است.

وی در خصوص آرا و اندیشه ها حول محور علامه مصباح اظهار داشتند :مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه علمی و اندیشه های علامه مصباح فرمودند که اگر خدای متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیتهایی مثل مرحوم علّامه‌ی طباطبایی، یا مرحوم شهید مطهّری استفاده کند، بحمداللَّه این شخصیت عزیز و عظیم، خلاءِ آن عزیزان را در زمان ما پر میکنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در ادامه با تکیه بر دو دو ویژگی ممتاز شجاعت و زمان شناسی در علامه مصباح به تشریح هر یک از این دو مولفه پرداختند.

وی شجاعت را از جمله فضائل و مکارم اخلاقی و به معنای قوت قلب در آدمی دانستند و عنوان کردند : شجاعت حالتی است در انسان که آدمی را از کارهای دشوار هراسان نمی نماید. و این خصیصه به شکلی شگرف در علامه مصباح مشهود بود و ایشان هرگز از رویارویی با مسائل مهم هراسناک نبود بلکه با شجاعت با مسائل غامض و پیچیده فکری و معرفتی روبرو و آن را حل می نمود.

این استاد حوزه و دانشگاه ، شجاعت را آموزه مهم دینی و اخلاقی خواندند که در قرآن کریم و روایات دینی به آن تاکید فراوانی شده است که می توان از آیات “… فَسَوفَ يَأتِي اللَّهُ بِقَومٍ …لا يَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ” ، “… يُقاتِلونَ في سَبيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنيانٌ مَرصوصٌ” و “مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ …”به عنوان نمونه هایی از تاکید قرآن کریم به شجاعت و بی پروایی در برابر امور مهم یاد کرد.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در استان گلستان از شجاعت در برابر دشمن در میادین نبرد، چیرگی بر نفس  و فائق آمدن بر مشکلات زندگی  بعنوان بعضی از مراتب و قلمرو شجاعت یاد کردند و افزودند : اینکه می فرمایند “اشجع الناس من غلب هواه” ناظر به همین معناست که شجاعت منحصر به مواجهه بیرونی نیست بلکه توفیق در مهار نفس را جهاد اکبر نامیده اند که خود بیانگر اهمیت موضوع می باشد.

وی در ادامه با تاکید بر این مهم که شجاعت و زمانشناسی باید توام باشندعنوان کردند: زمانشناسی یعنی فهم و درک صحیح ، آگاهی عمیق و تحلیل درست نسبت به وقایع و بر همین اساس است که فرد زمان شناس را همان دین شناس دین دار خردمند می دانیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی شجاعت و زمان شناسی  توام با تدین و اعتقاد را زمینه ساز تکون شخصیتی خودساخته و مهذب و آماده فداکاری دانستند و تصریح کردند : این که د رروایات ما آمده است ” العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس” ناظر به همین معناست چرا که زمان شناسی و اشراف به پیرامون شرط اساسی علم و معرفت است. (ینبغی للمسلم ان یکون عارفا بزمانه )

وی از شجاعت حضور در میدان مواجهه با مارکسیست ها و نیز  سیاست بازان غربزده ،حقیقت جویی و حقیقت گویی ، خستگی ناپذیری  و تکلیف محوری بعنوان ویژگی های مهم شخصیتی علامه مصباح یزدی یاد کردند و اظهار داشتند : علامه مصباح رضوان الله تعالی علیه ، شجاع بی بدیل میادین خطر و حقیقتا مصباح تاریکی ها بود.

 

همایش بین المللی سیره شناسی علامه مصباح یزدی (ره) در مطالعات اسلامی به همت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان مازندران تیرماه سال جاری برگزار می گردد.