کارگاه آشنایی با سواد رسانه در کشور افغانستان

کارگاه آشنایی با سواد رسانه در کشور افغانستان توسط اداره امور پژوهشی موسسه آموزشهای کوتاه مدت و فرصتهای مطالعاتی با مشارکت نمایندگی جامعه المصطفی در استان گلستان با حضور اساتید و طلاب کشور افغانستان برگزار شد.

در این کارگاه ابتدا آقای دکتر فضل من الله ممتاز به تشریح و اهمیت کنونی سواد رسانه در کشور افغانستان پرداختدر ادامه آقای سید عبدالهادی هدایت عالم دین و استاد دانشگاه کابل افغانستان بیان داشت: رسانه به عنوان یک قوه اجتماعی برای سوق دادن بسوی حق و باطل بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به موضوعات مورد اهمیت در سواد رسانه گفت: سواد رسانه درگیر دو موضوع مهم است اول اینکه در دنیای حقیقی در کشور و بیرون از کشور افغانستان که علیه کشور تبلیغ و اطلاع رسانی می کنند. دوم اینکه رسانه ها در دنیای مجازی بیداد می کنند و مورد هجوم فرهنگ بیگانگان قرار گرفتیم و جوانها را درگیر سلسله مباحث بیهوده گردانده که از مسیر اصلی خود بازمانده اند.

استاد دانشگاه کابل با بیان اینکه می توان استفاده های معقولی از فضای مجازی داشت، گفت: دانشگاه مجازی المصطفی به نوعی استفاده مؤثر از فضای مجازی است که دنیای اسلام می تواند الهام بگیرد و کمبودهای علمی و فرهنگی را کامل کند.

وی خاطرنشان کرد: دنیای غرب از طریق فضای مجازی وارد خانه، مدارس، فروشگاه ها و دانشگاه های ما شدند و انحراف را ایجاد کردند.

هدایت با اشاره به نقش سواد رسانه بویژه در کشور افغانستان در جلوگیری از هجوم فرهنگی بیگانگان در برابر نسل جوان و نوجوان گفت: سواد رسانه سبب می شود با روحیه ایمان با چنین مسائلی برخورد مناسبی کنیم.

در پایان نیز طلاب افغانستانی واحد گرگان سوالاتی در مورد ضعف کشورهای اسلامی و عدم پیشرفت سواد رسانه ای نسبت به کشورهای غیر اسلامی داشتند.