در دومین نشست مدرسه تاریخ فاطمی تبیین شد؛

محورهای سیره تبلیغی حضرت فاطمه زهرا(س)

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی در دومین جلسه از سلسله نشست های مدرسه تاریخ فاطمی، به تبیین شش محور سیره تبلیغی حضرت زهرا(سلام الله علیها) پرداخت.

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی، در این جلسه از سلسله نشست هایی که به همت مجتمع آموزش عالی حکمت و مطالعات ادیان برپا شده است، ادعیه روزانه را نخستین محور تبلیغی حضرت زهراء(سلام الله علیها) خواند و افزود: ترویج سخنان نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) دومین محور تبلیغی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بود. نقل شده است مکرر مردم پیش و پس از رحلت پیامبر به ایشان مراجعه نموده و حضرت روایاتی از ایشان را برای آنان قرائت می نمود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی پاسخگویی به پرسش های مراجعین را سومین محور تبلیغی حضرت زهراء(سلام الله علیها) برشمرد و اظهار داشت: مراجعان متعددی از مرد و زن به حضرت مراجعه می نمودند و پاسخ پرسش های خود را از دختر رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) دریافت می کردند.

وی ادامه داد: در تاریخ نقل شده است زنی به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) مراجعه کرد و پیاپی سوالاتی را پرسید تا به ده سوال رسید و حضرت به همه آنها پاسخ داد. زن مراجعه کننده از کثرت سوالات خود خجالت زده شد اما حضرت زهراء(س) به ایشان فرمودند بیشتر از آنچه که تو از پاسخ به سوالات خود خرسندی شدی، خدا و ملائکه از این امر خوشحال هستند و افزود ثواب پاسخ دادن به سوالات مردم، بالاتر از آزاد کردن هزار بنده است. این سنت الگویی برای همه ماست.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی تدوین مصحف را یکی دیگر از محورهای تبلیغی حضرت زهرا(سلام الله علیها) خواند و گفت: روایت صحیح است که تا ۷۵ روز پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله)، جبرئیل به خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها) رفت و آمد داشت و اخباری از آینده را به ایشان منتقل می نمود که تدوین آن تبدیل به مصحف حضرت شد.

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی سیره پنجم را تبلیغ چهره به چهره برشمرد و گفت: این روش حقیقتا از موثرترین شیوه های تبلیغی به شمار می آید. حضرت زهرا برای افراد به صورت تبلیغ چهره به چهره وقت می گذاشتند. حضرت زهرا در گفت وگوهای مستقیم متعددی، غبار از چهره مظلومیت امیرالمومنین(علیه السلام) می زدود و ظلم هایی که به ایشان روا داشته شد را آشکار می ساخت.

وی ششمین محور را خطبه های حضرت زهراء(سلام الله علیها) دانست و تصریح کرد: باید توجه داشت فضایی که در آن خطبه های حضرت بیان شد، فضایی پرتنش و با حساسیت بسیار بالا بود. صدیقه طاهره حدود ده روز پس از رحلت پیامبر(ص) و در اعتراض به جریان سقیفه به مسجد آمد و خطبه ای مهم به نام خطبه فدک را قرائت نمود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی در ادامه به معرفی سند روایی خطبه فدک پرداخت و سپس یادآور شد: در کیفیت ورود ایشان به مسجد جهت بیان خطبه فدک نقل شده است حضرت روسری بلندی به سرپیچیده بود و لباس بلندی پوشید که از سر تا پا را می پوشاند و دنباله آن زیر پای ایشان می رفت. حضرت در حالی به مسجد وارد شد که در میان جمعی از زنان و بستگان خود احاطه شده بود. قدم برداشتن حضرت مانند راه رفتن رسول اسلام(صلی الله علیه و آله) بود.

سخنران نشست در بخش پایانی به تبیین خطبه فدک پرداخت و خاطرنشان کرد: حضرت در ابتدای خطبه به شکر نعمت های الهی پرداخته و سپس اهداف بعثت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) را توضیح می دهد. ایشان در ادامه این خطبه هفده مورد از فلسفه احکام و اعتقادات را تشریح می نماید و در ادامه خود را به عنوان دختر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) معرفی کرد و سپس وارد بخش اصلی خطبه شد که مفصلا به تبیین حق حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) در جانشینی رسول گرامی اسلام پرداخت. حضرت در ادامه علل انحراف اصحاب سقیفه از ولایت امیرالمومنین(علیه السلام) را برشمرد.

حجت الاسلام والمسملین دکتر رفیعی در پایان با اشاره به این مطلب که کار تبلیغی همواره نتیجه فوری همراه ندارد، یادآور شد: فریاد امام خمینی(قدس سره) علیه شاه چهارده سال بعد به بار نشست. نصیحت های حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در خطبه فدکیه نیز شاید در آن روز به ظاهر اثری نداشت اما امروز به عنوان یک سندی تاریخی در سیره تبلیغی حضرت زهرا(سلام الله علیها) می درخشد و مایه افتخار همه ماست.

سیره تبلیغی حضرت فاطمه زهرا